Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Kirka har liksom overtatt det med julefeiring og gjort det om til feiring av Jesu fødselsdag.. sjøl paven ønsker alle en god jul.. synes det virker rart når det ikke står noe i Bibelen om Jesu fødselsdag eller julenissen. Men kirka gjør jo mye rart. Velsigner soldater når de skal ut i krig osv.
Gjest Raptuza Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Det er ganske naturleg at vi som er kristne feirer Jesus og hans komme til verda, han er jo kristendommens hovudperson.
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Det er ganske naturleg at vi som er kristne feirer Jesus og hans komme til verda, han er jo kristendommens hovudperson. Men er det like naturlig at de kristne stjal den hedenske solfesten og gjorde den om til en kristen feiring?
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Det er ganske naturleg at vi som er kristne feirer Jesus og hans komme til verda, han er jo kristendommens hovudperson. Siden det ikke står noe sted i Bibelen om når Jesus ble født, er det ikke litt hyklersk å bare ANTA at det går an å flette inn en fødselsdag slik som det passet best for kirken? JEG hadde blitt lei meg hvis alle skulle feire min fødselsdag en helt ANNEN dag... ! Dessuten tror jeg ikke det ble vektlagt når han ble født, fordi hans mening med å komme til jorda var å dø for oss mennesker, han skulle oppveie Adams synd, slik at det er mulighet for oss å få tilgivelse. Det eneste han ba oss om å feire var minnet om hans død, at hans mål var blitt fullbyrdet. Han sa "fortsett å gjøre dette til minne om meg", i forbindelse med symbolene for hans ånd og legeme, nemlig vin og brød som symbol. Han døde i påsken, men tror du ikke kirka jammen meg greier å flette inn påskeharer og egg??? det kan ikke være sann religion. Kirka er hyklersk.
Gjest Marlo Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Hyklersk ja! Og han ble födt i mars, ikke desember ....
Gjest Raptuza Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Huff ja, det er ille...get some real problems!!
Gjest Bolledeig Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
Brunhilde Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Huff ja, det er ille...get some real problems!! Hva er egentlig problemet ditt? Du angriper gjerne, men argumenterer lite? Kristenfolket valgte å legge fødselen til den såkalte guds sønn til den tiden som solfesten ble feiret. Påsken var en fruktbarhetsfeiring, og sannelig om ikke kirka klarte å kuppe den også...
Gjest Ludovie Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 Jeg ser overhodet ikke problemet. For kristne er jula en høytid med religiøst innhold hvor man feirer at Jesus ble født. At han ble født på en helt annen dag enn 24. desember spiller da ingen rolle, ei heller at man tidligere feiret solsnu på denne tiden av året.
Gjest Marlo Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 Tidligere feiret solsnu? Det er ganske mange som fortsatt feirer denne höytiden, og IKKE den kristne.
Gjest Miley Skrevet 31. desember 2008 #12 Skrevet 31. desember 2008 Det var jo et sjakktrekk av kirka. De fikk en hedensk fest byttet ut med en kristen uten at noen reagerte og protesterte.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #13 Skrevet 1. januar 2009 Det er ganske naturleg at vi som er kristne feirer Jesus og hans komme til verda, han er jo kristendommens hovudperson. Hvorfor? Står det i bibelen at det skal feires? Er det sånn at dere føler at ting er naturlig bare for at det har blitt gjort mange ganger? høres ut som hjernevasking..(altså hvis det gjelder religion, sier ikke at det er det, heller spør) Hvorfor akkurat den dagen,når datoen helt klart er uklart fra sted til sted? Hvorfor sier man "god jul" og ikke "God bursdag jesus" når det er den vi feirer? hvorfor skrev moses feks "og da gjorde moses.." og ikke " og da gjorde JEG" hvis det var han som skrev mosebøkene? Hvorfor nevner ikke bibelen diosaurusene? og hvis den gjør det, hvorfor fjernet gud så store og mektige skapninger, eller rettere sagt: hvordan greide han å fjerne så mektige vesner uten å fjerne mennesken? Og kan jeg få et svar som ikke er tatt ut direkte fra bibelen? det blir så upersonlig for meg
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #14 Skrevet 1. januar 2009 Hvorfor? Står det i bibelen at det skal feires? Er det sånn at dere føler at ting er naturlig bare for at det har blitt gjort mange ganger? høres ut som hjernevasking..(altså hvis det gjelder religion, sier ikke at det er det, heller spør) Hvorfor akkurat den dagen,når datoen helt klart er uklart fra sted til sted? Hvorfor sier man "god jul" og ikke "God bursdag jesus" når det er den vi feirer? hvorfor skrev moses feks "og da gjorde moses.." og ikke " og da gjorde JEG" hvis det var han som skrev mosebøkene? Hvorfor nevner ikke bibelen diosaurusene? og hvis den gjør det, hvorfor fjernet gud så store og mektige skapninger, eller rettere sagt: hvordan greide han å fjerne så mektige vesner uten å fjerne mennesken? Og kan jeg få et svar som ikke er tatt ut direkte fra bibelen? det blir så upersonlig for meg Først og fremst godt nyttår. Julefeiringen blir bare noe jeg henger meg på som tradisjon. Har jo funne ut at Jesus ikke kunne ha blitt født i desse kaldeste månedene. Pastorer krangler ennå om hvilken måned, men ikke november, desember, januar- månedene, og bra er det at pastorer gransker dette her, for da gransker de Ordet. Det med Moses, så gjør de fleste bøkene dette her. Johannes skrev om seg selv i Johannes-evangeliet "han som Jesus elsker". Hvorfor Gud fjernet dinosaurene(visse dyr man bare finner skjelletter av) blir bare synsinger, men Han ser jo best hva som passer best inn i økosystemet. Og vi som tror på vannflommen, blir jo det lett å fjerne de dyrene Han ikke ville ha i økosystemet.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #15 Skrevet 1. januar 2009 Jeg ser overhodet ikke problemet. For kristne er jula en høytid med religiøst innhold hvor man feirer at Jesus ble født. At han ble født på en helt annen dag enn 24. desember spiller da ingen rolle, ei heller at man tidligere feiret solsnu på denne tiden av året. tror du hadde blitt sur hvis alle bestemte seg for å feire bursdagen din på en dag du ikke var blitt født. Dessuten sa Jesus at man skulle minnes hans død, ikke hans fødseldag. Jeg ser at du andre steder her på forumet kritiserer andre trosamfunn på det sterkeste for små bagateller, men at kirka gjør noe som overhodet ikke har noe med det som står i Bibelen å gjøre, DET er greit...!?!? Så er det kanskje greit at de også velsigner og oppfordrer soldater ut i krig? Hvis du leser litt historie så ser du at julehøytiden opprinnelig var en hedensk skikk. Men det er altså greit, siden det er kirka?? Jeg har aldri vært innmeldt i kirka, men har måttet medle meg UT tre ganger!! Hvorfor? fordi de tjener på å ha navnet mitt i registeret.. synes du at det er greit at de er så griske?
Gjest gjesen Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Først og fremst godt nyttår. Julefeiringen blir bare noe jeg henger meg på som tradisjon. Har jo funne ut at Jesus ikke kunne ha blitt født i desse kaldeste månedene. Pastorer krangler ennå om hvilken måned, men ikke november, desember, januar- månedene, og bra er det at pastorer gransker dette her, for da gransker de Ordet. Det med Moses, så gjør de fleste bøkene dette her. Johannes skrev om seg selv i Johannes-evangeliet "han som Jesus elsker". Hvorfor Gud fjernet dinosaurene(visse dyr man bare finner skjelletter av) blir bare synsinger, men Han ser jo best hva som passer best inn i økosystemet. Og vi som tror på vannflommen, blir jo det lett å fjerne de dyrene Han ikke ville ha i økosystemet. Godt nyttår! Takk for svarene:) Hvis kirken vet det om julen hvorfor feirer de det da? Hvorfor sier folk at de feirer jul for at de er kristne hvis det egentlig er en tradisjon? Det med moses og johannes gir fortsatt ikke mening,selv om det er to som gjør det. Føler at gud gjør mange feil,isåfall,angående dinosaurusene. Hvorfor skape også angre? Hvorfor la adam og eva synde? Hvorfor var paradisen på jorden,men vi kommer i himmelen hvis vi dør? lurer!
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 Godt nyttår! Takk for svarene:) Hvis kirken vet det om julen hvorfor feirer de det da? Hvorfor sier folk at de feirer jul for at de er kristne hvis det egentlig er en tradisjon? Det med moses og johannes gir fortsatt ikke mening,selv om det er to som gjør det. Føler at gud gjør mange feil,isåfall,angående dinosaurusene. Hvorfor skape også angre? Hvorfor la adam og eva synde? Hvorfor var paradisen på jorden,men vi kommer i himmelen hvis vi dør? lurer! Og en ting til: Står ikke det i bibelen at på noahs tid var det mange onde og unaturlige folk(kjempene,barna av englene som kom til jorden for å pare seg med kvinnene) og at han derfor skapte vannflommen? Den sier ikke noe om dyr/dinosauruser/osv
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #18 Skrevet 2. januar 2009 Godt nyttår! Takk for svarene:) Hvis kirken vet det om julen hvorfor feirer de det da? Hvorfor sier folk at de feirer jul for at de er kristne hvis det egentlig er en tradisjon? Det med moses og johannes gir fortsatt ikke mening,selv om det er to som gjør det. Føler at gud gjør mange feil,isåfall,angående dinosaurusene. Hvorfor skape også angre? Hvorfor la adam og eva synde? Hvorfor var paradisen på jorden,men vi kommer i himmelen hvis vi dør? lurer! -Kirken feirer jul for å beholde sine tilhengere. Jesus sa selv at etter hans tid på jorden kom det til å dukke opp falske lærere, som skulle blande usannhet med sannhet. -I gammel tid var det vanlig når en skrev bøker, å omtale seg selv i 3.person. Filosofen David Hume gjorde det for eksempel. -Gud omtaler seg selv som en Gud med en hensikt. Navnet hans (JHWH), betyr "lar bli, får til å bli". Se gudsnavnet.no. I begynnelsen av Bibelen står det at han følte seg såret i sit hjerte da han så hvor onde menneskene var blitt, og ville da utslette de. Men så fant han et menneske med et godt hjerte, og bestemte seg for å spare han. Gud skapte oss med fri vilje, vi kan velge om vi vil anerkjenne hans rett til å herske. Han "lot" Adam og Eva synde, fordi Han ikke ville bestemme over de. Det ville vært meningsløst å skape noen som bare var gjorde hans vilje fordi de var programmert til å gjøre det.. Hans opprinnelige hensikt var (og er fortsatt) å gjøre jorden til et paradis, og at vi mennesker skal få leve evig HER PÅ JORDEN etter at han har fjernet Satans styre og onde mennesker. Han lar det gå en tid før han grpier inn slik at ,menneskene kan få "bevise" at vi ikke kan styre oss selv, men at vi er avhengig av Gud for å opprettholde fred og orden. Vi kommer ikke til himmelen når vi dør, slik Kirka lærer, eller helvetet. -Bibelene lover en oppstandelse av alle mennesker her på jorden. "Da skal de som er i minnegravene komme ut". Når det gjelder dinosaurene, så vet vi ikke nøyaktig når de døde ut. Opp igjennom tidene har ulike dyrearter dødd ut av ulike årsaker. Gud skapte dyrene før menneskene. Hvorfor han lot de dø ut vet ingen. Det er interessant at vi finner så mange fossiler av dinosaurer, men ikke av våre såkalte apelignende forfedre(!).
Gjest ;) Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Hvorfor skal dere ikke-kristne bry dere om hvordan vi ser på jula? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke-kristne lager noe jul i det hele tatt, men et er opp til dem, gidder liksom ikke å legge meg opp i det. Sefølgelig vil alle ha jul der er en herlig tid i året. Men man må jo ogs¨å tenke på HVORFOR man feirer jul.. Og da blir det vel litt bakvendt at dere feier noe dere ikke tror på?
Brunhilde Skrevet 3. januar 2009 #20 Skrevet 3. januar 2009 Hvorfor skal dere ikke-kristne bry dere om hvordan vi ser på jula? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke-kristne lager noe jul i det hele tatt, men et er opp til dem, gidder liksom ikke å legge meg opp i det. Sefølgelig vil alle ha jul der er en herlig tid i året. Men man må jo ogs¨å tenke på HVORFOR man feirer jul.. Og da blir det vel litt bakvendt at dere feier noe dere ikke tror på? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor kristne lager jul, jeg da. Juletre, julenisse, juletrefest i kirka...alt i mammons tegn, men det bryr dere visst ikke stort?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå