Gå til innhold

Rengjøring for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå blitt så "gammel" at jeg har begynt å bry meg om "voksne" ting som støvsugere, kluter osv :fnise:

Jeg bor sammen med kjæresten min og har lyst til å ha det rent og pent rundt meg men er kronisk syk så det er ikke så lett med svære, kronglete støvsugere og andre rengjøringsprodukter som ikke alltid gjør jobben sin helt. Jeg tror jeg kunne spart meg for mye ekstra arbeid hvis jeg bare hadde bedre utstyr.

Så jeg lurer på om det er noen som kan anbefale noen sånne typiske ting som man ser på TV Shop, noen vidunderprodukter som faktisk er kjempebra? (type liten ball som man setter på gulvet som vasker gulvet for deg av seg selv og sånn)

Og hvilke produkter bare MÅ dere alltid ha i hus?

Tips om kjøkkenmaskiner som gjør matlaging lettere mottas også med takk :)

Og hvor ofte vasker dere egentlig badet deres?

Skrevet (endret)

Jeg er tørrmoppfrelst. Hovedsaklig fordi vi har to katter som røyter noe vannvittig. Det er kjempelettvint går over gulvene med den hver dag(stue og kjøk) og da trenger jeg nesten ikke vaske gulvet om jeg ikke søler noe.

Ellers er jo en slik håndstøvsuger som tåler vann fenomenalt.

Spray for å vaske flis og baderom er et must her i huset, bruker det til å vaske nesten alt! :P

Ellers vasker jeg badet ca 1 gang i uka. Noen uker blir den litt mer amputert, dvs vasker bare toalett og dusj og tørrmopper gulvet.

Endret av Jane F.
Skrevet

Jeg slenger meg med på denne tråden (hvis det er greit). Jeg lurer på om noen har noen gode råd i forhold til å rengjøre dusjdører i klart glass? Det virker som at uansett hva jeg prøver å vaske dem med så blir de ikke helt rene. Det er et belegg som sitter igjen, hovedsakelig på de nederste delene av dørene.

Jeg mener jeg har hørt noen tips om akkurat dette før, men klarer ikke å huske hva det var ...

Skrevet
Jeg er tørrmoppfrelst.

Jeg også. Tørrmopp tar alt som måtte finnes av støv, men kommer selvsagt til kort hvis du har mistet syltetøyglasset på gulvet (eller noe liknende :fnise: ). Til støvtørring så er Swiffer Duster fin.

Og må du støvsuge, så er denne en smart liten hjelper. (Ja, jeg har en og bruker den jevnlig - og den funker faktisk.....)

Skrevet
Jeg slenger meg med på denne tråden (hvis det er greit). Jeg lurer på om noen har noen gode råd i forhold til å rengjøre dusjdører i klart glass? Det virker som at uansett hva jeg prøver å vaske dem med så blir de ikke helt rene. Det er et belegg som sitter igjen, hovedsakelig på de nederste delene av dørene.

Jeg mener jeg har hørt noen tips om akkurat dette før, men klarer ikke å huske hva det var ...

Heia,hm..vet hva du mener men jeg har funnet løsninga.Jeg kjøper de svampene med 10 i pakka så hiver jeg de bare etter bruk.Tar en sånn på med cilit bang den med gul kork!!Helller rett på svampen så skurer du dørene opp og ned.Gjør det før jeg skal dusje så jeg ikke får klorin på tøyet,hehe.Så kan jeg dusje i samme slengen.Lukter jævlig i nesa men den er supergod og sterk og tar det meste.Så er det bare å spyle av etterpå..

Skrevet

hehe...jeg vasker også dusjen naken! kjempepraktisk.

Skrevet

Jeg bruker faktisk Zalo på alt glass, speil, vinduer, dusjkabinett osv. Det er det eneste som ikke setter striper osv igjen etterpå. En liten dråpe, masssse vann, og tørker av etterpå.

Skrevet
Jeg bruker faktisk Zalo på alt glass, speil, vinduer, dusjkabinett osv. Det er det eneste som ikke setter striper osv igjen etterpå. En liten dråpe, masssse vann, og tørker av etterpå.

Zalo i dusjkabinett hørtes smart ut. *note to self - prøve*

Det tar jo alt som er av fett og er mindre hissig enn Cillit Bang.

Skrevet

Etter min mening er det ikke så mange forskjellige vaskemidler som egentlig trengs, og særlig ikke vaskemidler fra tv-shop ;) Den klassiske kombinasjonen av zalo og salmiakk tar for eksempel det meste. Jeg bruker det til mye forskjellig vask, fra bad til støvtørking (men ikke til tregulv, det er det for sterkt til). Fungerer veldig bra. Ellers vil jeg si man trenger glass-spray (til speil, selv om såpevann gjør samme nytten, det tar bare litt mer tid synes jeg) og domestos fresh e.l til toalettet.

Mitt rengjøringsmantra er følgende: Bruker man noen få minutter hver dag kan man ha det rent omtrent hele tiden. Start med å vaske leiligheten skikkelig en gang for alle (det tar tid ;)), deretter holder det å bruke noen få minutter om dagen. Tørk av skapfronter på kjøkken jevnlig, tørk litt støv (men hvor mange støvflater har nå egentlig de fleste?) og vask over badet (flertallet av gangene vasker jeg bare speil, vask, toalett, badekar og tørker støv og eventuelle flekker fra flisene. Dette bruker jeg et kvarter på).

Skrevet

For støvtørking er jeg en ivrig swiffer duster tilhenger. Denne er rask og effektiv, og kan brukes også på elektronikk, oppå bilder, langs listverk mm. Jeg går over med denne 1-2 ganger i uka, så er det alltid støvfritt.

Beste tips for bad: Disse småsvampene (som allerede omtalt) og en gammel tannbørste. Ellers kreves muskelkraft og grundighet for å holde et bad pent.

TV shop produkter har jeg aldri prøvd, og er jeg ikke tilhenger av. Hadde slike små maskiner som støvsuger gulvet mens du var på jobb eller ser på TV virkelig vært effektive, ville jo alle brukt dette.

Beste ryddetips og klesvask tips; Kjøp en stor plastkurv med gode handtak. Effektiviserer vask og ryddig masse. Ta en runde med denne en gang om dagen og samle opp alt som ikke ligger på rett plass, og sette det fra deg igjen i riktig rom.

Skrevet

Forstod jeg deg riktig så er du kronisk syk?

Er selv kronisk syk, med mye smerter i ryggen og resten avkroppen, og orker av den årsaken ikke å gjöre så mye hjemme.

Pass på å ha et system - er det beste rådet jeg kan gi deg. Om du ikke har det så få noen til å hjelpe deg, slik at du kan fra nå av starte fra scratch. Få gjort rent alt fra tak til gulv - KAST alt som kan kastes og organiser skaper o.l.

Når det er gjort og du kan starte "på nytt", så er det ikke så mye man trenger å gjöre egentlig, men å ha gode rutiner er viktig og kan lette arbeidet veldig.

Utstyret du bruker er ikke nödvendigvis så veldig til last eller hjelp, men rutinene er det som gjör jobben lettere.

Slik jeg gjör det i löpet av en dag (sånn ca, med mange lange pauser og andre gjöremål)

*Står opp og tar ut av oppvaskmaskinen.

*Setter på en klesvask (er bare meg og samboer så det blir jo ikke så mye)

*Stövsuger over gulvet, blir mye skitt her hjemme. Stövsugeren er relativt liten og lett, noe som gjör det enklere å få den med seg rundt.

*Henger opp klesvasken/bretter tört töy

*Starter oppvaskmaskinen om kvelden för jeg legger meg så den er klar til morgenen etterpå.

Det jeg har av rengjöringsmidler og utstyr er ikke så mye.

Har en mopp, grönnsåpe, Jif spray til kjökkenet, også har jeg brukt god tid på å finne gode kluter. Aner ikke hva mine heter eller noe slikt.... thats it, trenger ikke mer (bortsett fra nal til å vaske vinduer med, men det gjör jeg så sjeldent hehe)

Alltid rydd etter deg selv. Legg ting der de "skal" väre, ikke la ting ligge å slenge rundt. Törk over benken når du står på kjökkenet, törk stöv rundt i leiligheten en gang i uka sånn ca, ta med deg ting som skal til kjökkenet når du först skal dit, ta med deg skittentöy fra soverommet om morgenen når du likevel skal inn på badet - veldig enkle ting som letter selve ryddingen.

Skrevet
Så jeg lurer på om det er noen som kan anbefale noen sånne typiske ting som man ser på TV Shop, noen vidunderprodukter som faktisk er kjempebra? (type liten ball som man setter på gulvet som vasker gulvet for deg av seg selv og sånn)

Og hvilke produkter bare MÅ dere alltid ha i hus?

Vi har investert i robotstøvsuger! Den er helt genial! Roomba iRobot:

Den er litt dyr i Norge, men vi kjøpte på ebay, så da ble det bare litt over 2000 kr. Vi har hund som røyter en del, men denne skruer vi bare på når vi går ut, og når vi kommer tilbake står den fint og ferdig i ladestasjonen, mens vi kan nyte de rene gulvene ;)

Så denne er absolutt verdt pengene!

Skrevet
Vi har investert i robotstøvsuger! Den er helt genial! Roomba iRobot:

Den er litt dyr i Norge, men vi kjøpte på ebay, så da ble det bare litt over 2000 kr. Vi har hund som røyter en del, men denne skruer vi bare på når vi går ut, og når vi kommer tilbake står den fint og ferdig i ladestasjonen, mens vi kan nyte de rene gulvene ;)

Så denne er absolutt verdt pengene!

Signerer dette. Jeg er veldig fornøyd med min også, men det tar litt tid å venne seg til den. Jeg lot den gå ganske mange ganger under tilsyn før jeg våget å la den jobbe på egen hånd (egne hjul?). Den er ganske flink til å tulle seg borti løse ledninger som måtte ligge langs veggene og hvis man har dørterskler som ikke er så høye så prøver den å forsere dem også. Men etter litt overvåking så vet jeg hvor "fellene" i min leilighet er så da kan jeg bare sperre av de få områdenen der jeg vet den kan lage bråk, så nå lar jeg den fikse støvsuging før jeg kommer hjem fredag kveld.

Skrevet (endret)
Jeg slenger meg med på denne tråden (hvis det er greit). Jeg lurer på om noen har noen gode råd i forhold til å rengjøre dusjdører i klart glass?

Som andre nevner bruker vi også Zalo på dusjdørene. Skrubber med svampeskrubb som man får som 10-pakk på butikken til en tier. Det absolutt mest praktiske er å skrubbe dusjen naken før man dusjer! :)

Har nylig oppdaget at Ajax er bra vaskemiddel for laminatgulv (ikke parkett) - bedre enn grønnsåpe.

Jeg har også begynt å ha de nødvendige vaskemidler tilgjengelig der hvor jeg trenger dem, så jeg slipper å hente/flytte dem rundt. Nå har jeg Jif Universal til speilet og Jif Bad til vasken i hver etasje, inni speilskapet :). Bruker ofte å tørke over med et brukt håndkle som likevel skal i vask.

Edit: sverger også til engangshansker fra apoteket til dovask og andre ekle ting :).

Endret av lille katt
Skrevet

Heia,bare ett tips.Ser endel av dere bruker jif baderom og for å si det sånn har jeg vel prøvd som går ann å få kjøpt gjennom åra.Elsker nye vaskemiddler og hos meg skal do og vask skinne,he he.Så jif baderom lukter nyydelig men gud den er ikke mye effektiv hvis du har noen hvite flater som er skikkelig fulle av flekker men jif skurekrem derimot tar alt nesten uten mye jobb.

Annonse
Skrevet
Så jif baderom lukter nyydelig men gud den er ikke mye effektiv hvis du har noen hvite flater som er skikkelig fulle av flekker men jif skurekrem derimot tar alt nesten uten mye jobb.

Enig der. Jif baderom (spray) funker fint på flater som vaskes ofte og som ikke er så veldig skitne. Den er lettvint i bruk, og jeg bruker den hovedsaklig på vasken, doen og dusjen, og der blir det aldri skikkelig inngrodd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...