Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Da jeg var 15-16 år fikk jeg problemer med huden min på sommeren. Jeg har alltid blitt veldig brun, men plutselig på slutten av sommeren begynte jeg å klø i hele ansiktet. Så etter hvert kunne jeg rulle av brunfargen i store lag. Sånn var det hver sommer, det ble litt bedre etter at jeg begynte med peeling. De siste årene har jeg plutselig ikke blitt brun i det hele tatt, men kun fått en helt brun flekk på overleppa.

Da jeg var gravid i fjor sommer fikk jeg masse pigmentflekker:/

Jeg har alltid vært flink til å smøre meg med solkrem, men har kanskje brukt litt lav faktor... 8 og 12 og sånn. Men jeg har alltid tålt solen veldig godt, blitt fort brun og aldri brent. Nå skal jeg gifte meg til høsten og er usikker på om jeg må holde meg ute av solen i sommer... Lurer på om jeg skal prøve et par solariumstimer nå for å se hvordan det går.

Men tenk om det skal være sånn resten av livet??

Hva er det egentlig som har skjedd med huden min? Noen som har peiling, som har noen teorier?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Hvis du først har fått pigmentflekker en gang, har de veldig lett for å komme tilbake, og aller helst bør du bruke så høy faktor du klarer (spf30 eller over) i ansiktet for å minske risikoen for dette. Solarium gir en overdose uv-stråler, så det ville jeg i hvertfall unngått; det er lettere å unngå pigmentflekker enn å fjerne dem.

Pigmentflekker er ofte hormonelt betinget, og utløses gjerne av hormonell prevensjon og/eller svangerskapshormoner. Dessuten kan pigmentflekker være resultat av forbrenninger i barndommen, som ikke kommer til overflaten før man er voksen. :forvirret:

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hvis du først har fått pigmentflekker en gang, har de veldig lett for å komme tilbake, og aller helst bør du bruke så høy faktor du klarer (spf30 eller over) i ansiktet for å minske risikoen for dette. Solarium gir en overdose uv-stråler, så det ville jeg i hvertfall unngått; det er lettere å unngå pigmentflekker enn å fjerne dem.

Pigmentflekker er ofte hormonelt betinget, og utløses gjerne av hormonell prevensjon og/eller svangerskapshormoner. Dessuten kan pigmentflekker være resultat av forbrenninger i barndommen, som ikke kommer til overflaten før man er voksen. :forvirret:

hm, nå går jeg ikke på noe hormonprevensjon så kunne vært artig å sett... Men jeg brukte solfaktor 30 og var knapt i sola i sommer, allikevel full av flekker. Men det var nok pga graviditeten. Men får litt sånn noia ved tanken på sommeren nå og et bryllup. Så derfor jeg tenkte å sjekke med solarium nå, i tilfelle jeg bør holde meg helt unna sola i sommer... Pigmentflekkene har alltid forsvunnet igjen etter noen mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...