Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 jeg er nødt til å bo tett på venninner som jeg ikke har mye til felles med over lengre tid.. jeg er nervøs for hvordan dette kommer tli å gå fordi jeg merker jeg blir mektig irritert over å bare være i lag med dem litt for mye og nå skal vi altså bo i lag. Å ikke bo i lag er ikke et alternativ.. noen som har noen råd til hvordan å takle dette? de vet ikke om hva jeg føler og jeg kjenner de så pass dårlig at det er vanskelig å ta opp med de..
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Hvorfor kan du ikke la vær å bo med de?? Jeg har bodd med venniner som jeg irriterer meg grenseløst over. Det gikk ikke over før ho flytta..
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Vær minst mulig hjemme! Når dere har bodd sammen litt, så er dere nok såpass nære at du kan ta ting opp med dem. Forklar dem hvordan du vil ha det, f eks at du trenger mye alenetid eller noe. Gjør soverommet ditt til en liten stue, slik at du kan trekke deg tilbake der. Jeg hadde både data og tv på rommet da jeg bodde i kollektiv med en del tullinger, så jeg så dem omtrent bare på vei til do og når jeg sto på kjøkkenet og lagde mat. Brukte aldri felles-stua når jeg var hjemme. Du må også kontrollere nervene dine litt, når man først irriterer seg over folk så er det lett å la den minste ting gå deg på nervene! Ikke heng deg opp i detaljer, vær litt rund i kantene. Mitt første år som student bodde jeg forøvrig med en nær venninne og en venninne av henne som jeg ikke kjente - og som jeg hadde utrolig lite til felles med. Det gikk likevel strålende å bo sammen, jeg satt faktisk veldig pris på samtalene våre over kjøkkenbenken eller i stua, selv om vi gikk til hver vår kant og hver vår vennegjeng etterpå og omtrent aldri gjorde noe sosialt utenfor leiligheten sammen. Det skal sies at hun er veldig omgjengelig og rund i kantene da..=) Jeg er egentlig veldig ærlig, på grensen til uhøflig, og fullstendig avhengig av å kunne si hva jeg mener hele tiden, så om hun hadde vært mer hårsår eller hatt et temperament så kunne det fort gått til helvete. Mener likevel det er usunt å gå og gnage på ting, heller si det rett ut til dem. Du skal tross alt bo der, det er ikke kult å mistrives i sitt eget hjem.
Gjest Løve66 Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Kanskje dere kunne prøvd et aldri så lite "famileråd" og sammen gått gjennom hvilke "husregler" dere skal ha? Da får alle en gylden mulighet til å si fra om ting de ikke synes er så greit i f.t. de andres oppførsel. Ikke alltid så lett å bare si sånt direkte til folk, så vi ender derfor gjerne opp med å gå å irritere oss i stedet. Bli enige om dag og tid for et "råd" og alle bør på forhånd ha laget en liste over ting ved bofellesskapet dere synes er bra (viktig å ta med det og!!) og de tingene dere synes bør endres/forbedres. Mye lettere å ta opp ting når man faktisk sitter sammen for å diskutere nettopp det saken gjelder + at man vet at de andre også har ting på "sin" liste. Typiske ting som irriterer eller kan være fornuftig å ha kjøreregler for er: - økonomi; noen synes de betaler mer enn andre - budsjett og regnskap anbefales, bli enig om rettferdige og gode ordninger - ro; er det greit med latter, skrål og musikk når noen vil sove? - kun ett bad til rådighet?? oops - da kan kanskje ikke hver enkelt bruke like lang tid som hjemme på badet hos mamma! - venner på besøk? hvor ofte, hvor mange, hvem sine venner?? - overnattingsbesøk? - rettferdig fordeling av rydding, vasking, handling etc. - låne hverandres ting - er det greit å "bare forsyne seg"??
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 tusen takk for svar sikkert mye her som er lurt.. og ikke ja jeg må nok lære meg å ikke irritere meg så mye.. hehe det er enklere sagt enn gjort da, men det å faktisk si ifra er sikkert det aller lureste jeg gjør der.. håper jo at de gjør det samme mot meg og ikke går skjult å koker innvendig
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Ta deg en tur ut når du kjenner det blir for mye. Stikk og tren, dra og ta en øl/kaffe med noen andre venner, dra på kino og kom sent hjem, osv. Pass på at du får litt "pause" fra dem nå og da. Hvis det er konkrete ting de gjør som går deg på nervene, som f.eks. at de roter for mye, har TV'en på for høyt og sånt, kan du jo si fra så lenge du gjør det på en ålreit måte. Hvis det bare er måten de er på som irriterer deg er det bedre å ikke si noe, og heller stikke ut en tur og få litt "space"!
Perhaps Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 jeg er nødt til å bo tett på venninner som jeg ikke har mye til felles med over lengre tid.. jeg er nervøs for hvordan dette kommer tli å gå fordi jeg merker jeg blir mektig irritert over å bare være i lag med dem litt for mye og nå skal vi altså bo i lag. Å ikke bo i lag er ikke et alternativ.. noen som har noen råd til hvordan å takle dette? de vet ikke om hva jeg føler og jeg kjenner de så pass dårlig at det er vanskelig å ta opp med de.. Vet ikke jeg...jeg må jobbe med slike. Hvordan skal jeg håndtere det? Det jeg kan gjøre er å håpe på å få byttet jobb innen ca et år. Inntil det kan jeg ikke gjøre annet enn å styre min måte å takle de på. Man kan ikke endre andre. Alt en kan er å endre måten vi tenker om andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå