Gå til innhold

Indie, rock og alternativ rock med kvinnelig vokalist

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst på noe ny musikk og trenger noen tips. Det meste jeg har nå er med mannlige vokalister og nå kunne jeg ha tenkt meg noe med en kvinnelig en.

Musikk jeg liker: Arctic Monkeys, Madrugada, Wolfmother, Muse, Oasis, The Raconteurs, Band of Horses, Metallica, The White Stripes, The Strokes, Babyshambles, The Wombats, Howl, The Kooks, Glasvegas og Foo fighters.

Og de få med kvinnelig vokalist er: Bjørk, Alanis Morisette, Hello Saferide, Sahara Hotnights, Brandi Carlile, Katzenjammer, Charlotte and The Co-Stars og Ida Maria.

Noen som har noen tips til band med kvinnelige vokalister jeg kan like? :digge:

Endret av Skya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var noe kjent med navnet, men har iallefall ikke noen plater med dem. Så jeg skal sjekke det opp med en gang. ;)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg liker samme type musikk som deg, og The Sounds er midt i blinken. :)

Skrevet

Ja, det var midt i blinken ja. Jeg visste at jeg fant noen med god musikksmak her inne. Takk for tipset, Deception! :blomst:

Skrevet

Og jeg hadde hørt om de før ja, iallefall låta 'Living in America'. ;)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg liker Queen of Apology og Painted by Numbers; sistnevnte var nok første sang jeg likte med dem.

Ikke helt samme sjanger, men hva med Patti Smith og PJ Harvey?

Skrevet

Hva med Hole og Courtney Love sine sologreier? Jeg var veldig skeptisk til dama, men musikken er kul :)

Eller så er jeg helt enig i Patti Smith. Du kan også sjekke ut Juliette and the Licks (bandet til Juliette Lewis, skuespilleren). Har ikke hørt mye på dem selv, men mener de har i hvert fall en kul låt.

The Distillers har jeg vært veeeldig fan av, kuleste kvinnevokalen synes jeg. Og vokalisten har et nytt band som jeg ikke har fått hørt noe av, the Spinnerettes mener jeg de heter.

The Donnas kan være verdt å sjekke ut!

Og av litt eldre greier så er jo the Slits kjempekult..

Hmm, føles ut som jeg kunne fortsatt evig :gjeiper: Synes kul musikk med jentevokal blir så ekstra kult!

Skrevet

Her er en del artister/band fra mine spillelister som passer inn under definisjonen din:

PJ Harvey (ingen over og ingen ved siden!)

Garbage

Ani DiFranco

Tori Amos

Fiona Apple

Cranberries

Anouk

Portishead

Moloko

Ane Brun (norsk)

Yeah Yeah Yeah's

Sia

Guanoapes

Hole

Skunk Anansie

Skin

Flunk (norsk)

The Knife

Rockettothesky (norsk)

Katharina Nuttall (norsk)

Skrevet
Her er en del artister/band fra mine spillelister som passer inn under definisjonen din:

PJ Harvey (ingen over og ingen ved siden!)

Garbage

Ani DiFranco

Tori Amos

Fiona Apple

Cranberries

Anouk

Portishead

Moloko

Ane Brun (norsk)

Yeah Yeah Yeah's

Sia

Guanoapes

Hole

Skunk Anansie

Skin

Flunk (norsk)

The Knife

Rockettothesky (norsk)

Katharina Nuttall (norsk)

Glemte Sarah McLachlan.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Ser jeg har mange timer på youtube foran meg. :digge:

Skrevet

4 Non Blondes.

Gjenppdaga albumet Bigger, Better, Faster, More! for noen dager sia, husker det fra jeg var liten, men den gang hadde jeg et ganske primitivt begrep om musikalsk kvalitet. Og Linda Perry har definitivt en av de bedre stemmene jeg har hørt.

Skrevet

Synes Jewel er bra, anbefales på det sterkeste. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Cocorosie! Nydelig og småoriginalt.

Ellers har jeg en liten greie for The Long Blondes.

Og hva med Sleater-Kinney, verdens tøffeste jenterockeband, og Le Tigre?

Skrevet

Nuni: Yes! Heia The Distillers! Jeg elsket dem da jeg var ung og blid, og synes fortsatt de to første platene er knall.

Skya: Jeg synes du bør sjekke ut Metric. Kanadisk indie-pop med innslag av indietronica og Broken Social Scene-influert. Vokalisten, Emily Haines, som også har et soloprosjekt (Emily Haines and the Soft Skeleton), er fra BSS-kollektivet (der også Feist er med. Hun liker du sikkert også).

Ellers vil jeg foreslå Tegan and Sara, også kanadisk. Pur pop med ganske artig vokal; Tegan og Sara er tvillinger som ser kliss like ut og har helt forskjellige stemmer. Sjekk ut "Living Room", en av de artigste western-banjo-låtene jeg har hørt av nyere dato, og "I Know I Know I Know", "Walking With A Ghost" og "You Wouldn't Like Me".

Cansei de ser Sexy, eller CSS om du vil, er også verdt å sjekke ut. Brasiliansk fest-pop med Lovefoxxx på vokal. Førstealbumet er knall.

Andre band/artister jeg liker med kvinnelig vokal:

• The Magnetic Fields (mannlig og kvinnelig vokal)

• Blonde Redhead (også mann og kvinne)

• M.I.A. og Santogold

• Hole

• Arcade Fire (to vokalister, Regíne Chassagne har innovertiss)

• The Sounds

• Imogen Heap

• My Bloody Valentine

• She & Him

• Rilo Kiley/Jenny Lewis and the Watson Twins

• Susanne Sundfør

• Sonic Youth

• Hello Stranger

... mange av disse har du sikkert hørt om før, men det føles galt å utelate dem av den grunn.

Ai, jeg holdt på å glemme The Gossip! Sjekk dem ut sporenstreks, vokalen er den kraftigste, mest soulfylte jeg noensinne har hørt av en hvit artist. Er det lov å si? Uansett, sjekk ut "Standing in the Way of Control"!

X-Ray Spex fortjener også fyldigere omtale, men det har jeg visst ikke tid til. Jeg får nøye meg med å anbefale "Oh Bondage! Up Yours!" og "Germ-free Adolescents".

Skrevet

Fafo, jeg glemmer ting hele tiden. Jeg må jo si meg enig med gjesten som anbefaler Sleater-Kinney og Le Tigre. Liker du sistnevnte kan også Bikini Kill være noe for deg. Riot-Grrl-bevegelsen er i det hele tatt en gullgruve av koselige aggro-pop-band.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...