Gå til innhold

Hjelp som du ikke har bedt om

Lissi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeste Blondie65

Men dette er da ikke "hjelp"? Dette er frekk og utidig innblanding i din og din manns husholdning, hvordan dere vil ha det osv. Det har hun ingenting med. Hadde noen gjort noe sånt hos meg uten å spørre først så hadde de røket ut døren med hodet først og ræven sist og bedt om å ikke komme igjen før de hadde lært normal folkeskikk.

Og når det gjelder røyking inne: Ditt hjem, ditt hus. Vis dem veien til balkongen / trappen der askebegeret står. Trives de ikke med det - god tur hjem.

Jeg synes din mann bør sette sin mor (og far) på plass - både når det gjelder "hjelp" til å rydde kjøkkenskapene og stadig mas om innendørs røyking.

Jeg forstår ikke denne trangen enkelte har til å blande seg fullstendig opp i alt svigerdatter gjør og ikke gjør. Ingenting er godt nok.

Selv ikke en gang om du holdt et urenslig grisehus skulle hun gjort noe som helst uten å spørre om det var greit først (ikke at jeg tror du har det altså ...) for man invaderer bare ikke på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ALDRI verden! Jeg blir syk av røyk jeg også, og det er en ting de bare MÅ respektere! Det hadde jeg ikke hatt noen problemer med å si nei til! Jeg hadde også nektet å besøke dem om de måtte røyke inne! Men jeg blir skikkelig dårlig.

Jeg har tidligere år godtatt at de har sitti ved kjøkkenbordet, men samboer og jeg har blitt enig om at dette IKKE skjer igjen!

Nå tenker jeg slik at i mitt hus bestemmer jeg, i deres hus bestemmer de... Jeg blir veldig glad om folk som røyker tar litt hensyn til meg, f.eks ikke sitter rett attmed meg å røyker, men så lenge jeg er i Deres hus så må jeg bare godta at f.eks de vil røyke i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er da ikke "hjelp"? Dette er frekk og utidig innblanding i din og din manns husholdning, hvordan dere vil ha det osv. Det har hun ingenting med. Hadde noen gjort noe sånt hos meg uten å spørre først så hadde de røket ut døren med hodet først og ræven sist og bedt om å ikke komme igjen før de hadde lært normal folkeskikk.

Og når det gjelder røyking inne: Ditt hjem, ditt hus. Vis dem veien til balkongen / trappen der askebegeret står. Trives de ikke med det - god tur hjem.

Jeg synes din mann bør sette sin mor (og far) på plass - både når det gjelder "hjelp" til å rydde kjøkkenskapene og stadig mas om innendørs røyking.

Jeg forstår ikke denne trangen enkelte har til å blande seg fullstendig opp i alt svigerdatter gjør og ikke gjør. Ingenting er godt nok.

Selv ikke en gang om du holdt et urenslig grisehus skulle hun gjort noe som helst uten å spørre om det var greit først (ikke at jeg tror du har det altså ...) for man invaderer bare ikke på den måten.

Det med røyking kom fra en annen, de røyker heldigvis ikke, og alle jeg kjenner vet jeg er allergisk mot røyk, så ingen spør om å røyke inne hos oss lenger:)

Jeg er vel for redd for å si fra, eller nei! Jeg sier fra, men det når ikke inn!

Jeg sa klart fra at ho ikke hadde noe hun skulle sagt angående hvor vi lagrer ting, men da ble hun provosert. Har du hørt? Tenk å si noe selv.

Jeg trodde min mor var ekstrem, men hun spør faktisk først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting mens jeg er så godt i gang :ler:

Hun har det med å komme med ting, vel bevares, det er koselig det, men hun kommer med ting vi sier vi ikke trenger, men hun syns vi skal ha.

Som en sånn lang magnetgreie å henge kniver på på kjøkkenet, hun bestemte også hvor den skulle henge.

To digre skittentøyskurver, hvor hun beordret den ene på badet og andre på soverommet. Vi hadde en på soverommet fra før, og 3 på vaskerommet. Ikke plass til en på badet. Så de står nå nede i vaskerommet til hennes fortvilelse.

