Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 For mange år siden hørte vi (jeg og mamma) at Arne Brimi hadde et tips for å unngå at kalkunen ble tørr under steking. Det var noe i den duren at man skulle ta kalkunen ut av ovnen når det var så og så lang steketid igjen, la den hvile en halvtime og så steke ferdig. Noen som vet akkurat hvordan dette skal gjøres? Lager kalkunmiddag og svigers er på besøk...
Gjest Mirre Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Stek kalkunen opp-ned og snu den riktig vei 30 minutter før den er ferdigstekt. Og ikke minst: ha godt med stuffing i den. Har lært å steke kalkun i England da jeg bodde der og har aldri hatt tørr kalkun.
Gjest TS Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Ja, når du sier det mener jeg at jeg har hørt om det trikset før. Får prøve, kryss fingrene for meg da
Gjest misa Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Og husk å øse kraft over kalkunen minst tre ganger i timen, helst oftere. -misa
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Andreas Viestad hadde en artikkel om kalkun i dagbladets magasin forrige lørdag.Masse gode tips der! http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/12/23/558548.html
Gjest Golden Girl Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Dekk over med folie hvis den begynner å bli vel mørk i fargen. Et godt tips er å marinere kalkunen minst et døgn i forkant, men det er jo litt sent for deg nå. Men du kan pensle kalkunen og øse kraft over som nevnt her. Jeg har også lest at man kan sprøyte sjy inn i kjøttet med en sprøyte man kjøper på apoteket, men dette har jeg ikke prøvd.. Viktig å la kalkunen hvile før du skjærer den opp. Når du tar den ut av ovnen, pakk den inn i folie og så i håndklær e.l. så den holder varmen. La hvile i ca 20 min. Lykke til!
Gjest Marlo Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Lag små "lommer" i kalkunen og putt oppi smör og hvitlök, så blir den skikkelig god og saftig =)
Gjest Gaby Skrevet 28. desember 2008 #8 Skrevet 28. desember 2008 Det finnes bare ett triks som funker: STEKEPOSE!!! Inn med kalkunen/ribba/steken/hvasomhelst, lukk posen, og stek. Ingen snuing, ingen påfylling, ingen innsprøytning, ingen folie som løsner, ingen øsing....osv
Mercier Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Det finnes bare ett triks som funker: STEKEPOSE!!! Inn med kalkunen/ribba/steken/hvasomhelst, lukk posen, og stek. Ingen snuing, ingen påfylling, ingen innsprøytning, ingen folie som løsner, ingen øsing....osv Det var akkurat dette jeg skulle svare også. Kjøp den største størrelsen på stekeposen (gigant tror jeg det heter), som fint rommer en kalkun på 6-7 kilo, og gjør gjerne litt forberedelser med selve kalkunen. Selv pleier jeg å "smyge" kaldt smør skåret med ostehøvel inn mellom skinnet og brystet på kalkunen, før jeg legger den i stekeposen. Og masse stuffing, det synes jeg også er veldig godt! Har laget kalkun slik flere ganger, og den har aldri blitt tørr. Utrolig enkelt måltid egentlig, selv om det tar sin tid. Lykke til!
Gjest Elastica Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Vi pleier å kjøpe fersk kalkun, det vil si den mister ikke saftighet ved rask tining. Dessuten fyller vi den med oppskåret frukt. Vi bruker også rådet til Andreas Viestad som står i artikkelen som det er linket til lenger opp (god artikkel, forresten): Sprøyte: Matindustrien har visst dette lenge. Hvis du sprøyter vann, saltvann eller smak inn i kjøttet får du et saftigere og mer smaksrikt resultat. Problemet er at du lager hull i skinnet. En enklere måte er å injisere kjøttet etter at det er stekt. Fyll en sprøyte med steikesjy og sprøyt dette inn i kjøttet på ulike stedet. Mye vil renne ut, men noe vil bli, og det setter god smak. Vi bruker appelsinjuice, og sprøyter litt inn i kjøttet noen ganger i løpet av steketiden. Til nå har jeg ennå ikke fått servert tørt kjøtt av mannen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Det var akkurat dette jeg skulle svare også. Kjøp den største størrelsen på stekeposen (gigant tror jeg det heter), som fint rommer en kalkun på 6-7 kilo, og gjør gjerne litt forberedelser med selve kalkunen. Selv pleier jeg å "smyge" kaldt smør skåret med ostehøvel inn mellom skinnet og brystet på kalkunen, før jeg legger den i stekeposen. Og masse stuffing, det synes jeg også er veldig godt! Har laget kalkun slik flere ganger, og den har aldri blitt tørr. Utrolig enkelt måltid egentlig, selv om det tar sin tid. Lykke til! Tror jeg skal prøve meg på stekepose i morra. Har kun brukt det en gang før, og jeg synes å huske at den ble nesten litt brent, og liksom smuldret opp. Litt ekkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå