Gå til innhold

Finservise?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet
Vi har fin-servise, krystall-glass og sølvbestikk :) Brukes til alle litt spesielle anledninger, som da vi hadde julebord med leieboerne i desember. Synes det er kjempemoro å dekke på og pynte til bordet litt ekstra, jeg.

Jeg dekker på og pynter bordet til fest jeg også, men har ikke krystallglass eller sølvbestikk eller dyrt finservise men jammen meg blir det festlig likevel. Jeg har to forskjellige serviser hvorav det ene er mer festbordpreget og som brukes i julen og til spesielle anledninger eller til vanlige søndagsmiddager, alle spør hvor jeg har kjøpt det og hvor mye det koster og blir forbauset når de får svaret. Jeg har ingenting i mot at folk samler på serviser, dyre eller billige, men det er ikke helt meg. Men fest med festbord har jeg, trenger ikke være dyrt for at man skal klare å pynte litt ekstra - kommer an på tilbehøret det. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har to forskjellige serviser hvorav det ene er mer festbordpreget og som brukes i julen og til spesielle anledninger eller til vanlige søndagsmiddager,

Er det ikke da et finservise? Hvis du bruker det til jul og spesielle anledninger? "Fin"serviset vårt er fra ikea. Men det blir bare brukt til spesielle anledninger og dermed er det et finservise.

Skrevet

Vi har et servise som er litt finere og litt dyrere og står i et skap i stua. Men vi bruker det til hverdags også, kommer bar ean på om vi gidder å hente det fram eller ikke. Men jeg vil ikke kalle det finservise da vi bruker det minst en gang i uka og ikke er det så dyrt heller.

De vi bruker til vanlig står i kjøkkenskapet og er i bruk hele tiden.

Vi har noen Rosendahl-glass som er del av vårt finere servise. Og de koster jo 169,- /2 pk så det er ikke så grisedyrt det heller.

Tror ikke jeg kommer til å skaffe meg noe spesielt juleservise heller ettersom det da bare blir brukt 1-2uker i løpet av hele året og må lagres en plass i mellomtiden.

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet
Er det ikke da et finservise? Hvis du bruker det til jul og spesielle anledninger? "Fin"serviset vårt er fra ikea. Men det blir bare brukt til spesielle anledninger og dermed er det et finservise.

Joda, men det virker som at finservise må være dyrt for å være finservise, og det er ikke mitt da. :)

Skrevet
Joda, men det virker som at finservise må være dyrt for å være finservise, og det er ikke mitt da. :)

Ok,d a har jeg misforstått hele greia :fnise: Mitt penservise er billigere enn mitt vanlige.

Skrevet

Jeg spiser på Ikea 365 servise, men når jeg blir mer etablert kunne jeg tenke meg f.eks et Figgjo eller Pillivuyt-servise til alle anledninger, og heller variere med duker, servietter osv.

Skrevet

Ja til finserviser!!

Jeg elsker finserviser, slik som jeg elsker krysall og sølvbestikk. Mange ting man kan samle på som er verre en et finservise!

- Et finservise er ofte noe varig, jeg kommer foreksempel til å arve et porsgrunn-servise fra min bestemor. Finserviser er ikke bruk og kast, det er noe som kan gå i arv og man kan ha glede av lenge.

- Finservise er kvalitet, ofte i alle fall også er det med på å ivareta norsk sysselsetting. Jeg er utrolig glad for at vi har hadeland glassverk, magnor og porsgrunn jeg.

- Finserviser er høytid. Selv om man kan variere ellers også, synes jeg nå det er veldig stas når man tar frem finserviset, sølvbestikket og de flotte glassene til fest.

- Det er en super gaveidé! Både for meg og for mine slektninger er det greit å kunne kjøpe deler til bursdager og jul, fremfor annet dilldall.

Tenker ikke sånn at alle hjem må ha et finservise, men personlig synes jeg dette er veldig koselig jeg da!

Skrevet

Hehe, enig. Det er jo ikke prisen det kommer an på, men om man faktisk har et servise man bruker til pent.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg er 23år og en skrotnise uten like. :lur: Jeg er enda ikke flyttet hjemmet fra så alt mit står i esker ulike plasser så den fulle oversik har jeg ikke. :ler: Men over til saken, satt i går å prøvde å finne ut hvor mange serviser jeg har til midag eller kaffe og til hvor mange. Jeg kom til ca 5 kafeserviser hvor av 3 til 6 pesoner 1 som jeg ikke er sikker på og et til 12 personer. Midags serviser er jeg ikke ikker på men skal delle noen med mamma så finner jeg ut dett etter hvert. Men i alle fal har jeg et til 6 og et til 12. Så ja jeg er gammel dags og elsker fin serviser. Alt er arved eller kjøpt brukt.:)

Skrevet

Jeg har også finservise (ikke til 300), og jeg tar det fram så snart jeg har mulighet. Det skal jo brukes. Så om det er bursdag eller middagsgjester, så dekker jeg på med finserviset. Elsker å ta det fram :Nikke:

Har ikke krystallglass, det ble for dyrt. Kjøpte vanlige ballongglass som jeg overhodet ikke er redd for. Det kan både barn og voksne drikke av. Serviset og dekorasjoner på bordet ellers er faktisk nok.

Jeg har noe sølvbestikk, men selv om jeg har "samlet" litt hele livet, har jeg fortsatt ikke nok til å dekke på til en hel familie. Så jeg valgte å samle på Hardangerbestikk istedenfor. Det er lekkert og passe pris. Og da hverdagsbestikket mitt besto av hummer og kanari, fant jeg ut at vi kunne spise av Hardangerbestikk hver dag :sjarmor:

Skrevet

Vi har finservise. Det er noe jeg har arvet av min oldemor som hadde fått det av sinn sønn som var på sjøen. Eller noe i den duren. Det er i alle fall kinesisk porselen, og jeg aner rett å slett ikke om det er dyrt eller ikke, men fint er det nå. Jeg liker å bruke det til selskaper og jul og slik. Vi trenger det vel strengt talt ikke, men vi har det nå en gang, så hvorfor ikke bruke det. Det er til 12 personer og inkluderer flere serveringsfat, sausheller, to blomstervaser og salt og pepperbøsser. Nå ønsker jeg meg Hardanger bestikk så vi har finbestikk som passer til. Har også et Mokkaservise i samme serie, men det er til pynt i skapet (det er ei sånn dame neddi koppene, festlig). Kaffeserviset som også hører til står hjemme hos mamma og pappa, da vi allerede hadde finkaffeeservise til 12. Det har vi arvet av sambos bestemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...