Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Ikke les noen svar før du har lest første post Jeg har nemlig oppdaget at ordet "fjell" ikke betyr det samme i hele landet. Så derfor har jeg blitt veldig interessert i å prøve å kartlegge hvordan betydninga av dette ordet varierer fra sted til sted. I denne tråden ønsker jeg derfor at du skriver hvordan DU definerer et fjell, og hvordan du mener fjell skiller seg fra f.eks. ås, berg og vidde. Post helst dine definisjoner FØR du leser tråden, sånn at du ikke blir påvirket av andre. Det jeg vil at dere skal skrive er: Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke) Fjell: Din definisjon av et fjell Ås: Din definisjon av en ås Vidde: Din definisjon av vidde Berg: Din definisjon av et berg Jeg har tidligere startet en lignende tråd på et forum for fjellfolk. Men det er veldig interessant å se om vanlige folks oppfatning stemmer med oppfatninga til fjellfolk. Kan også si at jeg ikke er interessert i offisielle definisjoner, men hvordan DU definerer disse ordene på DIN dialekt. Jeg legger til litt luft her, sånn at dere kan svare på innlegget uten å se første svar. -
vilja Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Ute på landet ved havet, Hemne kommune, Sør-trøndelag. Fjell: En bratt vegg med skråstilt topp- eller flere topper, fra ca 500 meter o.h. Ås: liten fjelltopp 50-200 meter høy Vidde: langstrakt land med lyng og små vekster Berg: Mindre en en ås. Med bratte vegger.
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Nedre buskerud i nærheten av drammen Fjell: Egentlig alt som er høyere enn bakkenivå, kanskje alt fra 100 m og oppover Ås: Bruker omtrent aldri ås. Bruker derimot ordet åsside om slake bakker opp et fjell. Evt så bruker jeg det på høyder under 100 m Vidde: Flatt land med lyng og lite trær. Berg: Steinene ved sjøen. Bruker sjelden berg.
Rosalie Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Lite sted i Østerdalen. Fjell: Noe bratt noe som stikker opp i terrenget og som går høyere enn tregrensa. Ås: Bratt rygg i landskapet. Vidde: Store, omtrent paddeflate områder uten trær. Berg: Bruker jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Nordmøre Fjell: Et område som ligger høyt over havet terrenget. Kanskje det kan kalles fjell i det man kommer over tregrensa eller noe, har ikke tenkt helt over hva som skiller landskap et stykke over havet fra fjell, men det er nok et visst meterkrav som bestemmer. Ås: Et høydepunkt i terrenget. Kan ligge på et fjell, i skogen, hvor som helst, så lenge den har et konkret toppunkt. Vil også gjerne ha med i definisjonen at det går nedover på alle sidene av dette høydepunktet, så det kan ikke være et platå som en del av en enda større ås. Vidde: Stort, forholdsvis flatt, øde område. Det vokser ikke noe høyt der, ikke trær osv. Berg: Rett nedpå steinen, dvs ikke noe jord eller vekster oppå. Kan være hvor som helst, nede ved sjøen, et berg i skogen (i form av høyde, gjerne) eller som en del av et fjell. Steinen er sammenhengende, altså ikke småstein/steinur osv.
Gjest lim Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Lita bygd på kysten øverst i Nordland Fjell: Høy, svær stein som går over tregrensa - det finnes ingen trær på et fjell! Man befinner seg i skogen til man kommer over tregrensa. Ås: En mindre høyde, gjerne skogkledt, men må iallefall ha tett bevoksning av lavlandsblomster, gress eller lignende. Vidde: Langstrakt relativt flatt område, helst litt barskt klima slik at vekstene i hovedsak er mose, lyng, einer og lignende. Vi har ingen vidder her jeg bor. Berg: Liten knaus, i hovedsak bar, med unntak av et tynt moselag og kanskje ei værbitt lita bjørk. Ganske så liten, mindre enn en ås. Vi har ingen vidder, få åser og kanskje et par berg som jeg vet om i mitt nærmiljø. Til gjengjeld har vi fjell på 1000 moh overalt
Gjest pasta Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Oslo Fjell: Alpint miljø klimatisk Ås: Skogkledt Vidde: Tilnærmet flatt og langstrakt område (i forhold til tilgrensende områder av en annen art), sparsomt med trær. Berg: En topp som stikker opp av terrenget, hvor enn stor eller liten. Fra liten knoll til et fjell.
Gjest Sansol Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Hjemsted: Oslo Fjell: områder med topper over tregrensen Ås: skogkledd forhøyning i terrenget Vidde: flatstrakt område med lite vegetasjon som man finner på fjellet Berg: forhøyning i terrenget med med lite til ingen vegetasjon
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Østfold, nærmere bestemt Sarpsborg. Fjell: En diger høyde fra sikekrt hundre meter og oppover, med eller uten trær og andre buskevekster Ås: Hmm.. Jeg tenker på ås når jeg ser for meg mindre fjell/bakketopper. Vidde: Stort, åpent landskap. Berg: Bratte, nakne fjellvegger..
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke) Fjell: Din definisjon av et fjell Ås: Din definisjon av en ås Vidde: Din definisjon av vidde Berg: Din definisjon av et berg - Hordaland. Austrheim. Liten bygd, nær sjø. Fjell: Hardangervidda, Kilimanjaro osv. Stor sak, høy og mektig. Ås. Har jeg aldri brukt i dagligtalen når jeg tenker meg om. En slags slakk, gresskledd bakke? Liten hellning, ikke mer enn man kan rusle på. Vidde. Hardangervidda. Lyng, stein osv. Berg. Faktisk en bratt "vegg" av stein. Ayers Rock kommer kanskje også inn der i mitt hode.
angeleyes Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Vestfold Fjell: Skulle jeg definere ordet fjell ville jeg sagt at de er høye og "mektige" i terrenget. De strekker seg over tregrensen. Men jeg har en tendens til å bruke ordet fjell om mindre og lavere topper i terrenget også. Ås: Det bruker jeg sjelden. Hvis jeg skulle bruke det hadde det blitt om det samme som fjell bare under tregrensa. Ofte må det være en klar topp for at jeg skal kalle det en ås. Toppen trenger ikke være spiss, men definert. Vidde: Lange strekker uten noe særlig vegetasjon bortsett fra lyng og mose ol. Berg: De er ofte uten noe særlig vegetasjon og ligger ved vannet.
skrue Skrevet 29. desember 2008 #12 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Hjemsted: Bærum+Akershus Din definisjon av et fjell Det minste jeg kan kalle et fjell må være noe ala Norefjell. Må være områder over tregrensen. Ås: Din definisjon av en ås Tredekket. Eks Holmenkollåsen Vidde: Din definisjon av vidde Åpent, relativt flatt, kanskje med noen små trær her og der. Eks Dovreplatået (det er det minste jeg ville kalle en vidde) Berg: Din definisjon av et berg Noe som inneholder synlige stup/stein. F.eks Kolsås. http://no.wikipedia.org/wiki/Kolsås Må skille seg mye fra omgivelsene så kan godt kalle en spesiell topp i et fjellområde for et berg. Endret 29. desember 2008 av skrue
Gjest Gjest_sjokolade_* Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Vest-Finnmark Fjell: Bratt og høyt. Er det høyt nok kan det defineres som fjell selv om det ikke er bratt. Vet ikke helt hvor mange meter, jeg tar det på øyemål. Fra hjemstedet mitt er jeg vant til at fjell = snaufjell. Altså ikke noen plantevekster med unntak av kanskje litt lyng i nederste skikt. Ås: Bekledd av gress/lyng/trær, ikke veldig bratt. Gjerne litt myke former. Vidde: Langstrakt slette, helst myr og lyng, ikke trær (en og annen liten busk kan forekomme). Her kan man gå i timesvis (og dagesvis) uten å møte på mer enn slakke bakker. Berg: Som fjell, bare i mye mindre målestokk. Her er det mindre plantevekst enn på en ås men ofte mer enn på et fjell.
Gjest Apis Skrevet 29. desember 2008 #14 Skrevet 29. desember 2008 Ikke les noen svar før du har lest første post Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke) Fjell: Din definisjon av et fjell Ås: Din definisjon av en ås Vidde: Din definisjon av vidde Berg: Din definisjon av et berg - Hjemsted: Vestfold Fjell: Høyt, Bratt, Ikke vekster, Ås: Lavere en fjell, mjukere i formen, Under tregrensa, trær og andre buskevekster, Myr og måse/lav, Blåbær og tyttebær. Mye brukt i stedsnavn på Østlandet Vidde: Nær tregrensa men lite høye trær men dvergbjørk, forholdsvis flatt med typisk vegetasjon som lyng, lav og dvergbjørk. Berg: Nakent fjell som stikker opp og ut. Liten eller ingen vegetasjon.
Gjest Infralove Skrevet 29. desember 2008 #15 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Vest i landet Fjell: Galhøpiggen og den slags Ås: Har eigentleg ikkje brukt dette ordet. Vidde: Stort flatt område Berg: Brukar det som oftast om dei store steinane som går langt ned i bakken på stranda.
cilja Skrevet 29. desember 2008 #16 Skrevet 29. desember 2008 Hjemsted: Nord-Norge Fjell: Høye, bratte steinformasjoner med skog ved foten og mere bart over over tre-grensa. Ås: Avrundet lavt fjell under tre-grensa. Vidde: Langstrakt, flatt område. Stort sett bart, men med busker her og der. Berg: Relativt liten steinformasjon med veldig lite vegetasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #17 Skrevet 30. desember 2008 Ikke les noen svar før du har lest første post Jeg har nemlig oppdaget at ordet "fjell" ikke betyr det samme i hele landet. Så derfor har jeg blitt veldig interessert i å prøve å kartlegge hvordan betydninga av dette ordet varierer fra sted til sted. I denne tråden ønsker jeg derfor at du skriver hvordan DU definerer et fjell, og hvordan du mener fjell skiller seg fra f.eks. ås, berg og vidde. Post helst dine definisjoner FØR du leser tråden, sånn at du ikke blir påvirket av andre. Det jeg vil at dere skal skrive er: Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke) Fjell: Din definisjon av et fjell Ås: Din definisjon av en ås Vidde: Din definisjon av vidde Berg: Din definisjon av et berg Jeg har tidligere startet en lignende tråd på et forum for fjellfolk. Men det er veldig interessant å se om vanlige folks oppfatning stemmer med oppfatninga til fjellfolk. Kan også si at jeg ikke er interessert i offisielle definisjoner, men hvordan DU definerer disse ordene på DIN dialekt. Jeg legger til litt luft her, sånn at dere kan svare på innlegget uten å se første svar. - Kristiansund-møre og Romsdal Fjell-steinparti som strekker seg flere hundre meter i været Jeg bor bak en ås..ser over åskammen..200 m bred og ca 25 m høy vidde for meg er Hardangervidda berg kan være en berknaus jeg kett kan nå toppen på å sette meg med en kaffikopp. Ca 2-3 m bred og fra 0.5.3 m høy 8bergknaus) Vil vi få fasitsvaret<?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #18 Skrevet 31. desember 2008 Hjemsted: Akershus Fjell: Et fjell strekker seg mange hundre meter opp over omgivelsene. Fjelltoppen må være over tregrensa. Ås: En ås stikker opp minst 20 meter over omgivelsene og er dekket av vegetasjon. En ås er alltid under tregrensa. Vidde: En vidde er en slette mellom fjell. Vidda ligger over tregrensa og har dermed ingen trær og ofte lite vegetasjon. Berg: Et berg er et område med lite vegatasjon hvor vesentlige deler er naken sten. Det finnes to slags berg: Berg ved sjøen er bare et naken sten som ikke behøver ha noe spesiell høyde. Berg i innlandet er også naken sten men den bør ha en høyde på minst 20 meter i forhold til omgivelsene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå