Gjest ts Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Hei! Jeg har lyst til å kjøpe meg leilighet i Bergen ettersom jeg skal studere der i mange år. Lurer på vist jeg må låne 1,2 mill, hvor mye må jeg betale på lånet i månden da? Er det en håpløs situsasjon å sette seg i så mye gjeld når muligheten for å jobbe mye utenom ikke er der. Regner med at jeg kan jobbe meg opp 2000 kr i månden + stipen og lån. Så har ca 10 000 å leve for. Har tenkt å kjøpe meg en treroms leilighet og leie ut til noen venner for 4000 kr per person, så har 8000 i leieinntekter.
Ole27 Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Hei! Jeg har lyst til å kjøpe meg leilighet i Bergen ettersom jeg skal studere der i mange år. Lurer på vist jeg må låne 1,2 mill, hvor mye må jeg betale på lånet i månden da? Er det en håpløs situsasjon å sette seg i så mye gjeld når muligheten for å jobbe mye utenom ikke er der. Regner med at jeg kan jobbe meg opp 2000 kr i månden + stipen og lån. Så har ca 10 000 å leve for. Har tenkt å kjøpe meg en treroms leilighet og leie ut til noen venner for 4000 kr per person, så har 8000 i leieinntekter. Tja, det kan jo gå - spørsmålet er vel om du får lån? Du har ikke noe egenkap eller mulighet for delsponsing/forskudd på arv? Jeg kjøpte selv som student men hadde da en del egenkapital og hadde ekstrajobb som gav meg mellom 6 og 8000 fast i mnd. Du har jo en fordel om du har mulighet til å leie ut, men er vel kanskje tvilsomt om du får lån i disse tider? Har du vært i banken? Ellers kan jeg tipse om at du kommunen har en ordning som heter Startlån som er gunstigere enn å låne i vanlig bank - men tror de krever at du har en nogenlunde stabil inntekt. Lykke til!
lulle Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Hei! Jeg har lyst til å kjøpe meg leilighet i Bergen ettersom jeg skal studere der i mange år. Lurer på vist jeg må låne 1,2 mill, hvor mye må jeg betale på lånet i månden da? Er det en håpløs situsasjon å sette seg i så mye gjeld når muligheten for å jobbe mye utenom ikke er der. Regner med at jeg kan jobbe meg opp 2000 kr i månden + stipen og lån. Så har ca 10 000 å leve for. Har tenkt å kjøpe meg en treroms leilighet og leie ut til noen venner for 4000 kr per person, så har 8000 i leieinntekter. I utgangspunktet synes jeg dette er en smart løsning. Du vil betale ned på ditt eget lån istedet for å leie. Nå er det jo nedgangstider, så er jo usikker på hvordan det vil være å få solgt leiligheten om noen år. Hvis dette ikke betyr noe for deg, og du kan få leid vekk rom, tror jeg dette er smart. Bare en ting... Du skriver du vil kjøpe deg en 3 roms og leie ut til noen venner. Det er 2 soverom i en treroms, og du trenger vell ett selv. Det betyr jo at du har et rom og leie ut, ikke to som du skisserer i regnestykket ditt... Så.... får du en leilighet i Bergen med 2 soverom til 1,2 mill, som ikke har fellesgjeld?? Har den fellesgjeld må du ta den med i regnestykket, og ofte blir regnestykket helt annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Jeg er selv student i Bergen og har i 3 år eid egen bolig sammen med min samboer (han er også student). Vi har ingen problemer med å betjene lånet (ha utgifter til husleie og lån på rundt 10.000,- i mnd). Vi hadde litt problemer med å få lån, men etter en runde rundt til forskjellige banker gikk det seg til. Men, jeg kan garantere deg at du ikke finner en bolig i Bergen til 1,2 million som vil generere leieinntekter på 8000,- Hvis du i det hele tatt klarer å spore opp så rimelig leilighet så er den trolig altfor liten og for langt fra sentrum til at du kan ta så mye i leie. Jeg gjorde et søk på Finn nå, og det jeg fikk opp når jeg søkte på boliger til maks 1,2 mill (inkl. evt. fellesgjeld) er hovedsaklig leiligheter litt utenfor sentrum, og sjelden mer enn 40-50 kvm. Jo større bolig jo lengre fra sentrum - og gjerne i tillegg oppussingsobjekter (og står det i prospektet at det er et oppussingsobjekt så er det virkelig det. Trengs bare et strøk maling så nevnes aldri ordet oppussing i prospektet) Altså ikke i nærheten av hva du trenger for å få inn 8000,- i måneden i leieinntekter. Kan du ikke ta deg en tur i banken og undersøke hva de kan tilby deg i lån? Sjekk gjerne også på Finn hva som er tilgjengelig, slik at du danner deg et bilde av prisnivået og hva som vil være en realistisk kombinasjon av pris og leieinntekter.
Gjest ts Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Har funnet en leilighet med tre soverom til 1 490 000. Har brukt gjensidige sin kalkulator for å finne ut hvor mye jeg må ut med i månden, kom på litt over 8000 kr. Men det er en risiko vist jeg ikke får noen til å bo med meg, klarer jeg ikke å betale lånet uten leieinnteker. Skal jeg leie i Bergen disse årene jeg skal studere blir jeg nødt til å punge ut med ca 240 000 kr i leie, da vil jeg heller invistere disse pengene i en bolig. Får tenke på det:)
Kakee Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Har funnet en leilighet med tre soverom til 1 490 000. Har brukt gjensidige sin kalkulator for å finne ut hvor mye jeg må ut med i månden, kom på litt over 8000 kr. Men det er en risiko vist jeg ikke får noen til å bo med meg, klarer jeg ikke å betale lånet uten leieinnteker. Skal jeg leie i Bergen disse årene jeg skal studere blir jeg nødt til å punge ut med ca 240 000 kr i leie, da vil jeg heller invistere disse pengene i en bolig. Får tenke på det:) Hvis du ikke har sjans til å betjene 8000,- i mnd i renter og avdrag tviler jeg på at noen vil gi deg lån. Er forresten denne leiligheten med eller uten fellesgjeld? For å få et lån på 1,5 mill bør du ha rundt 500 000,- i inntekt i året, litt mindre så klart dersom du har noen som helt sikkert vil leie hos deg. Husk også på at det er mye vanskeligere å få lån om dagen, og etter hva jeg har hørt har flere banker sluttet å fullfinansiere.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Har funnet en leilighet med tre soverom til 1 490 000. Har brukt gjensidige sin kalkulator for å finne ut hvor mye jeg må ut med i månden, kom på litt over 8000 kr. Men det er en risiko vist jeg ikke får noen til å bo med meg, klarer jeg ikke å betale lånet uten leieinnteker. Skal jeg leie i Bergen disse årene jeg skal studere blir jeg nødt til å punge ut med ca 240 000 kr i leie, da vil jeg heller invistere disse pengene i en bolig. Får tenke på det:) Det ligger 6 boliger i Bergensområdet til med tre soverom til denne prisen, og du vil ikke få 8000,- i leieinntekter i noen av dem. Til det er boligen, uansett hvilken det er snakk om, for langt fra sentrum. I tillegg har alle boligene husleie som utgjør fra 1000 - 4600,- Eller er det kanskje en stund siden du fant annonsen? Har du mye egenkapital? Eller valgt type 40 års nedbetalingsplan? Hvis ikke forstår jeg ikke hvordan du kan ha kommet til at et lån på 1,5 mill kun vil koste 8000,- pr mnd. Mener ikke å være så negativ, men jeg har problemer med å få regnestykket ditt til å gå opp.
Rosenrød Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Jeg forstår heller ikke helt hvordan ts har fått til dette regnestykket...
Gjest ts Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 Har litt egenkapital så trenger å låne 1,2. Leiligheten er på 72 kvadratmeter, har tre soverom og ligger 10 minutter sykkelavstand fra bergen sentrum. Synes dette er ganske sentralt. Men får se hva jeg gjør tviler også selv på at jeg får lån.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #10 Skrevet 28. desember 2008 Leiligheten ser fin ut det, men du vil ikke få leid ut for 4000,- per rom med den beliggenheten. Da skal du være helt ekstremt heldig isåfall. Leiemarkedet i Bergen er ikke så dårlig at folk betaler 4000,- for et rom drøyt 5km fra sentrum.
Kakee Skrevet 28. desember 2008 #11 Skrevet 28. desember 2008 Tror nok 4000,- per rom er å håpe på litt for mye, ja.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 Det er litt risikabelt i det hele tatt å være fullstendig avhengig av å ha leieboere til å betale lånet sitt. Fin biinntekt, ingenting å basere seg på for at ting skal gå rundt 12 mnd i året.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #13 Skrevet 28. desember 2008 Hvilken rente tar du med i beregningen? Du bør ta høyde for endel høyere rente enn i dag, selv om man ønsker å holde renta lav nå gjennom finanskrisa KAN den komme noe ut av kontroll (pga risiko bankene mener de tar ved å låne penger til hverandre) og/eller komme til å stige av andre grunner. Du bør også tenke på at det kan være kortere eller lengre perioder hvor du ikke får leieinntekt. Ved 10% rente vil du vel ha utgifter på over 10 000 i mnd, og jeg tror bankene vil se på om du har mulighet for å betale såpass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå