Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Vi har idag en Border collie som snart er 7 år. Han er verdens herligste hund, men han er ingen turhund. Jeg ønsker meg en hund som jeg bl.a kan gå tur med, å en hund som er mindre enn Border collien. Titter litt rundt på nettet da, men det er ikke enkelt å finne siden det er så mange å velge mellom. Jeg skal ikke ha en hund som skal erstatte den vi har, men ønsker å utvide vår lille familie med en hund til. Vi bor på landet, å i enebolig, så forholdene ligger tilrette for en hund til. Har barn på 12 år + 1 katt. Har du tips på en rase som passer til mine ønsker, eller link til gode nettsider?
Gjest Miam Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Hvorfor er ikke Border Collien en turhund?? Man kan jo gå tur med en gjeterhund vist den får bruke hodet i tillegg.. Forstår ikke helt hvordan du kan si dette :gjeiper: Aner ikke hvilke raser som "går sammen med" BC'en forresten, har bare hatt BC alene, uten andre hunder Kanskje du kan skjekke ut Canis, der står jo masse hunderaser, men rasevelgeren er jo ikke til å stole 100% på da, men du får jo en pekepinn
Frey Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Hvis du "bare" er ute etter en turhund så finnes det mange hunder som oppfyller dine kriterier på omplasseringssentrene rundt om.
Gjest L_C Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Hvor mye tur har dere tenkt å gå? Viktig å tenke på når man velger rase. Litt kjipt å kjøpe en hyperaktiv rase dersom man "bare" har tenkt å gå to halvtimesturer om dagen. Hvor mye pelsstell er du interessert i å ha? Vil du ha en hund til som røyter såppass som en BC gjør? Vil du ha en som har langt hår som du må bade og stelle ukentlig, eller vil du ha en korthåra hund ? En korthåra hund som ikke røyter? Eller en korthåra hund som røyter? Jeg har to hunder som ikke røyter, som ikke lukter, og som det ikke er pelsstell på. Priser meg lykkelig for det. Da jeg var tenåring hadde jeg en BC og en BC-blanding som begge røyta som besatte året rundt...
Gjest Page Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har to hunder som ikke røyter, som ikke lukter, og som det ikke er pelsstell på. Priser meg lykkelig for det. Da jeg var tenåring hadde jeg en BC og en BC-blanding som begge røyta som besatte året rundt... Kan jeg spørre om hvilken rase du har?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 http://kooikerklubben.com/ Ikke noen nybegynnerhund, men har du hatt Border Collie skal det gå greit. Litt mindre enn BC men noe av samme pelstype. Veldig glad i å gå tur, gå spor, og ganske lettlært, men kan være litt stri.
Gjest L_C Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Kan jeg spørre om hvilken rase du har? Jeg har dvergpinscher
Gjest Page Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har dvergpinscher Stilig liten type!
Frey Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Heh? Dvergpinscheren røyter da på samme måte som andre korthårshunder de?..
Gjest ts Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Hvorfor er ikke Border Collien en turhund?? Man kan jo gå tur med en gjeterhund vist den får bruke hodet i tillegg.. Forstår ikke helt hvordan du kan si dette :gjeiper: Aner ikke hvilke raser som "går sammen med" BC'en forresten, har bare hatt BC alene, uten andre hunder Kanskje du kan skjekke ut Canis, der står jo masse hunderaser, men rasevelgeren er jo ikke til å stole 100% på da, men du får jo en pekepinn Det fungerer fint å gå tur med vår BC når vi går på steder der det ikke er biler. Han gjeter på bilene som kjører forbi, å det er ganske slitsomt å gå tur med han da. Jeg føler at det er hunden som er ute å lufter meg, ikke omvendt. Sånn bortsett fra denne gjetingen på biler, er han verdens herligste og lydigste hund med en stor personlighet Hvis du "bare" er ute etter en turhund så finnes det mange hunder som oppfyller dine kriterier på omplasseringssentrene rundt om. Har vært på nettsider å tittet litt på omplasseringshund, men har kommet fram til at jeg vil ha hunden fra den er liten hvalp. http://kooikerklubben.com/ Ikke noen nybegynnerhund, men har du hatt Border Collie skal det gå greit. Litt mindre enn BC men noe av samme pelstype. Veldig glad i å gå tur, gå spor, og ganske lettlært, men kan være litt stri. Kjempeskjønne hunder En sånn kunne jeg tenke meg. Har ikke sett den rasen til salg, men det var jo noen linker til oppdrettere på siden, så det er jo mulig å kontakte noen av de å høre om de har planlagt kull på sine hunder. Jeg har jo god tid siden jeg synes det er viktig å bruke tid på å finne den rette rasen og hunden
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok litt ventetid på kooikervalper de fleste steder, fordi det ikke er så mange oppdrettere, men i Sverige er det flere. Vår er fra Cirtaps i Sverige, en, etter min mening, fantastisk oppdretter. Jeg har aldri opplevd en som følger opp på den måten men samtidig ikke trenger seg på. Det er nok som du sier viktig å ta seg tid, og jeg tror at med denne rasen er det en fordel å ha møtt foreldrene også, fordi noen kan være litt nærvøse. Jeg var ivertfall veldig opptatt av at foreldrene virket rolige og trygge, slik at det er større sjans for at valpen blir det. De fleste av oppdretterne jeg snakket med var også veldig opptatt av at man skulle komme på besøk før man ble satt på noen venteliste, slik at du visste hva du gikk til, og de ble litt kjent med deg. For det er en rase som kan være utfordrende, men er man konsekvent og har grenser så får man en fin hund. Vår er foreløbig bare 7 mnd, og jeg vet jo ikke hvordan han blir, men hittil har han vært veldig lettlært, og elsker å gå på tur og gå spor. Akkurat en sånn hund jeg vil ha:)
Gjest L_C Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Heh? Dvergpinscheren røyter da på samme måte som andre korthårshunder de?.. Hvis din dvergpinscher røyter må du bytte for Mine røyter ikke. Jeg mater de med vom og royal canin. Ikke engang hvis jeg tar tak i pelsen deres for å "dra" av de hår slipper de hår. Har hatt dvergpinscher i 3,5 år. Den eneste gangen jeg har opplevd at de røyta var da jeg i en periode på 3 uker matet de med pedigree. Makan til drittmat...
Gjest ts Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok litt ventetid på kooikervalper de fleste steder, fordi det ikke er så mange oppdrettere, men i Sverige er det flere. Vår er fra Cirtaps i Sverige, en, etter min mening, fantastisk oppdretter. Jeg har aldri opplevd en som følger opp på den måten men samtidig ikke trenger seg på. Det er nok som du sier viktig å ta seg tid, og jeg tror at med denne rasen er det en fordel å ha møtt foreldrene også, fordi noen kan være litt nærvøse. Jeg var ivertfall veldig opptatt av at foreldrene virket rolige og trygge, slik at det er større sjans for at valpen blir det. De fleste av oppdretterne jeg snakket med var også veldig opptatt av at man skulle komme på besøk før man ble satt på noen venteliste, slik at du visste hva du gikk til, og de ble litt kjent med deg. For det er en rase som kan være utfordrende, men er man konsekvent og har grenser så får man en fin hund. Vår er foreløbig bare 7 mnd, og jeg vet jo ikke hvordan han blir, men hittil har han vært veldig lettlært, og elsker å gå på tur og gå spor. Akkurat en sånn hund jeg vil ha:) Jeg forelsket meg ihvertfall i den rasen utav det jeg ser av bilder. Det virker ellers som en veldig fin hund utifra det jeg leser om rasen. Er veldig intressert i å finne ut mer om rasen ja, så det blir nok å utforske det jeg kan finne på nettet. Har du noen erfaring med den boken man kan få kjøpt gjennom kooikerklubben? Jeg har skjønt at det nok er endel ventetid på denne rasen siden jeg ikke har sett så mye om de tidligere. Men vi har tid til å vente. Har ikke lyst til å kaste oss på det første.
Gjest ts Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok litt ventetid på kooikervalper de fleste steder, fordi det ikke er så mange oppdrettere, men i Sverige er det flere. Vår er fra Cirtaps i Sverige, en, etter min mening, fantastisk oppdretter. Jeg har aldri opplevd en som følger opp på den måten men samtidig ikke trenger seg på. Det er nok som du sier viktig å ta seg tid, og jeg tror at med denne rasen er det en fordel å ha møtt foreldrene også, fordi noen kan være litt nærvøse. Jeg var ivertfall veldig opptatt av at foreldrene virket rolige og trygge, slik at det er større sjans for at valpen blir det. De fleste av oppdretterne jeg snakket med var også veldig opptatt av at man skulle komme på besøk før man ble satt på noen venteliste, slik at du visste hva du gikk til, og de ble litt kjent med deg. For det er en rase som kan være utfordrende, men er man konsekvent og har grenser så får man en fin hund. Vår er foreløbig bare 7 mnd, og jeg vet jo ikke hvordan han blir, men hittil har han vært veldig lettlært, og elsker å gå på tur og gå spor. Akkurat en sånn hund jeg vil ha:) Hva ligger forresten kooikerhvalper på i pris, sånn ca?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 31. desember 2008 #15 Skrevet 31. desember 2008 En kooikervalp ligger på 12000 i Norge, og samme i Sverige. (de jeg har snakket med, regner med at det er en standardpris)Det ble selvfølgelig litt billigere når vi kjøpte i Sverige, 12000 svenske er ca 10000 norske, men det ble en del mer kjøring. Kooikerboken fikk jeg faktisk til jul. Den har et litt gammeldags språk, men en del av det som står der er veldig bra. Det er en veldig "ærlig" bok, og jeg kjenner igjen veldig mye av det som står, så jeg anbefaler absolutt denne hvis du vurderer å kjøpe kooiker. Kan skjønne at man forelsker seg litt:) Det er en rase med et veldig sympatisk og "fotogent" utseende. Ikke mange som syns han ser skummel ut;)
Frey Skrevet 31. desember 2008 #16 Skrevet 31. desember 2008 Hvis din dvergpinscher røyter må du bytte for Mine røyter ikke. Jeg mater de med vom og royal canin. Ikke engang hvis jeg tar tak i pelsen deres for å "dra" av de hår slipper de hår. Har hatt dvergpinscher i 3,5 år. Den eneste gangen jeg har opplevd at de røyta var da jeg i en periode på 3 uker matet de med pedigree. Makan til drittmat... Blir litt OT dette, men nei, jeg har ikke DP selv. Jeg imidlertid hilst på ganske mange etterhvert, og de har røytet alle sammen. Har napperase jeg, så mine røyter i alle fall ikke
Gjest L_C Skrevet 31. desember 2008 #17 Skrevet 31. desember 2008 Jeg liker myk pels, og mine har både myk pels , og pels som ikke røyter. Hadde ikke skrevet at mine ikke røyter dersom de gjorde det. Jeg opplevde at min røyta mens hun hadde valper også forresten. Da hadde jeg sorte korte hår over hele meg etter å ha kost med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå