Gå til innhold

3-åringen min vil IKKE bæsje...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble 3 år i august. Vi slutta med bleier tidligere i sommer, så han har vært tørr lenge nå. For et par måneder siden begynte han å utsette do-besøkene så lenge han kunne. Ikke fordi det var vondt eller noe slikt, han bare har ikke "tid" til å gå på do. Han er en veeldig aktiv liten gutt, og sitter sjelden stille særlig lenge. Som regel rakk vi doen i tide, og andre ganger gikk det galt. Men da var det mest tissing det gjaldt, han var flink å gi beskjed når han måtte bæsje. Nå er det motsatt. Han sier ifra når han må tisse, men ikke når han må bæsje. Nå har det gått i buksa nesten hver dag i flere uker. Jeg blir helt gal. Og frustrert. Og av og til irritert.

Når det går galt spør jeg han "hvorfor sier du ikke ifra? Hvorfor kom du ikke å sa at du måtte bæsje?" Og han svarer "Jeg prøvde å knipe den inn igjen, men så fikk jeg ikke til..."

Det er samme forklaringen hver gang. Jeg har snakket med han mange ganger, spurt om det er vondt når han bæsjer, og en masse andre spørsmål for å finne ut om det er en spesiell grunn til at han ikke vil. Men det virker bare på meg som at han ikke har tid. Han er alltid opptatt i lek, og når han da blir bæsjetrengt prøver han å knipe igjen for å leke videre.

Jeg har forsøkt å forklare at det hjelper ikke å holde det igjen, for før eller senere MÅ det ut. Derfor er det bedre å bare bli ferdig med det, og så leke videre etterpå. Har prøvd å si at det ikke er bra å holde det inne, har sagt at alle mennesker må bæsje, osv... Har gjort han oppmerksom på min bæsjing "nå skal jeg gå å BÆSJE!" (joda, desperate times, ...) Jeg har prøvd å oppmuntre, jeg har lokket med belønninger, "Hvis du er flink å bæsje nå, så skal du få... et eller annet". For av og til stiller han seg opp og ser litt "plaget" ut, og da vet jeg jo at noe er på gang.. Og hvis det er lenge siden sist han har gjort sitt, så prøver jeg å passe litt på. ;) Så når han stiller seg opp og ser "plaget" ut, prøver jeg å overtale han til å bæsje. enten ved lokking, løfter om belønning, eller sagt "NÅ skal vi gå å bæsje. Basta." Det nytter heller ikke, for hvis jeg prøver å bestemme at han skal på do eller potta, så kjemper han så imot at når jeg først har fått han på potta eller do, så har det "gått over".. så får han ikke til.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Idag prøvde jeg å true med å begynne med bleier igjen, dersom han ikke begynte å bæsje på do eller potta. Det ville han IKKE. Så da ble han med meg, satt på do ganske leenge, men fikk ikke til. Jeg passet på å rose han MASSE, "ååh så flink du var å prøve!!" osv. Men så ikveld, en stund etter at han hadde lagt seg, kom han ut i stua og erklærte at han hadde bæsja seg ut. :murvegg:

Etter skift og vask sa jeg "jaja, du må vel bare begynne med bleier igjen du da. Som ikke klarer å bæsje på do eller potta" Men da sa han bare "Ja! Det kan vi gjøre!" Han er smart nemlig, og gjennomskuer trusler, slik at de blir ubrukelige. Han er sta også, og står ved sitt ord. Jeg gikk faktisk på loftet og grov fram en bleiepakke, har en halv en igjen etter vi slutta med bleier. Regna med han kom til å ombestemme seg når det kom til stykket. Men neida. Han tok den på seg uten protest, og tusla fornøyd inn på soverommet igjen. Snakk om feilslått foretak! :klaske:

Nei dere, jeg håper virkelig at noen av dere har forslag til hva som kan prøves her. Jeg aner ikke lenger. Jeg føler at jeg har forsøkt ALT, men ingenting hjelper...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillebror min var akkurat lik for bare et år siden (Han er nå 10)

Han bare holdt det inne og lot det heller gå i buksa.

Mamma prøvde alt,belønning osv. Dette hjalp i perioder,men når hun sluttet med belønningen,så fortsatte han som vanlig.

Etterhvert så ga det seg bare. Han forsto vel selv at dette var ekkelt og ikke noe han kunne fortsette med.

Vi tror det begjynte med at han rett og slett var redd for å gå på do. Doen vår ble fort tett før,så han har fått skrekken av det på en eller annen måte.

Nå ga jeg deg ingen forslag da,men tenkte jeg kunne skrive at du ikke er den eneste dette skjer med:)

Lykke til!

Skrevet

Takk:) Det er godt å vite at det skjer med andre og. For dette har jeg aldri hørt om før. Jeg vet at jeg som liten ikke ville bæsje, men det var på grunn av en rift i endetarmen som gjorde at det var vondt. Og derfor holdt jeg igjen så lenge jeg kunne, som igjen førte til at avføringen ble veldig hard, og riften fikk ikke gro.. Helt til vi fikk en salve med noe bedøvende av en lege. Har tenkt tanken om at det kan være noe slikt med min, men det virker ikke som han har vondt, og når jeg spør, så svarer han "nei". Så aner ikke hva det kan være...

Gjest L@dy i.i
Skrevet

Jeg hadde latt han bruke bleie og så hadde jeg tenkt at det før eller siden vil gå over av seg selv. Jeg har ei jente på 3 ( hun ble også 3 i august ) og hun viser liten interesse over å verken tisse eller bæsje på do. Det blir jo litt fokusering på det, me foreløpig stresser vi ikke med det.

Jeg tror at om din sønn får gå med bleie i "fred", rett og slett glemme hele bæsje på do opplegget en stund så kommer han til å gå på do av seg selv om ikke så lenge.

Skrevet

Det blir nok ikke aktuelt. Nå har han vært bleiefri i et halvt år, og kommer ikke til å begynne med bleier igjen med det første.

Skrevet

Et altermativ kan være å kjøpe dårlige bleier. De kan godt være litt små så de er litt ekle å ha på, og være av en sånn kvalitet at de føles ubehagelige å ha på når det er bæsj eller tiss i de.

Gjest småbarnsmamma
Skrevet

Dette er en kamp du ikke kommer til å vinne. Det er han som bestemmer hvor han skal bæsje enten det er på do, i potta, eller i buksa. Det eneste du kan bestemme er om han skal få lov til å gjøre det i en bleie eller ikke. Og nå har du jo truet med bleier og satt det på han, da får du også kjøre løpet videre med bleiene. Som en annen her sa, det går nok ikke så veldig lenge før han blir lei bleia igjen og så er problemet løst. Dere har bleier i hus, nå kan dere bruke dem opp....

Gjest Rødvinspiken ii
Skrevet
Dette er en kamp du ikke kommer til å vinne. Det er han som bestemmer hvor han skal bæsje enten det er på do, i potta, eller i buksa. Det eneste du kan bestemme er om han skal få lov til å gjøre det i en bleie eller ikke. Og nå har du jo truet med bleier og satt det på han, da får du også kjøre løpet videre med bleiene. Som en annen her sa, det går nok ikke så veldig lenge før han blir lei bleia igjen og så er problemet løst. Dere har bleier i hus, nå kan dere bruke dem opp....

Signerer denne

Skrevet

Enig med de som sier du bør kjøre på med bleier. for din egen skyld er du nesten nødt til å være konsekvent og følge opp når du først har satt det igang. Tror også det vil være lurt å skaffe noen bleier av dårlig kvalitet, gjerne litt små, så de blir ubehagelige å ha på. Jeg tror dette vil føre til at han finner ut av dette på egenhånd, og akkurat det vil vel være den beste og mest varige løsningen for ham.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Jeg tenker som så: "jøss, så heldig hun er da, at han aksepterer å få på seg bleie igjen". Det ville ha vært langt værre om han nektet og fortsatte å bæsje seg ut i buksa syns jeg da.

Skrevet

Hadde det vært slik fra første bleiefrie dag, hadde jeg nok tenkt som så at han ikke var klar for å slutte med bleier. Men nå har han vært bleiefri i et halvt år, og dette er noe som har oppstått i det siste. Jeg kommer ikke til å begynne med bleier igjen, i alle fall ikke enda.

Noen som har andre forslag? :)

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Dette handler da ikke om modenhet i forhold til renslighet knyttet til bleieslutt. Vi har alle fått med oss at han har vært renslig og bleiefri lenge. Men akkurat nå er det noe som får han til å bæsje seg ut, og han nekter plent å gå på do. Det er i den sammenhengen vi alle mener at bleier er løsningen en kort periode, til han igjen finner ut at han skal gå på do igjen. Det hele handler om trass og ikke noe annet. Så gjør denne perioden så lite belastene som mulig for alle parter, og ha gutten i bleier en periode så lenge det er nødvendig.

Skrevet (endret)
Dette handler da ikke om modenhet i forhold til renslighet knyttet til bleieslutt. Vi har alle fått med oss at han har vært renslig og bleiefri lenge. Men akkurat nå er det noe som får han til å bæsje seg ut, og han nekter plent å gå på do. Det er i den sammenhengen vi alle mener at bleier er løsningen en kort periode, til han igjen finner ut at han skal gå på do igjen. Det hele handler om trass og ikke noe annet. Så gjør denne perioden så lite belastene som mulig for alle parter, og ha gutten i bleier en periode så lenge det er nødvendig.

Nei, problemet er ikke at han nekter å bæsje på do, problemet er at han nekter å bæsje. Han prøver å unngå hele bæsjestyret, men før eller siden klarer han ikke å holde det inne lenger, og da går det i buksa.

Jeg synes ikke bleier er en tilfredsstillende løsning, ettersom gutten går å plages , oftel i timesvis, fordi han prøver å holde igjen. Det ødelegger måltider, fordi han er urolig, ikke klarer å sitte stille, og det er tydelig at han plages. Han blir irritabel og rastløs. Jeg ønsker å løse dette problemet, ikke bare gjøre det enklere å håndtere det mtp at en bleie går i søpla når en truse må vaskes.

Nå har jeg hørt deres forslag, og lurer på det er flere forslag ute og går?

Endret av Lemming
Skrevet

Vi har en gutt på 3 år som har vært tørr siden i sommer også. Sover uten bleie og går uten bleie hele dagen. Tisser på do, men nekter å bæsje. Vi har latt han ta på seg bleie frem til for et par uker siden, da bestemte vi oss for å prøve med å bæsje på do. Han knep igjen 1 uke!! Og det endte med mageknip og mange ødelagte dager! Vi har virkelig prøvd alt, potte, doring, belønning, vi har til og med sett en film mens vi satt på do!! :)

Nå har vi roet det hele ned (det blir jo voldsomt fokus av slike ting også), og har får ta på seg bleie akkurat når han skal bæsje. Håper vi kan bruke våren og evt sommeren til å trene på det. Han er vel rett og slett ikke klar, det er vel noen sperrer han må gjennom:) Vi fokuserer ikke så mye på det lenger, bare minner han på når han får bleie at det kan være lurt å prøve doen også! Det kommer nok:)

Men det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre noen ganger...

Klem til deg

Skrevet (endret)
Vi har en gutt på 3 år som har vært tørr siden i sommer også. Sover uten bleie og går uten bleie hele dagen. Tisser på do, men nekter å bæsje. Vi har latt han ta på seg bleie frem til for et par uker siden, da bestemte vi oss for å prøve med å bæsje på do. Han knep igjen 1 uke!! Og det endte med mageknip og mange ødelagte dager! Vi har virkelig prøvd alt, potte, doring, belønning, vi har til og med sett en film mens vi satt på do!! :)

Nå har vi roet det hele ned (det blir jo voldsomt fokus av slike ting også), og har får ta på seg bleie akkurat når han skal bæsje. Håper vi kan bruke våren og evt sommeren til å trene på det. Han er vel rett og slett ikke klar, det er vel noen sperrer han må gjennom:) Vi fokuserer ikke så mye på det lenger, bare minner han på når han får bleie at det kan være lurt å prøve doen også! Det kommer nok:)

Men det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre noen ganger...

Klem til deg

Nå er jo dette en litt annen problematikk enn det ts sliter med, derfor tenkte jeg å fortelle hva vi gjorde da vi slet med eksakt det samme med vår mellomste.

Vi lot henne gå naken. Brukte ikke mer enn en lørdag, så var det gjort. Problemet for henne var ikke å få bæsjet, men det å sitte på do, og at bæsjen skulle dette oppi der, var rett og slett en skremmende tanke for henne. Vi forsøkte også med potte, doring, belønning, lesing på do osv, men uten hell.

Vi lot henne altså gå uten klær på underkroppen, satte potta på gulvet og sa at hun fikk velge mellom den og doen. Hun gikk rundt seg selv og knep igjen lenge, men måtte til slutt gi tapt og slang seg på potta. Å bæsje på gulvet kunne aldri falt henne inn.

Neste dag kunne hun fortelle at hun hadde tenkt å bæsje på do, siden det jo ikke var skummelt å bæsje på potte i det hele tatt, og som sagt, så gjort.

Nå er det jo ikke sikkert at det vil løse seg så lett for dere, men det er i hvert fall et tips, når alt annet synes nytteløst.

Endret av Page
Skrevet

Hvorfor sier du til sønnen din at han skal begynne med bleie når du ikke mener det?

Det er en del barn som synes det er skremmende å sitte på do. De er engstelige for å falle nedi, vannet som kan sprute oppi rumpa er iskaldt, enkelte barn har faktisk separasjonsangst i fht bæsjen sin.

Prøv å sett ham på potte og gi ham belønning når han klarer det.

Skrevet (endret)

Page:

Den var ikke dum! Kanskje lavere terskel for å godta potta når man allerede er naken, og potta er lett tilgjengelig :ler: Mindre "styr" rundt bæsjinga da i alle fall, med klær av og på, osv..! ;)

Endret av Lemming
Skrevet

Jeg synes du skal se an hva sønnen din trenger, ikke hva du selv vil eller gidder.

Skal det en bleie til for å få ham til å bæsje så gir du ham bleie.

Dersom han må sitte på do i 2 timer for å få bæsjet så sitter dere på do i 2 timer. Eh, det blir ikke noe positivt. Gå heller fem og tilbake - typ med 5 minutters mellomrom. Her har det ikke vært pop å sitte å vente på doen, men med bøker, blader, sang og tulling har det gått an å sitte der en halvtimes tid når det har vært nødvendig.

Du bør gjøre noe med dette umiddelbart! Dersom dette fortsetter kan det ødelegge det fysiske i tarmen (reguleringen av signalene om at man må tømme tarmen). Men det kan også ødelegge det psykiske ved at det å gå på do og bæsje blir noe ubehagelig (en treårings psyke og ordforråd kan ikke nødvendigivs være såpass utviklet at h'n kan forklare hvorfor h'n ikke vil på do). Og det kan henge igjen i årevis, ja man kan faktisk like den kontrollen det gir en.

Når det er sagt så kan begge deler fikses. Og terapien er enkel: mat og drikke som gir myk avføring og å prøve å tømme tarmen hver dag. Etter 25 år med "tarmødelegging" tok det meg bare noen uker å få "normal tarm" igjen.

Har du forresten ring på doen? Slik at han slipper å sitte og vagle oppi det svære hølet med den nette barnerompa si? Eller en slik dotrappering? De har de visst på Bademiljø. Tretrapp med ring - og andeutsmykning.

Skrevet

Du synes ikke bleie er noe godt forslag foreløpig, og det kan jo godt hende, du kjenner best din sønn. Men en venninne av meg hadde det akkurat likedan med sin guttunge. Han hadde vært tørr for både tiss og bæsj et års tid, da han plutselig begynte å bæsje på seg. Det virket ikke som om det var fysiske årsaker til det, men han hadde skikkelig dovegring en stund. Tissing var ikke noe problem, men bæsje, det skulle han ikke. Og det kom i buksa gang på gang, i flere måneder. Hun gjorde nettopp det, satte på ham bleie. Til forskjell fra din gutt, ville denne gutten ikke det, men det ble ikke hans valg. Etter 3-4 dager med bleier og bæsj i bleien (han greide jo ikke å holde seg, selv om han gjorde sitt beste...), erklærte han selv at nå fikk det bli do i stedet for bleie. Ingen andre av vennene hans brukte bleie lenger (en jevnaldrende gutt sluttet med bleier akkurat samtidig som han selv "begynte" å bruke, kanskje det hadde litt med saken å gjøre), og han var stor gutt. Siden har ikke bæsjing vært noe tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...