Hun holder ikke synsingene sine for seg selv for å si det sånn!

En annen hyggelig ting hun sa: var at jeg ikke kom til å få strekkmerker fordi jeg hadde så romslig mage!!! Det er hyggelig når jeg har kvittet meg med 23 kg og endelig er normalvektig! Bare så koselig! Snakker om vekta mi hver gang hun er her, fordi jeg er gravid nå! Hater det!

Vet du hva? henne her hadde jeg virkelig kasta med både hue å ræva ut Først! Hun høres ut som en skikkelig svigermor fra %&+#¤%!

Føler med deg, og håper du og sambo kan sette foten ned å si at NOK ER NOK!

(Jippi, som jeg gleder meg til vi får kjøpt huset her, og kan gjøre akkurat det samme! DA blir det STOPP på alt tøv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen hyggelig ting hun sa: var at jeg ikke kom til å få strekkmerker fordi jeg hadde så romslig mage!!! Det er hyggelig når jeg har kvittet meg med 23 kg og endelig er normalvektig! Bare så koselig! Snakker om vekta mi hver gang hun er her, fordi jeg er gravid nå! Hater det!

Herregud, jeg hadde fått spasmer. Jeg klarer ikke sånne folk, og jeg MÅ slenge med leppa tilbake. Kanskje du kan spy ut at hun trolig aldri kommer til å få hjerneslag, for huet hennes er allerede for lite, og slaget vil bomme.

Huff, barnslig kommentar fra meg, men det er sånne ting jeg trolig ville sagt hvis jeg hadde hatt en slik svigermor med sånne kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_tea_*

Haha uff..

Jeg har også en svigermor som alltid kommenterer vekt.

Er den generasjonen sykelig opptatt av det eller?

Hver gang er det enten "jeg ser du har tatt av litt" eller "du har spist godt i det siste ja?". Jeg har aldri tenkt over vekta mi (er normalt slank), men når hun er så opphengt i det så er det sånn at jeg og blir det. Synes det er en personlig greie og uforskammet å drive og kommentere, uansett om det er komplimenter. Jeg er veldig ukomfortabel med at hun vurderer vekta mi hver gang hun ser meg.

Hun har aldri romstert i skapene, hun holder seg med å slenge ut en spydig kommentar her og der om at det nye bordet vårt er heslig o.l. Jeg driter i det, hennes hus ser jo helt forjævlig ut så hun er ikke den første jeg tar interiørtips fra. Dessuten ser jeg henne sjeldnere og sjeldnere, har begynt å boikotte familiesammenkomstene på den siden. Hele gjengen er grusom, forstår ikke at mannen min har vokst opp med dem og blitt en relativt normal person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Slik du legger frem saken Lissi så er det jo selvsagt ett overtramp, men det er nå også noen som blir irriterte bare svigermor gjør noe (snarere enn hva hun gjør). Når det er gått så langt at man blir forbanna bare svigermor tørker av benkeplata så må jeg le litt.

Jeg rister også på hue av alle barnehagebarna her. Her skal man slenge med leppa og være like dum tilbake. "Hun begynte buhuu", snakk om å falle ned på ett lavt nivå. Selv om man har en litt for overivrig svigermor som ikke klarer å oppføre seg bør man selvsagt selv opptre respektabelt og voksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du legger frem saken Lissi så er det jo selvsagt ett overtramp, men det er nå også noen som blir irriterte bare svigermor gjør noe (snarere enn hva hun gjør). Når det er gått så langt at man blir forbanna bare svigermor tørker av benkeplata så må jeg le litt.

Jeg rister også på hue av alle barnehagebarna her. Her skal man slenge med leppa og være like dum tilbake. "Hun begynte buhuu", snakk om å falle ned på ett lavt nivå. Selv om man har en litt for overivrig svigermor som ikke klarer å oppføre seg bør man selvsagt selv opptre respektabelt og voksent.

Jeg har ikke noe ønske om å bli uvenner med henne for vi har et godt forhold og snakker åpent om det meste. Jeg sier ganske mye i fra men hun har en sterk personlighet og mye av dette går litt hus forbi.

Hun kan være litt bombus, uten at hun mener det.

Endret av Lissi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE akseptert at hverken min egen mor, svigermor eller hvem det nå måtte være som ikke hørte til i husstanden skulle begynne å rydde i mine skap eller fortelle meg hvordan jeg burde ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Ja akkurat der sa du det, jeg føler meg betraktet fra topp til tå. Hun spør også om jeg har lagt på meg osv. Søsteren min er litt kraftig og har født to barn så hun begynte å spørre hvor mye hun veide og la på seg under svangerskapene osv.

Syns ikke det er gøy å diskutere min søsters vekt med svigermor.

Hun har nå 10 kg for mye selv, men det virker ikke som hun ser det!

Min samboer har lagt på seg 8 kg nå etter han fylte 30. Hun sa han ikke hadde gener til å bli tjukk. Både moren og faren veier mer enn de har godt. Da sa jeg bare det handler ikke om gener men om INNTAK. At han fint kunne klare å bli tjukk uten gener :ler:

Negative mennesker suger livskraften ut av meg! Blir sliten av det.

Jammen dere må si fra - aller helst når dere er ute av situasjonen. Den med strekkmerkene var direkte stygg, fysj. Spør henne hvordan hun hadde likt at du kom til henne og begynte å henge opp og rydde og kaste fra skap. Spør henne hvordan hun ville likt alltid å bli vurdert om hun har lagt på seg, osv. Hvis hun ikke liker det selv hvorfor gjør hun det da mot andre? Når hun kommenterer andres vekt så si at du ikke synes noe om å snakke om andres utseende eller ha en mening om dette på denne måten. Hvordan ville hun likt om det var henne som ble snakket om på denne måten, etc.

Det med vaskekurvene, jeg skjønner jo at det er godt ment, men det er jo direkte patetisk å ikke undersøke behovet før man kommer drassene med ting. Hva tror hun egentlig, at dere er hjelpeløse som ikke kan skaffe dere det dere trenger selv? Spør henne om det.

La henne få muligheten til å hjelpe ved å si til henne at du gjerne vil ha hjelp dersom hun spør først. Men ikke på den invaderende måten der hun umyndiggjør deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjønner dere kanskje hvordan vi menn har det når dere skal regjere i hjemmet.

Der skal jeg arrestere deg, det eneste min mann ikke har noe han skulle ha sagt er når det gjelder gardiner. Det tror jeg han er glad for.

Men jeg skjønner hvor du vil. Jeg har en mor som har fratatt sin nye samboer retten til å gjøre ting i huset, fordi han ikke gjør det på hennes måte.

Så jeg prøver å ha en litt mer avslappa stil enn mamma, hun skulle ha alt perfekt. Så jeg og samboer har funnet en måte som ting fungerer på for oss, men tydeligvis ikke for svigermor.

Litt rot er jo bare et bevis på at det bor folk i huset, pluss at man bruker tiden på å ha det hyggelig istedet for å vaske ned huset hver dag.

Men joda, du skal få for poenget ditt her. Men kanskje det er pga likegyldige menn at vi må ta styringa?? :ler:

Og BLONDIE65: Umyndiggjort er akkurat hvordan jeg føler meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn som jeg ser det så har du to valg.

Enten må du si i fra skikkelig hardt og ta en skikkelig prat med henne, slik som feks når du fersket henne i å rydde kjøkkenskapene. Det hadde jeg kommet til å gjøre. Satt henne ned ved bordet og sagt at dette tolererer du ikke, og at heretter har hun kun lov å være på besøk som om hun er på besøk hos andre hun kjenner.

Eller:

Kjøp et utrooooolig stygt bilde og gi det til svigermor samtidig som du bestemmer hvor det skal henge og heng det opp. Ta gjerne med hammer og spiker selv.

Og til sommeren river du opp et av blomsterbeddene hennes og planter noen ufyselige blomster der.

Hun må da ta hintet ?!

Kjenner jeg blir litt rød i toppen av sinne her jeg sitter jeg.

Dette må du ikke finne deg i altså! Særlig ikke nå som du er gravid, tenk på hvordan det kan bli når barnet kommer om du ikke setter grensen skikkelig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er vel at du må si i fra på en måte som hun forstår. Det nytter tydeligvis ikke å argumentere mot henne. Så da må hun selv se tingene med sin egen argumentasjon.

Du må la henne forstå at hun er gjest i ditt og din samboers hjem. Det du kunne ha sagt da hun begynte å vaske i kjøkkenskapene var at gjester ikke har noe med å vaske i dine skap. Så snart hun begynner med et eller annet må du la henne forstå at hun er gjest, og hva du forventer av gjester. Behandle henne som gjest, så vil hun nok forstå etter hvert at det er det hun er. Det innebærer også at hun ikke må få lov til å for eksempel smøre seg mat selv. Når hun er på besøk hos dere må dere servere henne som en annen gjest.

Dersom hun kommenterer magen din en gang til må du spørre henne hvorfor hun sier det. Og ikke minst hvorfor hun mener at hun har rett til å si det hun sier. La henne møte sin egen argumentasjon.

Ettersom du er gravid er det på tide å gjøre noe snart. Ellers tar hun over hele babyen når den kommer.

Du sier at hun har møtt sin overkvinne i deg, men det betyr jo at du ønsker å herske over henne. Du er tross alt sammen med sønnen hennes, og hun skal bli bestemor til barnet ditt. Da er det fint om du har et godt forhold til henne i fremtiden. Det får du kun ved å la henne slippe til så mye du ønsker, men samtidig slik at hun føler seg nyttig. Prøv å fortell henne at dere gjerne ønsker at hun kan bistå dere, men at det må bli etter anmodning fra dere. Det virker som om hun er redd for å komme til kort, og dermed kjører på det hun makter.

Lykke til. Dette fikser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt rart å behandle henne som gjest, hun var med å pusset opp huset, og har gjort som hun vil i snart to år. Hun står ofte opp før oss i helgene, og hun må få ordne seg mat selv.

Endret av Lissi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff....

Du sier at hun var med og pusset opp huset deres og at hun derfor kan få gjøre som hun vil der. Det syns ikke jeg er rett jeg...

Fordi at mine foreldre hjelp til mye under bygging av huset mitt så skal ikke de oppføre seg som gjester men som eiere når de er her på besøk? Det ville jeg aldri tolerert!

Jeg husker en gang svigermor mente jeg skulle lage stellerom av vaskerommet vårt jeg fordi det var jo bare SÅÅÅÅÅ praktisk, og at å ha badet i sokkelen som foressten er vegg i vegg med soverommet ville bli vanskelig.

Vet du, akkurat det har hun ingenting med i det hele tatt! Da sa jeg til henne at vaskerommet er et vakserom, og at vi kom til stelle babyen på badet uansett hva hun sa. Har ikke hørt mer om den saken siden.

Det som er så kvalmt er at svigermor alltid smiler sånn overbærende, ja bare vent så kommer du til å se at jeg har rett allikevel smil..... Jeg blir så forbannet hver eneste gang.

Nå er vi endelig gravide da, for nei vi var ikke det når hun fortalte dette... og jeg kjenner jeg gruer meg til hvordan det blir når barnet blir født. Men jeg kommer til å være hard og gi beskjed med en gang. Sikkert litt for tidlig også. Men jeg ønsker ikke å gi fra med en liten bit av lillefingeren en gang. Fordi det er jeg som styrer mitt liv, ,og mannen min som styrer sitt. Svigermor eller mamma har ingenting med det å gjøre.

Jeg tror det er utrolig viktig at dere er ekstra harde nå og forteller hvilket forhold dere ønsker å ha til henne nå som dere skal ha barn. Fortell henne at om dere skal ha et godt forhold fremover så må det gå på deres premisser og ikke bare hennes. Og om hun ikke klarer det kommer dere ikke til å ha så mye kontakt som dere har hatt.

Ærlig talt, avlyse en ferie pga at han måtte bygge et kjøkken? Jeg syns jo kanskje mannen din ikke har værdens største baller når det kommer til moren sin heller da..... Kanskje du skal ta en prat med han også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...