Gå til innhold

Små, svarte fluer... arrrgh!!!

Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Vi er veldig plaget av små svarte fluer.. de er ikke så mange, men de er der hele tiden... grrr... såååå irriterende. frustrert.gif

Jeg blir gæern! Og de styrer ikke unna og når de klatrer i maten min og inni nesa mi - grrr...frustrert.gif

De kom inn i huset med (er ganske sikker for det var da det begynte) enten en gardenia eller en sånn sak med babypinseliljer, med løken oppi luften.

Så de ble pælmet ut rimelig kjapt. Men de er her fortsatt. Vet ikke hvor de "bor" hen, men de er i alle rom i huset, også de uten planter, og jeg vil ha et dundermiddel å fjerne f...skapen med. Fort! Ellers må jeg institusjonaliseres...murvegg.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tusenfryd!

Jeg vet ikke hvor desperat du er, men jeg har tidligere brukt en sprayboks med "fluegift" (tror det var av merket Radar...jeg kjøpte det i en vanlig kolonialforretning), da vi hadde ekstremt mange vanlige store fluer.

Du stiller deg midt i rommet, og sprayer ut i luften i et visst tidsrom (tror det var 20-30 sekunder). Med dører og vinduer lukket skulle det drepe fluene, og det virket faktisk. Måtte ha en skikkelig runde med støvsugeren for å fjerne fluelikene som lå strødd i hele stuen.

Nå skal dette ikke brukes i nærheten av barn, mat eller husdyr...jeg løste det problemet med å sende katten på dør, og barna i seng før jeg startet med myrderiene. Etterpå luftet jeg godt. Håper dette kan være til hjelp for deg. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg opplevde at fluene bosatte seg i slukene i vaksene - på badet og på kjøkkenet! Det var virkelig kjempeekkelt - og min husmorside fikk seg en ordentlig knekk. icon_evil.gif

Det som til slutt løste problemet var klorin - jeg tømte klorin rett i sluken og lot det være der en stund før jeg skylte - lenge og mye. Gjentok etter et par dager, og fluene forsvant - heldigvis! icon_rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluer ja .... kjempeirriterende. De legger egg i jorda, men er helt ufarlige for plantene. Ha litt salmiakk i vannet når vanner et par ganger med noen dagers mellomrom. Hell vannet oppå jorda. Det er viktig at du gjør det med alle plantene samtidig. Vær litt forsiktig med salmiakken, noen planter tåler den dårlig, f.eks. fredsliljen.

Lykke til!

Hilsen Keeran1212[ Dette Innlegg er endret av: keeran den 2002-04-15 17:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etpar tips til. Jeg hadde en periode vanvittige mengder av disse små svarte beistene. Vasket stuevinduet to ganger daglig, med gjennomsnittlig 50-100 fluer pr. gang. Jeg holdt på å gå fra vettet, ja, de kom i nesen, og ja, de kom i maten. Brukte å tenke, dersom noen ser meg gjennom vinduet må de virkelig tro jeg er gal, her jeg sitter og klapper dagen lang. *flirer*..

Iallefall, vask alle potteholderne dine med salmiakk, skikkelig. Vask blomstene dine med masse vann, spray de dyvåte og tørk dem godt. Har du fruktfat stående ute? Inn i kjøleskapet eller et annet skap med frukten, fluene tiltrekkes av frukten også! Dersom du oppdager sånne bittesmå spindelvev på en blomst, så er det der de klekkes, den blomsten ville jeg ha kastet, eventuelt kjøp sånne små gift-pinner (blomsterbutikk) og stikk de godt ned i potten, 2 stk. pr.

potte.

Min erfaring er at det faktisk ikke nytter å vanne med salmiakk, men pottene må vaskes godt med salmiakk. Jeg stappet de "fulle" av slike giftpinner, men fikk såpass hetta en stund, at jeg kastet flere planter...

Men jeg ble da kvitt fluene,.....puh!!!!

Lykke til

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...