Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Det er slutt mellom meg og samboer. Jeg er gravid, termin i februar. Vi har et barn vi skal ha delt 50 - 50% samvær/omsorg for. Ingen av oss skal betale bidrag til den andre for dette barnet, i henhold til privat avtale som vi holder på å sette opp. Jeg lurer på om en slik privat avtale bør sees på av andre (advokat?), om den f.eks må signeres av andre, for å være gyldig? Videre lurer jeg på regler for bidrag for det ufødte barnet. Barnet skal bo hos meg 100% av tiden det første året, eller i alle fall så lenge det ammer, men det blir nok minimum et år. Jeg har regnet ut ved hjelp av NAV sin bidragskalkulator at far da skal betale meg ca 2000 kr/mnd i bidrag (han tjener 200 000 mer enn meg). Jeg synes dette høres mye ut? I tillegg får jeg dobbel barnetrygd for dette barnet, dvs jeg får ca 4000 kr i mnd i ren, skattefri inntekt... Jeg lurer på om dette virkelig kan stemme? (pengene kommer jo godt med iom at jeg får et høyt boliglån, så det er ikke det at jeg ikke trenger penger, men er det riktig at bidraget skal gå med til å betale bo-utgifter?...) Eller kan far si f.eks at han ikke vil betale mer enn 500kr mnd i bidrag for barnet koster jo ingenting i matveien, og vogn og klær kommer det til å arve...
Gjest Gjest_Stella_* Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Så lenge dere er enige dere i mellom så er det ingenting i veien for at dere setter opp en avtale alene. Ingen andre enn dere må signere på den. Men trenger ikke vitner for at en slik avtale skal være gyldig. Når det gjelder bidrag så er det vanskelig å si om 2000 er rett eller galt. OK at han tjener 200000 mer enn deg. Men hva tjener du? Har du brukt bidragskalkulatoren på NAV så kan du regne med at det er rett. Så sant du har gitt riktig informasjon der. (har du tatt med hvor mange døgn barnet skal være hos faren sin i måneden?) Det er riktig at man får barnetrygd for en mer enn man har når man er alene. Når dere skal ha 50/50 så deler dere barnetrygden.- Beregning av bidrag og slike ting tar ikke hensyn til om man får brukte ting i gaver eller om man må kjøpe nytt.
Gjest Stinelise Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Det er slutt mellom meg og samboer. Jeg er gravid, termin i februar. Vi har et barn vi skal ha delt 50 - 50% samvær/omsorg for. Ingen av oss skal betale bidrag til den andre for dette barnet, i henhold til privat avtale som vi holder på å sette opp. Jeg lurer på om en slik privat avtale bør sees på av andre (advokat?), om den f.eks må signeres av andre, for å være gyldig? Videre lurer jeg på regler for bidrag for det ufødte barnet. Barnet skal bo hos meg 100% av tiden det første året, eller i alle fall så lenge det ammer, men det blir nok minimum et år. Jeg har regnet ut ved hjelp av NAV sin bidragskalkulator at far da skal betale meg ca 2000 kr/mnd i bidrag (han tjener 200 000 mer enn meg). Jeg synes dette høres mye ut? I tillegg får jeg dobbel barnetrygd for dette barnet, dvs jeg får ca 4000 kr i mnd i ren, skattefri inntekt... Jeg lurer på om dette virkelig kan stemme? (pengene kommer jo godt med iom at jeg får et høyt boliglån, så det er ikke det at jeg ikke trenger penger, men er det riktig at bidraget skal gå med til å betale bo-utgifter?...) Eller kan far si f.eks at han ikke vil betale mer enn 500kr mnd i bidrag for barnet koster jo ingenting i matveien, og vogn og klær kommer det til å arve... Bidraget skal jo ikke gå til dine boutgifter. Men det er ingen som kontrollerer hva du bruker hva til. Du kommer nok til å merke at du trenger mer å rutte med når du får et barn i huset! Men bidrag og barnetrygd er beregnet ut ifra de faktiske forhold vedrørende barnet, hvor det bor , samværstid (antall dager per måned), din og barnefars lønn. Man tar ikke hensyn til boutgifter og boliglån når man beregner bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 At en far må bidra med kr. 2000 i måneden for å forsørge barnet sitt er da ikke så mye?
gullet76 Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Jeg får 2000 per barn, og han tjener ca 200 tusen mer enn meg. Dere kan enten sette opp privat avtale, eller nav kan fastsette og kreve det inn for deg. Man kan ikke selv bestemme hvor mye man skal betale i bidrag. Man blir enig eller tar det med nav. Når du har hovedomsorgen for barn får du også overgangsstønad, skatteklasse 2 og stønad til barnetilsyn (bhg/dagmamma/sfo). Du kan også søke om bostøtte hvis du har lav inntekt. At dere skal ha 50-50 er jo en løsning dere blir enig om. Men dette er ingen god løsning før barnet nærmer seg 3 år (det som anbefales hvertfall). Bidrag skal faktisk dekke deler av boutgifter, men boutgiftene legges ikke til grunnlag for beregning av bidrag (kun mor og fars inntekt). Hentet fra nav ang bidrag: Boutgifter fastsettes som sjablonbeløp med utgangspunktet i gjennomsnittlig faktiske boutgifter beregnet av Statistisk sentralbyrå. Beløpet er fastsatt til NOK 1 690, uavhengig av barnets alder. For å regne ut bidrag tar man: forbruksutgifter + boutgifter + tilsynsutgifter (bhg) - barnetrygd - (evt småbarnstillegg) Deretter finner man kostnadsfordelingen utfra inntekt, feks far 4/6 og mor 2/6 av kostnaden. Deretter trekker man fra samværsklassen (feks 4-8 netter i mnd). Endret 29. desember 2008 av gullet76
Saeria Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Bidrag er i utgangspunktet en privatrettslig affære. Synes far det er greit å betale 2000 kroner, så for all del. Poenget er at bidrag er noe man skal komme frem til en enighet på. Går ikke det, kan dere be NAV om å fastsette bidraget, mot at begge parter betaler et gebyr for dette.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Dere kan dere imellom bli enige om at han skal betale kr 500 eller kr. 5000,- per måned. Dere bestemmer det selv når dere inngår avtale. Om dere derimot ikke blir enige så må dere følge reglene til NAV og da blir det vel 2000,- per måned. Om dere er usikre på hva som er riktig så er det også greit å følge NAV som en pekepinn på hva han skal bidra med.
tingeling Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Det første året koster nok ikke barnet så mye, ihvertfall ikke hvis h*n kan arve det meste av utstyr. Men det kommer definitivt perioder hvor barnet vil koste mer. Barnehagestart krever feks ofte en god del nytt utstyr hvis ikke det yngste barnet bruker samme størrelse på sko og klær som det eldste barnet gjorde når h*n begynte i barnehage. Hvis man har et sommerbarn og et vinterbarn - og kanskje en av dem er gutt og den andre jente, så er det ikke alt for mye som kan arves. Sett heller av de pengene du kan klare deg uten slik at faren slipper en del av de ekstra utgiftene som ellers kan komme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå