Gå til innhold

nyttersaften

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei jeg har to hunder som er veldig redde på nyttersaften,

har prøvet medesin fra dyrlegen, men de blir så syke av de, jeg sitter inne med dem helle tiden å koser med dem, men de rister å uler fra kl 22 til nesten 0100, så lurte jeg på, kan jeg gi dem imovane kansje de blir litt roligere,

hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuller du? Nei, jeg tror absolutt ikke du kan gi dem Imovane! En ting er at enkelte medisiner, som f.eks. Valium og Flagyl kan brukes både på mennesker og dyr, men dyr skal kun ha medisin skrevet ut og dosert av veterinær! Hvis hundene dine ikke tåler de beroligende medisinene de har fått tidligere, må du oppsøke veterinæren på nytt og be om å få noe annet!

Skrevet

Du må ALDRI finne på å gi hunden din medisiner som ikke er foreskrevet av veterinær. Doseringen til mennesker og dyr varierer, og gir du for mye eller lite så kan det få alvorlige bivirkninger for hunden din!

Skrevet

Enig med de over at du må ta kontakt med vetrinær. Det skal utrolig lite av smertestillende til mennesker før et dyr får alvorlige konsekvenser. Det skal ikke mer til enn en 1/4 bit av en liten paracet før det er dødelig for en katt, det skal ikke mye til mer for enn hund heller tenker jeg.

Skrevet

Har du lappen og bil? Kjør deg en lang tur fra kl ti til kl ett :)

Skrevet

Hvor sitter dere? Har du et rom uten vinduer? Eller lystette gardiner/rullgardiner? Da blir hvertfall lysshowet borte. De forferdelige lydene kan dempes med ørepropper, de som du former selv. Det er det eneste jeg får gjort for min hund, i tillegg til at jeg sitter med kalkunrester (ikke kalkunskinn) som en avledningsmanøver. Det funker greit. Han er veeeeeeeldig opptatt av den kalkunen :Nikke:

Skrevet

Snakk med vet'en du. Det skal stå i papirene til hundene hva de har fått før, og da er det bare å si at det ikke fungerte, så får du en annen type. Det skal finnes noe som gjør at de sover gjennom det hele. Må å få det til eldste bikkja selv, han blir helt ødelagt av smellene.

Og, noe av det dummeste du kan gjøre er å trøste hundene når de blir redde. Det vil sannsynligvis kun forsterke redselen ;) Vet ikke hvordan du gjør ting nå, så jeg bare nevner det.

Skrevet

Du må nok bare ta deg en tur til veterinæren, å gi medisin selv, uten å snakke med vet. er direkte livsfarlig for hunden din! Og rent idioti av deg.

Vet meeeget godt hvordan det er med hund som er redd på nyttårsaften(eller i det hele tatt dagene etter julaften og fram til ca 2 nyttårsdag!), og det verste vi gjorde var å klappe henne, klø henne og slikt på disse dagene. Trøsting forsterker redselen deres, fordi du på en måte "forteller" dem at dette er farlig, men det går såååå bra så...

Eller, om du har mulighet så dra på hytta, langt bort fra de verste skuddene. Eller kjør langt bort og gå en tur akkurat i de verste par timene.

Lykke til:) Og Godt Nytt År:)

Skrevet

trekker for gardinene og setter på passe høy musikk, virker her hvertfall

Skrevet

Husker ikke i farta hva det heter, men hos dyreklinikker får man kjøpt halsbånd, spray og lignende som roer ned hunder:) Syns du skal forhøre deg med en veterinær om hav du skal gjøre og om de eventuelt har dette produktet.

Skrevet

Tenker du over på DAP?

Dette er første nyttårsaften for yngste hunden min, og derfor er det veldig viktig hvordan vi mennesker oppfører oss når rakettene går av.

Vi har tidligere opplevd mye smelling på tur med hundene i romjula, men håper på å slippe det nå som raketter med pinne er forbudt. (HURRA forresten!!!!!)

Dersom det smeller på tur later vi som ingenting. Eldstejenta mi bryr seg ikke om raketter, fordi matmor ikke bryr seg. Da er det ingenting å bry seg med :)

Dummeste man kan gjøre er å trøste og klappe :sjenert:

Dersom man allerede har en hund som er redd er det vel å benke seg til på ett mørkt rom med litt musikk på med noen godbiter og rose hunden. Få den til å sitte, ligge, gi labb og ros masse. Da får hunden noe annet å tenke på.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Ikke gi hunden noen form for beroligene, dette "bedøver" bare kroppen mens hodet er helt med og gjør bare at hunden føler at den ikke kan rømme fra det som er farlig. Dermed forsterker dette bare frykten.

Halsbånd med feromoner har funket bra hjemme hos oss, dette utskiller et hormon som er det samme som hundemor utskiller for å roe ned valpene. Dette finnes også som en sånn ting man setter i kontakten, det kan jo være bra hvis man har flere hunder som er redde.

Det finnes også CDer med rakettlyder å få kjøpt, disse kan man "øve" med på forhånd slik at hunden venner seg til lydene. Vet ikke hvor vellykket dette er, men jeg tror ikke det ville funket på min hund.

Jeg tror også det er ganske viktig at hunden får finne et sted i huset som den kan gjemme seg og føler seg litt trygg. Vår hund legger seg oftest i kjelleren under et bord, og der lar vi henne ligge. Noen ganger har vi satt på musikk slik at lydene utenfor ikke blir for sterke, men jeg vet ikke egentlig om det har hatt noe effekt. Jeg er også enig i at man absolutt ikke skal trøste, da underbygger man bare frykten, men man kan gjerne sitte sammen med hunden slik at den ikke er alene, og man er der hvis den får helt sjokk.

Også kan man jo ivertfall la vær å kjøpe raketter selv;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...