Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har gått inn på husbankens sine internettsider og driver å regner ut om jeg kan få bostøtte. Og jeg har prøvd flere ganger, men jeg får det ikke til. Hva regnes som personlig inntekt fra siste ligning? Hva er alminnlig inntekt fra siste ligning? Hva er forskjellen på personlig inntekt og alminnlig inntekt? Skal jeg skrive det samme på begge to? Jeg bor alene og har bare en inntekt, ingen barn. Er siste ligning siste året eller siste måneden? Jeg har prøvd å fylle ut flere ganger, men på siste siden på internett så viser husstandens totale inntekt totalt feil. Hva er husstandens totale inntekt? Jeg bor alene, er trygda. Og det totale inntekta viser jo alt ifra 69 600 til 246 600 på internettet etter at jeg har fylt ut? Og det er jo totalt feil begge to. På det ene skriver jeg månedsbeløpet på personlig inntekt og alminnlig inntekt og på det siste skriver jeg års inntekt på personlig inntekt og alminnlig inntekt? Fordi jeg ikke aner om de spør om måned eller året? Hva er ett års totale inntekt dersom jeg:? Får ivertfall ca. 11.000 kroner utbetalt hver måned? Og noen ganger 12.000 kroner. Det varierer hver måned hvor mye jeg får.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Siste likning blir 2007 likningen, 2008 har de ikke innsyn i før juli/august 2009. Så sant det ikke har vært store endringer i inntekten din fra 2007 til nå er det greit å basere søknaden på likningen. Har du fått mye lavere inntekt søker du med dagens inntekt, legg ved utskrift av alle utbetalinger og bekreftelse på husleie (f.eks leiekontrakt). Husk at du får mye mindre i støtte om du eier ettersom de kun dekker den delen som er husleie, ikke lånet, for eksempel fikk jeg 242 kr i mnd da jeg eide, og 2600 i mnd da jeg leide, basert på samme inntekt. Jeg mener de to inntektene er din årsinntekt før og etter fradrag, sjekk 2007 likningen din, begge tall skal stå der. Bruker du likningen spiller det ikke noen rolle at dett varierer fra mnd til mnd hva du får, de ser på totalen, skal du regne fra dagens inntekt kan du jo legge ved 3-4 siste utbetalinger og ta et snitt av disse.
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Jeg skjønte ingenting. Tror jeg må ha alt inn med teskje. Men hvorfor spør de på internetten om både alminnlig inntekt og personlig inntekt da når det er det samme? Og når jeg fyller ut feks. 180.000 kroner som jeg tror jeg får om jeg ikke tar helt feil så på den siste sida så står det jo at den totale inntekta er feks. 246.600 kroner. Når jeg har skrevet at inntekta er 180.000 kroner. Men hvorfor står det totale inntekt 246.600 når den totale inntekta mi er 180.000 kroner? Nå føler jeg meg som et svært spørsmåltegn?
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 jeg skjønner fortsatt ingenting om hva jeg skal skrive i de forskjellige rutene? hva skal jeg fylle ut? hvordan?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har gått inn på husbankens sine internettsider og driver å regner ut om jeg kan få bostøtte. Og jeg har prøvd flere ganger, men jeg får det ikke til. Hva regnes som personlig inntekt fra siste ligning? Hva er alminnlig inntekt fra siste ligning? Hva er forskjellen på personlig inntekt og alminnlig inntekt? Skal jeg skrive det samme på begge to? Jeg bor alene og har bare en inntekt, ingen barn. Er siste ligning siste året eller siste måneden? Jeg har prøvd å fylle ut flere ganger, men på siste siden på internett så viser husstandens totale inntekt totalt feil. Hva er husstandens totale inntekt? Jeg bor alene, er trygda. Og det totale inntekta viser jo alt ifra 69 600 til 246 600 på internettet etter at jeg har fylt ut? Og det er jo totalt feil begge to. På det ene skriver jeg månedsbeløpet på personlig inntekt og alminnlig inntekt og på det siste skriver jeg års inntekt på personlig inntekt og alminnlig inntekt? Fordi jeg ikke aner om de spør om måned eller året? Hva er ett års totale inntekt dersom jeg:? Får ivertfall ca. 11.000 kroner utbetalt hver måned? Og noen ganger 12.000 kroner. Det varierer hver måned hvor mye jeg får. Personinntekt er all inntekt fra arbeid, næring, pensjon mv. som er grunnlaget for beregning av trygdeavgift og toppskatt til staten. Fra januar til og med juni brukes 2 år gammel ligning. Fra juli og ut året brukes 1 år gammel ligning. Alminnelig inntekt er personinntekt fratrukket lovlige fradrag tillagt kapitalinntekter, og som er grunnlaget for beregning av kommune- og fylkesskatten og fellesskatten til staten. Legg inn alminnelig inntekt før særfradrag. Fra januar til og med juni brukes 2 år gammel ligning. Fra juli og ut året brukes 1 år gammel ligning. Ligningen er din selvangivelse.Bruk den fra 2007. Står det årlig inntekt regner du ut mnd lønn x12 mnd Dette står jo i ligningen din. Står det mnd inntekt regner du ut det du ca får i mnd selvom det kan variere.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 På det ene skriver jeg månedsbeløpet på personlig inntekt og alminnlig inntekt og på det siste skriver jeg års inntekt på personlig inntekt og alminnlig inntekt? Fordi jeg ikke aner om de spør om måned eller året? Feil, feil, feil,feil.. Du skal skrive hva du får i året ikke måneden. Se på selvangivelsen din fra 2007.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Hva får du i inntekt sånn ca? Har du noen formue? Hvem kommune tilhører du? Leier eller eier du? Hvem leier du evt av.Borettslag, kommunen? Hvor stort arealet har du? Hva har du i husleie i mnd.? Skal forsøke å hjelpe deg men trenger da disse opplysningene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå