Gå til innhold

penger i svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på en ting - håper noen kan svare..

Jeg er sykepleier. Har jobbet i 5 år, har alltid jobbet 100% stilling (egentlig mer, siden jeg alltid har tatt ekstravakter hver mnd).

Vi har akkurat flyttet til en liten by pga jobben til min mann. Der får ikke jeg 100 % stilling. Jeg får bare 75%. (nesten alle på avdelingen har 75% stilling eller mindre - det skal MYE til for å få 100%)

Jeg har nå blitt gravid, og skal ut i permisjon fra begynnelsen av august.

Vil jeg da bare få 75% lønn i svangerskapet? Jeg skal prøve å ta ekstravakter nå i starten av svangerskapet, men jeg kan jo ikke garantere at jeg klarer det helt mot slutten. Jeg har hørt litt rundt, og noen sier at man regner gjennomsnitt lønn av de 3 siste årene for pengene man får i permisjonen. Sjefen min sier at man ser på hva du tjener siste halve året før du går ut i permisjon..

Noen som vet? synes det er så urettferdig hvis jeg skal få 75% lønn når jeg VIL jobbe 100%. Jeg har jo alltid gjort det...

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir dessverre vurdert skjønsmessig, slik at "ditt" NAV kontor kan avvike fra "mitt" NAV kontor for å si det slik. Regelen er at man skal regne det beste utgangspunktet (enten siste 3 år eller siste månedene) dersom dagens inntekt avviker 25% eller mer fra tidligere inntekt, men som sagt er det ikke automatikk i dette. Vi har nettopp havnet i samme situasjon, mannen mistet plutselig jobben og måtte ned 40% i lønn. Vi hadde tenkt han skulle ta halve permisjonen, men først vil jeg ha et møte med NAV for å høre at de virkelig har tenkt å legge til grunn hans beste inntekt, for dette er det ikke automatikk i.

Gjest L@dy i.i
Skrevet

Jeg tenkte på, har du ikke rett til å motta noe arbedisledighetstrygd for de 25% du ikke får jobb? Det ville jeg hørt om på Nav om du har rett på, jeg tenker jo siden du har hatt en 100 % stilling tidligere.

Om du jobber tilsvarende 100% stilling så reduserer jo bare dagpengen.

Skrevet
Jeg tenkte på, har du ikke rett til å motta noe arbedisledighetstrygd for de 25% du ikke får jobb? Det ville jeg hørt om på Nav om du har rett på, jeg tenker jo siden du har hatt en 100 % stilling tidligere.

Om du jobber tilsvarende 100% stilling så reduserer jo bare dagpengen.

Nei. Arbeidstiden må være redusert minimum 50% for å kunne få dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...