Gjest Chrizzy Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Hva skal man egentlig med finservise? Krystalglass? Når jeg blir 50 så skal jeg bruke det aller fineste serviset jeg har hele dagen. Jeg skjønner bare ikke vitsen helt. Joda, når jeg var liten og vi brukte serviset min foreldre fikk da de giftet seg så var det jo kjempe spesielt og det skapte steming, stemning er kjempebra. Men det finnes vel så mange andre måter å skape stemning på? Når man snur på kronene nesten hver eneste måned, hva skal man med et idiotisk servise til 300 kroner pr tallerken? Er det egentlig vanlig i dag med finservise? Eller er det bare noe snobbete saker som henger igjen fra før i tiden?
tiedemannsteddy Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Hva skal man egentlig med finservise? Krystalglass? Når jeg blir 50 så skal jeg bruke det aller fineste serviset jeg har hele dagen. Jeg skjønner bare ikke vitsen helt. Joda, når jeg var liten og vi brukte serviset min foreldre fikk da de giftet seg så var det jo kjempe spesielt og det skapte steming, stemning er kjempebra. Men det finnes vel så mange andre måter å skape stemning på? Når man snur på kronene nesten hver eneste måned, hva skal man med et idiotisk servise til 300 kroner pr tallerken? Er det egentlig vanlig i dag med finservise? Eller er det bare noe snobbete saker som henger igjen fra før i tiden? Mine foreldre har ett finservise dem fikk til bryllupet sitt for ca 100 år siden. Det brukes kun til jul.... Og det er den samme historien om hvem dem fikk hvilke deler av. Nå er det slik at det blir ikke julestemning hos oss uten dette serviset på bordet. Selv har jeg ingen finservise, eller jeg har 12 delers grandiosa bestikk... Teller det?
Gjest Chrizzy Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Mine foreldre har ett finservise dem fikk til bryllupet sitt for ca 100 år siden. Det brukes kun til jul.... Og det er den samme historien om hvem dem fikk hvilke deler av. Nå er det slik at det blir ikke julestemning hos oss uten dette serviset på bordet. Selv har jeg ingen finservise, eller jeg har 12 delers grandiosa bestikk... Teller det? Ja, finserviset til mine foreldre ble/blir også brukt til jul. Det der grandiosa-bestikket, det spørs nok på hva det koster, om det koster over 500 så ut av vinduet med det med en gang!
tiedemannsteddy Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Ja, finserviset til mine foreldre ble/blir også brukt til jul. Det der grandiosa-bestikket, det spørs nok på hva det koster, om det koster over 500 så ut av vinduet med det med en gang! Nei, nei, nei. For en tid tilbake siden hadde en bensinstasjonskjede en kampanje hvor man fikk bestikk med for hver grandis man kjøpte. En dag så jeg at denne servicestasjonen hadde kastet 12 gafler og 12 kniver, så da snek jeg meg ut senere samme natten, og tømte containeren for store verdier. Mener det var noe skriverier i riksmedia om tyveri av ekslusivt servise...
Gjest Chrizzy Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Nei, nei, nei. For en tid tilbake siden hadde en bensinstasjonskjede en kampanje hvor man fikk bestikk med for hver grandis man kjøpte. En dag så jeg at denne servicestasjonen hadde kastet 12 gafler og 12 kniver, så da snek jeg meg ut senere samme natten, og tømte containeren for store verdier. Mener det var noe skriverier i riksmedia om tyveri av ekslusivt servise... Skikkelig snobbete altså
lillesky Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Jeg skjønner ikke helt poenget med finservise som brukes en gang i året. Vi har arvet 2 finserviser som omtrent ikke er brukt, vi bruker det ofte.
Gjest strykebrett Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har sånnt svinedyrt servise, men det er det eneste jeg har og jeg bruker det hver dag. Egentlig ikke så nøye for meg hvilke tallerkner jeg han, men min mor mente da jeg var 14 at det var på tide jeg begynte å "samle" på noe. Så da pekte jeg på det jeg syns var finest, og det ble veldig lett å kjøpe gave til meg de neste årene for å si det sånn. Rimelig komisk egentlig da jeg var fattig student, men hadde tallerkner for maaaange tusen kroner i skapene, hehe..
The Kitten Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes finservise er en bra ting. For meg handler det om å skille mellom hverdag og fest. I tillegg vil jeg gjerne ha muligheten til å dekke på med noe litt penere enn hverdagsservise når vi har et større selskap.
Gjest _Leela_ Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Vi har et finservise, ikke til 300,- tallerkenen, men kanskje halvparten. Bruker det ikke hver dag, men jevnlig. Synes det er artig å ha et litt finere servise som benyttes i helgene og når vi har besøk.
PecanPie Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke finservise, men fikk bestikk til 12 til jul. Syns det er ålreit å tenke på at jeg kan dekke på men noe penere og mer "eksklusivt" på bordet enn startpakkebestikket som er kjøpt på Ikea. Nå har jeg tenkt på å finne et servise som jeg kan ønske meg til bursdag og jul. Ikke fordi jeg regner med å få det, men fordi det er greit å kunne henvise til noe "skikkelig" når noen spør hva jeg ønsker meg, istedetfor å få noe dill jeg virkelig ikke trenger. Og servise er ålreit det også, på samme måte som bestikket (:
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har et finservice som brukes når jeg har middags-/kaffegjester. Det var en gave. Hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg ikke kjøpt finservice heller. Jeg synes også det er viktig å skille mellom hverdag og fest. Men jeg kunne aldri kommet på å bruke inntekten min på dyre glass, bestikk eller service hvis dette ikke allerede var i hus eller hvis jeg ikke hadde råd til det. Jeg ville heller aldri sett rart på noen fordi om de dekket til gjester med ulike kopper og kar fordi de ikke hadde råd til annet.
Gjest Page Skrevet 29. desember 2008 #12 Skrevet 29. desember 2008 Vi har finservise som vi fikk da vi giftet oss, og det blir brukt mye oftere enn èn gang i året. Som The Kitten synes jeg det er fint å bruke det bl.a for å skille mellom hverdag og fest. Merker at ungene også synes det er stas. For oss føles det hyggelig å kunne dekke med noe ekstra fint til bursdager, jul, påske og ellers når vi har middagsgjester uten at det er noen spesiell anledning. Hverdagsserviset går det hardt ut over, spesielt med minsten ved bordet, det er også en grunn til at jeg synes det er greit å kunne ha noe til hverdags som man ikke trenger å være redd for.
Gjest *Mim* Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Vi har finservise, og det synes jeg er bra. Det er et dyrt servise, og når vi dekker bordet med det er det virkelig fest. Bruker det til jul og fester ellers i året. Vi bruker samme bord til hverdags og fest, så det er pynt og oppdekking som utgjør forskjellen.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 29. desember 2008 #14 Skrevet 29. desember 2008 Tanten til samboeren min drev og spurte om hvilket servise og bestikk vi ønsket oss. Nå har vi plukket ut et, og har en god del fra det (Vi har derimot omtrent ikke noe vanlig servise for tida). Fordelen med penservise er jo at det blir lett å kjøpe gaver til jul og bryllup. Da vet en at mottakerne får noe de synes er pent, også er det fint med noe som matcher istedet for en haug med forskjellig krimskrams. Jeg synes også det er litt synd å ha et servise som bare er i bruk et par ganger i året. Kanskje vil vi bruke det litt oftere. F eks. når jeg har en venninne over på en tekopp eller når vi har besøk av vennepar eller foreldrene våre. Synes også det er synd med alt det arvede sølvtøyet som mange har liggende i skap, og som maks blir brukt en gang i året eller to. Helt greit å bruke det til hverdags, spør du meg.
Gjest Elastica Skrevet 29. desember 2008 #15 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke finservise, men bruker et relativt fint servise til daglig - og det er det eneste vi har. Derimot har jeg noen fantastiske glass, som definitivt inngår i finglasskategorien. Når det dekkes med dette, drikkes det med andakt og følelse her i huset. Dessuten blir bordet så fint.
Rosalie Skrevet 29. desember 2008 #16 Skrevet 29. desember 2008 Vi har ett servise, som koster midt på treet. Solide greier som jeg ikke er redd for at skal gå i stykker. Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å fylle skapene med ting man knapt bruker. Men dersom jeg arver bestemors gamle servise, så takker jeg jo ikke nei...
Vera Vinge Skrevet 29. desember 2008 #17 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har ikke finservise. Vi ønsket heller å fokusere på å få oss et ordentlig sett med hverdagsservise, framfor det gamle og ripete Ikea-serviset. Men vi har krystallglass som jeg har fått av bestemoren min, og diverse skjeer, kakegafler, kakespader og serveringsbestikk i sølv, som mannen har fått av sine besteforeldre opp gjennom. Det er koselig å ha noe ekstra å sette fram ved spesielle anledninger. Så jeg kunne dermed godt hatt finservise, men jeg ville aldri brukt massevis av penger på det selv. Jeg har dessuten tenkt at man kan dekke et bord på en festaktig måte ved å bruke fin duk, fine servietter og annen pynt. Sånn at de nøytrale hverdagstallerknene også blir fine til fest.
Gjest Aurora Borealis Skrevet 29. desember 2008 #18 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Vi har ikke et finservise av typen 300 kr pr fat. Men vi har et servise vi bruker til fest som er litt penere enn det vi bruker til hverdags. Aner ikke hva det har kostet, for det er samboeren som har tatt med inn i vår lille familie. Men jeg tipper at det ikke har vært spesielt dyrt. Til daglig bruker vi servise og glass av den virkelig billige sorten. Godt for nervene mine, for jeg har en lei tendens til å slå hakk i glassene og sånn. Klossete meg. Endret 29. desember 2008 av Aurora Borealis
NysgjerrigeNilsi Skrevet 29. desember 2008 #19 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes finservise er en bra ting. For meg handler det om å skille mellom hverdag og fest. I tillegg vil jeg gjerne ha muligheten til å dekke på med noe litt penere enn hverdagsservise når vi har et større selskap. Samme her. Det er ikke helt det samme å dekke på med slitne IKEAtallerkner på et festdekket bord. Vi har finservise til 14, og middagstallerknene koster nærmere 400 pr stk, og må håndvaskes. Det gjøres med glede! Og serviset blir brukt. Hver gang vi synes noe er verdt å feire, eller har middagsbesøk. Krystallglassene blir også brukt mye, fine glass fra Hadeland Glassverk. Er verdier for veldig mange tusen i skapene her, og det er herlig å sette det frem g bruke det!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #20 Skrevet 29. desember 2008 Samboeren min og jeg har ikke finservise. Men vi har noen tallerkener som er offwhite og større enn vanlig som er fine å dekke på med til fest. Jeg kjøpte et nydelig sett med tallerkener, asjetter og skåler på Ikea for ca. fire år siden, dessverre er tallerkenene allerede ripet opp og stygge. Men det synes ikke med mat på, hehe. ;-) Hvis du må snu på krona er nok ikke finservise noe du bør bruke penger på. Men for andre som har det de trenger kan det være hyggelig å ha det. Samboeren min måtte finne på noe å ønske seg til 30-års dagen og han har vært uheldig med gaver fra tantene sine før, så jeg foreslo at han plukket ut en serie med bestikk som han kunne ønske seg. Nå får vi deler til bestikkserien i ny og ne, og kan spare opp en flott serie med godt bestikk. For meg er det viktigere med godt bestikk enn med flotte tallerkener, det verste jeg vet er å spise kjøttmiddag med sløve kniver og små gafler!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå