Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #1 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg ønsker meg noen ampler eller hengeplanter til terrassen. Kjøpte en stor, fin ampel i dag, men de koster jo en formue :o . Og det som slo meg når vi tittet rundt på gartneriet var at disse amplene hadde samme blomster som flere andre planter, som ikke kostet en brøkdel. De var selvsagt litt mindre og sto i vanlige potter. Noen som har tips om en eller flere planter/blomster som kan henges opp i ampler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 22. juni 2003 #2 Del Skrevet 22. juni 2003 Blomkarse (men ikke bruk gjødsel). Billig plante som gjør mye ut av seg. Dessuten den som "alle" kjøper til 17. mai i fargene rødt, hvitt og blått.... Hva heter den igjen...? Jeg så iallefall en slik som slyngplante (eller hva man skal kalle det.. iallfall så blir den lenger enn vanlig og egner seg derfor som ampelplante) i dag, den var lyslilla og heeeelt nydelig. Bare man drar av visne blmster, blomstrer den jo hele sommeren. Hva heter den igjen da???? Surfina? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #3 Del Skrevet 22. juni 2003 Takk for tipsen Pjusk! Synes at det er fælt å betale flere hundre kroner for en slik ampel, når man kan få den samme planta for en femti-lapp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 22. juni 2003 #4 Del Skrevet 22. juni 2003 Nå har jeg sjekket - det heter Surfina! En annen blomst som er billig og nydelig er slynglobelia. Den har jo et vell av små blå (fortrinnsvis) blomster. Helt enig i at endel ampelplanter er uforholdsmessig dyre. Men noe som nesten er verre er når jeg hører noen kjøpe ferdigsåddde ringblomster ol. Venninnen min plantet 15 slike i går.... Det hun betalte for en slik plante kunne hun sannsynligvis kjøpt en hel frøpose for. Og de vokser jo så raskt også, så de er veldig greie å så selv. Men det var litt utenom temaet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #5 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg lurer på om det ikke var slynglobelia jeg kjøpte i dag jeg. Sjekket jo ikke navnet på blomsten :oops: , tror kanskje ikke at det sto noe sted heller. Men den har masse små, lyseblå blomster. Det er nesten litt blåklokke-fasong på disse blomstene. Utrolig fyldig og fin. Men dyr var den. Har sådd noen får planter også. Mye morsommere enn å kjøpe ferdige planter. Har Tusenfrys, Hagepoppelroser, Fløyelsblomst og Nellik i små potter ute. De har så vidt kommet opp av jorda, men snart skal det vel begynne å blomstre. Var rimelig sen med å så frøene, men de har fortsatt litt tid på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 23. juni 2003 #6 Del Skrevet 23. juni 2003 Blomkarse (men ikke bruk gjødsel). Skal ikke blomkarse gjødsles? Hva er det værste som kan skje med de, da? Kanskje derfor mine nesten ikke blomstrer enda?? Eller er det bare for tidlig på sommeren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 23. juni 2003 #7 Del Skrevet 23. juni 2003 På denne tiden begynner mange gartnerier og selge ut det de har igjen til reduserte priser. Mulig du kan finne en ampel nå som ikke er så dyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 23. juni 2003 #8 Del Skrevet 23. juni 2003 Men nå svarte jeg visst litt på siden av det du spurte om her. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. juni 2003 #9 Del Skrevet 23. juni 2003 Skal ikke blomkarse gjødsles? Hva er det værste som kan skje med de, da? Kanskje derfor mine nesten ikke blomstrer enda?? Eller er det bare for tidlig på sommeren? Blomkarse skal ganske riktig ikke gjødsles, men det verste som kan skje er at de blomstrer sent og mer sparsomt enn de ellers ville ha gjort. Blomkarse bruker ca. 50 dager fra den er sådd til den blomstrer, men dette kan selvsagt variere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 23. juni 2003 #10 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg som har satset hele sommerlykken hjemme på store blomkarser bugnende av gul-orange blomster. Slutt på gjødsling fra nå av! Takk for at dere sa fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 23. juni 2003 #11 Del Skrevet 23. juni 2003 Octavia: Hvis du gjødsler blomkarse, får du masse blader og lite eller ingen blomster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 23. juni 2003 #12 Del Skrevet 23. juni 2003 Hvis du gjødsler blomkarse' date=' får du masse blader og lite eller ingen blomster. [/quote'] Det er der jeg er nå. Håper allikevel at jeg har vært så sløv med gjødslingen at blomkarsen nesten ikke har registrert det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 23. juni 2003 #13 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har ikke gjødslet mine, men har likevel masse blader og bare en blomst..... Tror (håper) det er ganske normalt på denne tiden, blomstene kommer nok!! :D Blomkarse er jo så fint!!! - Og den kan spises i salater og slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 23. juni 2003 #14 Del Skrevet 23. juni 2003 Nå har jeg vært på Plantasjen og hamstret både blomkarse (små ennå, men ganske fyldige), Margeritter og noen andre planter. Fikk tak i noen krukker også og en sekk med jord. Når det slutter å regne, så skal jeg ut og plante :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 23. juni 2003 #15 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg setter alltid små blomkarseplanter i den hagekomposten min om sommeren, og er ikke den sprengfull av næring (gjødsel) så veit ikke jeg. Jeg har aldri tatt tida på start til blomstring, men jeg veit ingen som har så fine blomskarser som meg. Fra de starter å blomstre til frosten tar dem. Kanskje man forsinker blomstringa med gjødsel, men til gjengjeld får man flotte, frodige, friske, laaaaaange, buktende, fargerike planter. Noe er feil når det blir påstått at de ikke skal gjødsles! Mener nå jeg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 23. juni 2003 #16 Del Skrevet 23. juni 2003 Vi pleide å ha Thousand Bells i amplene hjemme. Husker vi hadde blå, men jeg tror den finnes i flere farger. De blomstrer hele sommeren og får den for lite vann så bare henger den litt med hodet. Vokser fort gjør den også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 23. juni 2003 #17 Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har kjøpt en sånn med tusen bjeller på i dag jeg! Bare det slutter å regne, så skal jeg plante den i en krukke! *fillevær* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå