Kvelerslangen Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Kvinne, 60 år (+), gjeldfri, nedbetalt bolig, fast jobb og inntekt, ca 1 mill. på konto. Hun ønsker seg ny bil, og har hørt at det er lurt å ha litt lån. Hun tegner derfor et forbrukslån på 100 000, til ca. 7 % rente. Mine spørsmål: 1. Hun har så mye på konto at et lite lån på 100 000 vil ikke bidra til å senke formueskatten. Ville det ikke være lurere å la være å tegne et lån, eller vil det likevel lønne seg pga. skattefradrag som hun får gjennom å ha et lån? 2. Hva er det som er lurt å gjøre med pengene, hvis man har relativt mye på konto, og barna er voksne og har det romslig økonomisk?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Hun vil jo få skattefradrag for rentene, men om det vil lønne seg vs å ha pengene på en konto med god rente blir et regnestykke alt etter hvor hun har pengene. Hvis hun har mye penger kan det kanskje være lurt å spare på ulike måter, noe i bank (på høyrentekonto av et eller annet slag), noe i fond og noe i litt mer risikable aksjer f eks. Utover det har jeg egentlig ikke peiling. Men om hun har barnebarn kan hun jo vurdere å gi noe forskudd på arv til dem (det samme med barna hennes om det er noe behov. Lurer på om man kommer bedre ut av det ift arveavgift enn om man venter, men er ikke sikker?).
DingDong Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Kvinne, 60 år (+), gjeldfri, nedbetalt bolig, fast jobb og inntekt, ca 1 mill. på konto. Hun ønsker seg ny bil, og har hørt at det er lurt å ha litt lån. Hun tegner derfor et forbrukslån på 100 000, til ca. 7 % rente. Mine spørsmål: 1. Hun har så mye på konto at et lite lån på 100 000 vil ikke bidra til å senke formueskatten. Ville det ikke være lurere å la være å tegne et lån, eller vil det likevel lønne seg pga. skattefradrag som hun får gjennom å ha et lån? 2. Hva er det som er lurt å gjøre med pengene, hvis man har relativt mye på konto, og barna er voksne og har det romslig økonomisk? 1. Det lønner seg ikke å ta opp lån. Hun bør kjøpe seg bilen for pengene hun har spart. På den måten vil pengene, la oss si 200 000 kr, forsvinne fra formuen hennes og inn i bilen. Videre vil likningsverdien av bilen være godt under 200 000 og bli mindre for hvert år. Dermed slipper hun formuebeskatningen på de 200 000 kronene, i tillegg til at hun kan spare beløpet som ellers ville vært rentekostnad for lånet. 2. I disse tider er kontanter det beste. Hun bør sette inn penger på høyrentekonto i tillegg til pensjonssparing. Det finnes pensjonssparing der man får fradrag for spart beløp. Jeg vil ikke råde folk til å spare i fond, spesielt ikke slik situasjonen er i dag. Dersom denne damen er deg, vil jeg be deg være forsiktig med å høre på de såkalte "rådgiverne" i banken. De er selgere, men bruker den misvinsende tittelen "rådgiver", feks "fondsrådgiver". De gjør alltid det som er best for banken, og dette får de bonus for. Husk også at bankene tar seg betalt for å forvalte fondet ditt, selv i nedgangstider. Dermed er det deg som tar risikoen, mens de tjener penger uansett. Hvis vedkommende er veldig opptatt av å spare i fond, bør hun kontakte en selvstendig økonomisk rådgiver, og ikke sette sin lit til informasjonen hun får i banken. En slik rådgiver koster selvfølgelig litt, men det er mye billigere enn å gå inn i et spareprodukt som kan koste dyrt. Husk også at potensiell avkastning alltid henger sammen med risiko. Et alternativ for henne, er å investere i folk rundt seg. Små bedrifter eller folk hun kjenner og har tro på. Å overlate en slik slump med penger over til en finansinstitusjon uten å selv være aktiv under beslutningene er ikke noe jeg vil anbefale noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå