Gjest julekule Skrevet 29. desember 2008 #1 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg tenker at juletreet skal stå til 2.januar eller noe, men skal adventsstake, julestjerne og røde duker være fremme like lenge? Når tar du bort julepynten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 29. desember 2008 #2 Del Skrevet 29. desember 2008 Faktisk har jeg hørt at både julestjerne og adventsstake skal bort julaften/første juledag, og det virker i grunnen logisk. Men pleier å la det henge like lenge som all den andre pynten. Juletreet ryker vel et par dager etter nyttår her også, litt avhengig av hvor mye det drysser eller ikke. Da pakker jeg bort det som er av duker, pynt og julekalender også. Og det er skikkelig deilig! Det er kos med julepynt, men det er jammen godt å pakke den vekk også- da er det nye året offisielt i gang! (det eneste som får henge utover vinteren, er dørkransen. Men den er mer "vinter" enn "jul", så den passer egentlig greit etter jul også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 29. desember 2008 #3 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg regner med at jeg rydder bort all julepynten nå til helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #4 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg regner med at jeg rydder bort all julepynten nå til helga. Slik blir det nok her også. Jeg finner pynten frem sent og pakker den bort tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #5 Del Skrevet 29. desember 2008 Alt som har med advent å gjøre skal bort julaften. Julepynten skal stå til 13. dag jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #6 Del Skrevet 29. desember 2008 Alt som har med advent å gjøre skal bort julaften. Julepynten skal stå til 13. dag jul. Skal? I hvilke lov står dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 29. desember 2008 #7 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg rydder det alltid bort første helgen etter at det nye året har begynt. Om det da blir èn dag etter nyttår eller fem, det bryr jeg meg ikke om. Synes det er hyggelig når all julepynt og lys kommer opp, men du verden så deilig det er å bli kvitt det igjen også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 29. desember 2008 #8 Del Skrevet 29. desember 2008 Den ryker nok den 3. og 4. januar, greit å rydde opp før arbeidsdagene starter igjen. Men jag har også hørt at den kan stå til 13.dag jul evt 20.dagen, men det synes jeg er litt lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #9 Del Skrevet 29. desember 2008 Alt "lilla", altså adventpynt, erstattes med julepynt på julaften. Da bytter jeg fra lilla til røde lys i stakene. Men juletreet og juledukene og julestjernen tar jeg ned 2. januar som regel. I år blir det kanskje stående helt til den 4, siden det er siste juleferiedagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurora Borealis Skrevet 29. desember 2008 #10 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg rydder ut jula første helg etter nyttårsaften. Så i år betyr det 3.-4. januar. Har aldri brydd meg om 13.-dagsregelen og sånt. Mitt hus, mine regler. Adventsstake og adventsstjerne får også lov å stå til alt det andre ryddes bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #11 Del Skrevet 29. desember 2008 Du kan velge selv, men fra gamle dager heter det "20. dag Knut jager jula ut", dvs. 13. januar. Noen sier 13. dag jul, men det tror jeg er en sammenblanding av 20. dag og 13. januar. Når advent er over på julaften er det vel egentlig naturlig å ta vekk adventspynten? Eller bare tilsette julepynten. Jeg har røde, tykke gardiner som jeg har tenkt å ha i mørketiden, fra ca. oktober til mars. Så da er det litt juleaktig hos meg allerede fra oktober. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 29. desember 2008 #12 Del Skrevet 29. desember 2008 1 nyttårsdag ryker alt vekk,da er det over for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. desember 2008 #13 Del Skrevet 29. desember 2008 Tjugondag knut ska granen plundras och pyntet bort enligt de gamla (svenska seder) jag känner till. Det är 20 dagar efter jul, den 13 januari och Knut har namnsdag. Trettondagen inträffar 6:e januari och ska vara den dagen som de tre vise männen kom fram till jesusbarnet med sina gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 29. desember 2008 #14 Del Skrevet 29. desember 2008 Her ryker jula ut 13. januar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHawk Skrevet 29. desember 2008 #15 Del Skrevet 29. desember 2008 Alt som har med advent å gjøre skal bort julaften. Julepynten skal stå til 13. dag jul. Pleier å være her slik i huset også, altså tilden 6. januar, men det kan også hende det forsvinner på lørdag eller søndag. Liker at det står litt lenge. Klarte aldri å komme i julestemning, men synes likevel rommet blir så koseligere og varmere med pynten, også dagene etter nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 29. desember 2008 #16 Del Skrevet 29. desember 2008 Her får julepynten stå til 20 dag jul. Det gjør jeg alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Ulla* Skrevet 29. desember 2008 #17 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg rydder det bort på søndag. Har bestandig tatt det bort noen dager etter nyttårsaften, nå passer det greit med helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoghurt Skrevet 29. desember 2008 #18 Del Skrevet 29. desember 2008 1 nyttårsdag ryker alt vekk,da er det over for min del. Samme her. Når jula er over ER den over, og jeg må ha den bort så fort som overhode mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 30. desember 2008 #19 Del Skrevet 30. desember 2008 Alt som har med advent å gjøre skal bort julaften. Julepynten skal stå til 13. dag jul. Trettende dag jul (Hellige tre kongers dag) Den 6. januar er det trettende dag jul. Dagen skal minne om mennene fra Østerland som kom til Betlehem. I bibelen kalles de kun for de "vise". Gamle juledag Mange steder ble dagen kalt Gamle juledag og ble feiret som den virkelige juledagen. Man spiste julemat og hadde trearmede lysestaker på bordet (helligtrekongers lys). Man drakk også en skål for et godt år. På kvelden måtte folk holde seg i hus - da begynte nemlig Åsgårsreia sitt tilbaketog. Det man drømte denne natten ville skje i virkeligheten. Trettendedagen var også en viktig merkedag for været. Dersom det var fint og klart vær på trettendedagen ga det et godt og grøderikt år sa man. Været denne dagen ville vare i 13 dager. Nå begynte også den kaldeste delen av vinteren. Dagen ble også av noen kalt Avfaredag. Det var fordi juleturingen nå var over og alle gjester skulle reise hjem. Noen brukte også tyvendejuledag til reisedag. Primstavens tegn for denne dagen er en klokke, tre kors, tre kroner eller tre menn. Julepynten kan også stå helt til 20 dag jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 8. januar 2009 #20 Del Skrevet 8. januar 2009 Tjuende dags dag Knut, jager jula ut. Dvs Knuts navnedag 13. januar. Selv orker jeg ikke ha juletre og nisser (huspynt) så lenge, men det som lyser på busker i hagen får stå til denne dato. Adventstjerne og adventstake skal egentlig ut når julen ringes inn. Dvs julaften kl 17.00. Dette pleier jeg la stå til resten av huspynten ryker ut første helga etter nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå