Piper Skrevet 29. desember 2008 #21 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes finservise er en bra ting. For meg handler det om å skille mellom hverdag og fest. I tillegg vil jeg gjerne ha muligheten til å dekke på med noe litt penere enn hverdagsservise når vi har et større selskap. Sier meg enig i dette
Gjest Emera Skrevet 29. desember 2008 #22 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke finservise, og har heller aldri savnet det. Ikke fine, dyre glass heller. Sånt interesserer meg ikke.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. desember 2008 #23 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har et dyrt servise jeg bruker både til hverdags og fest jeg. Når jeg blir eldre kommer jeg kanskje å ha et eget et jeg bruker bare til fest, men foreløpig har jeg nok med det jeg har. Jeg er veldig opptatt av intereiør generelllt, så å ha stygge eller stusslige asjetter i huset er uaktuellt
(-:Vesla:-) Skrevet 29. desember 2008 #24 Skrevet 29. desember 2008 Jeg syns det er hyggelig å skille mellom hverdag og fest.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #25 Skrevet 29. desember 2008 Har nettopp begynt å samle, og det jeg får er sånn midt på treet, så det kan brukes både til hverdags og fest, det passer meg midt i blinken. IKEA er greit nok, men ser ikke poenget meg å ha skapet fullt når jeg sliter sånn med å finne på ting å ønske meg
Kanutten Skrevet 29. desember 2008 #26 Skrevet 29. desember 2008 Vi har finservise type 300.- pr tallerken, og jeg elsker det. Synes det er stas å pynte bordet med det, og det er fest når det settes fram. synes det blir ekstra fint å sette fram serveringsfat og boller osv. i en og samme serie.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #27 Skrevet 29. desember 2008 Vi fant både sølvtøy og servise da vi giftet oss og syntes det var en ålreit anledning til å begynne å spare på og finne noe sammen. Fra før hadde jeg et glass-serie og det ble lagt vekt på at alt skulle passe sammen. Jul er bare en andlening vi bruker det, ellers bruker vi alt sammen når vi har gjester, bursdager, middagsbesøk, kaffebesøk etc. Ikke stikke-innom kaffe, men alltid ellers. Jeg er vokst opp med å dekke til selskap og søndager med finere glass, sølvtøy og pent servise og føler det helt naturlig å videreføre det i mitt/vårt hjem.
Saeria Skrevet 29. desember 2008 #28 Skrevet 29. desember 2008 Ja, jeg har finservise. Arvet det etter mormor, og det er derfor ikke et servise man får deler til sånn helt uten videre. Da sier det seg selv at jeg ikke bruker det til hverdags.
cilja Skrevet 29. desember 2008 #29 Skrevet 29. desember 2008 Alle har vært på middag hos andre. En av de mest hyggelige jeg har vært på var en helt hverdagslig middag med ulige vannglass, vanlige tallerkener og kasserollene på bordet. Nydelig mat og hyggelige samtaler. Jo eldre jeg blir, jo mere mening får det for meg at man kan ikke ta med seg alle disse tingene når man går bort. Det er befriende og slippe å bruke så mye energi og penger på ting som man strengt tatt ikke trenger. Vi skiller på hverdag og fest, men ikke ved hjelp av et dyrt og fint servise. Vi har et helt ok, nøytralt servise som vi bruker til alt. Samme med bestikk og glass.
Gjest Kinna Skrevet 29. desember 2008 #30 Skrevet 29. desember 2008 Vi fikk et nydelig finservise da vi giftet oss - det er spinndyrt og jeg har samlet til resten selv gjennom årenes løp - så nå har jeg endelig fått komplett både kaffe og middag .. For meg er det fest når jeg dekker med dette - jul, nyttår og ved finere selskap - er kjempeglad for serviset og er evig takknemlig for at svigermor valgte en så nydelig gave til oss den gang ..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 31. desember 2008 #31 Skrevet 31. desember 2008 Vi har fin-servise, krystall-glass og sølvbestikk Brukes til alle litt spesielle anledninger, som da vi hadde julebord med leieboerne i desember. Synes det er kjempemoro å dekke på og pynte til bordet litt ekstra, jeg.
Sola^ Skrevet 31. desember 2008 #32 Skrevet 31. desember 2008 Eg har bestemt at me ikkje skal ha penservise eller bestikk. Me har heller ein stilreint servise til kvardag og fest (Porsgrunn porselen Cuisine, koster rundt hundrelappen per del så er ikkje krise om ein bit knuser). I stedet for sølv har me valgt hardangerbestikk til kvardag og fest (Ramona) som sambuaren min hadde litt av frå før. Eg vil heller pynte bordet med forskjellige duker, lys, og anna pynt enn å lagre på ekstra servise og bestikk som me bruker 2 ganger i året. Pådekninga markerer forskjell på kvardag og fest. Samt om serveringsfatene er i bruk. Fekk allround Hadelandglass(odyssé) til jul som me kjem til å fortsette med. Dei er til både raudvin og kvitvin så sparer plass. Pluss at dei har knusegaranti (får nytt viss ein tar med bitene og kvitteringa) så er ikkje så farleg om eit går i gulvet...sjølv om dei koster ein del. Hadde i utgangspunktet tenkt oss enkle vinglass frå ikea eller tilsvarende, men dei me fekk til jul var veldig flotte Mannen nikker og er nokså enig i mi vurdering
Sola^ Skrevet 31. desember 2008 #33 Skrevet 31. desember 2008 Synes forøvrig at kvalitet er herlig. Liker ikkje når klær/ting eg liker går i stykker. Ofte henger kvalitet og pris saman, men det er ikkje prisen som er vesentleg, men kvaliteten...
Gjest misfist Skrevet 1. januar 2009 #34 Skrevet 1. januar 2009 jeg kan forstå folk som har arveservise som er sjeldne. men folk som samler (og ønsker seg i gave) f.ex hardangerbestikk og alle typer tallerkener og skåler til f.ex vebjørn sand, da syns jeg det er teit. unødvendig sløseri. jeg har sett et sett på ikea med svarte tallerkener, skåler osv som jeg har veldig lyst på, tror det koster bare 350 kr. mye heller det enn EN enkelt del til 300 kr :s har også sett bestikk på ikea som er minst like fint som hardanger og alt det der... men hver sin smak... :s
NysgjerrigeNilsi Skrevet 1. januar 2009 #35 Skrevet 1. januar 2009 Alle har vært på middag hos andre. En av de mest hyggelige jeg har vært på var en helt hverdagslig middag med ulige vannglass, vanlige tallerkener og kasserollene på bordet. Nydelig mat og hyggelige samtaler. Og det hadde HELT sikkert vært like hyggelig om dere hadde spist av gullfat og drukket av uthulte diamanter. Det viktigste er nå selskapet. Ingen sim sier at middagen blir bedre eller hyggeligere av finservise.
Scheherazade Skrevet 1. januar 2009 #36 Skrevet 1. januar 2009 Vi har finservise, men her er det litt motsatt. Til fest dekkes med store, hvite Ikea-tallerkener fra 365-serien, som er så store at de ikke går i oppvaskmaskinen. Til hverdags har vi mye dyrere tallerkener, Pillivuyt som er suveren kvalitet på. Vi har også to bestikk-serier, masse Hardanger-bestikk som samboeren min har ønsket seg opp gjennom årene, og et bokklubb-vervepremiebestikk til hverdags. Vi bruker Hardanger-bestikket mye også da, det er bare det at det ligger i en skuff lengre vekk. Og så har vi himla mye teskjeer og dessertskjeer i sølv og sølvplett, kunne startet et utsalg. Dette er arvet. Glass har vi ikke nie spesielt, noen Rosendahl vannglass, ellers ingenting vi har mer enn 4 like av. Jeg elsker å lage mat til fest, og da syns jeg det er kjekt å dekke på litt annerledes enn til hverdags. På grunn av at jeg liker å lage mat, har jeg generelt mye kjøkkenutstyr. Det hele har kanskje litt med interesse å gjøre også?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #37 Skrevet 1. januar 2009 Nei, slikt er gammeldags og tilhører besteforeldregenerasjonen. Vi har ikke tid til slikt.
Gjest Kinna Skrevet 1. januar 2009 #38 Skrevet 1. januar 2009 Nei, slikt er gammeldags og tilhører besteforeldregenerasjonen. Vi har ikke tid til slikt. Ehh .. ikke tid? Jeg synes det blir en helt annen stemning når jeg dekker med det fineste porselenet, sølvtøy, hvite damaskduker og dyre servietter.
Gjest Infralove Skrevet 1. januar 2009 #39 Skrevet 1. januar 2009 Kvar gang eg har sett denne tråden i "generell debatt" så har eg lest; "Finanskrise, Er ikke det noe tøvete tull?" Uansett. Vi bruker jo pengar på så mykje rart. Om man velger å kjøpe finservise, tvspel eller anna. Syns ikkje finservise er det verste å bruke pengane sine på.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 1. januar 2009 #40 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har et komplett penservice til tolv, som jeg arvet da jeg var liten jente. Kanskje nettopp fordi det er av en type som er litt umoderne i dag, og som jeg kanskje ikke ville plukket ut selv har jeg blitt glad i det. Selv om det ikke er så ofte i bruk. (Jeg tør ikke ha det i oppvaksmaskin...). Det er kremgult med en riflet gullbord rundt. Nesten litt barokk-aktig. Om jeg ikke allerede hadde penservice ville jeg kanskje ha begynt å samle / ønske meg. (Men antakelig et litt mer fornuftig ett, som gikk i oppvaskmaskin, og som man ikke trengte være så ekstremt redd for...).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå