Lissi Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Unngår du koffein og kunstig sukker nå som du er gravid? Jeg drikker to kopper te om dagen, og har i noen få suketter, men holder meg unna kunstig brus og saft. Tar et glass saft i uka kanskje. Du da? Siden det er så farlig med 0,7% alkohol så lurer jeg på om noen bryr seg om at kunstig sukker og koffein er farlig?
BlåHimmel Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Unngår du koffein og kunstig sukker nå som du er gravid? Jeg drikker to kopper te om dagen, og har i noen få suketter, men holder meg unna kunstig brus og saft. Tar et glass saft i uka kanskje. Du da? Siden det er så farlig med 0,7% alkohol så lurer jeg på om noen bryr seg om at kunstig sukker og koffein er farlig? Har holdt meg under mengden av koffein som er anbefalt av Mattilsynet. • 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller • 3 - 4 kopper te per dag, eller • 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag Når det gjelder kunstig sukker, har jeg drukket det både gjennom sukketter og lettbrus. Har ikke fått med meg noen anbefalinger mot dette?
Lilith Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Jeg holdt meg helt unna alkohol, var måteholden med koffein, og inntok kunstig sukker som normalt. Har heller ikke fått med meg at det advares mot dette.
Gjest Pest Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Jakten på å bli den perfekte mor allerede fra svangerskapet er jammen meg krevende. Det holder ikke lenger å ikke røyke og drikke. Men en skal være totalavholdende fra koffein, kunstig søtning, fargestoff, hårfarge og andre kjemikalier. Men ikke bli stresset av den grunn, stress er også usunt.
Lilith Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 Jakten på å bli den perfekte mor allerede fra svangerskapet er jammen meg krevende. Det holder ikke lenger å ikke røyke og drikke. Men en skal være totalavholdende fra koffein, kunstig søtning, fargestoff, hårfarge og andre kjemikalier. Men ikke bli stresset av den grunn, stress er også usunt. Kan fort ta litt av, ja
Umuriel Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 Kunstige søtningsstoffer holder vi oss unna her huset, både store og små. Det er f.eks i Norge ikke lov å bruke aspartam i barnemat til barn under 3 år, og jeg ville ikke overført det til et barn i magen heller. Forøvrig er det greit å forholde seg til matportalens anbefalinger, og holde seg unna alkohol og andre rusmidler. Ellers kommer man langt med sunn fornuft og grei hygiene.
Gjest Pest Skrevet 27. desember 2008 #7 Skrevet 27. desember 2008 Ellers kommer man langt med sunn fornuft og grei hygiene. Jeg falt for det sitatet.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #8 Skrevet 27. desember 2008 Nei. Men spiser det aldri ellers heller. Noe xylitol i tyggis, men aldri asparatam, sucralose el.
Gjest itla Skrevet 27. desember 2008 #9 Skrevet 27. desember 2008 Jeg er veldig enig med Umuriel. Holder meg unna kunstige søtstoffer, men det har jeg gjort i flere år allerede da jeg ikke tåler det selv - jeg får vond og oppblåst mage av det. Når det gjelder koffein holder jeg meg til Mattilsynets anbefalinger. Jeg har heldigvis en jordmor som har et relativt avslappet forhold til disse anbefalingene, og som har stor tro på "alt med moderasjon". Hun så ingen problemer med at jeg spiste fersk tunfisk et par ganger på ferie, og syntes vi skulle lage oss pizza med blåmuggost. Samtidig er jeg selv av den oppfatning at disse anbefalingene er relativt nye, og i og med at det har blitt født barn tidligere også - som tilogmed har overlevd! - skal det litt til for at det skal gå galt. Min mor helte ihvertfall i seg mer enn de 4 anbefalte koppene med (sterk, engelsk) te daglig da hun gikk gravid med både meg og broren min, og det har nå gått rimelig bra med oss allikevel. For min del er ikke alkoholen noe problem, da jeg drikker veldig lite normalt fordi jeg ikke liker smaken.
Gjest Deception Skrevet 27. desember 2008 #10 Skrevet 27. desember 2008 Kunstige søtstoffer holder jeg meg unna, gravid eller ikke. Det smaker ekkelt, og er ikke sunt for kroppen. Generelt forsøker jeg å lage all mat fra grunnen av med færrest mulig tilsetningsstoffer. Toro og Knorr kommer ikke over dørstokken her i huset. Ellers unngår jeg alkohol, og forsøker å ikke drikke mer enn en kopp kaffe pr. dag. Jeg er ikke glad i søtt, så der har jeg ingen problemer. Jeg har spist to Twist i løpet av to uker, og det frister ikke med mer, heller. For meg har dette ikke med svangerskap i og for seg å gjøre, men med helse sett i et vidt perspektiv (og også null og niks med slanking og kaloritelling). Jeg ser ikke på fett og sukker i seg selv som fiender, men vil ha et balansert kosthold, og da inngår karbohydrater (med vekt på langsomme), proteiner og sunt fett i balanserte mengder.
Lissi Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. desember 2008 Jeg sluttet med kunstig søtstoff pga av problemer med stoffskifte og dårlig forbrenning/fordøyelse. Jeg tror ikke det er bra. Derfor drikker jeg det ikke nå som jeg er gravid heller. Kaffe liker jeg heldigvis ikke, og te drikker jeg vel alt fra 1-4 kopper pr dag. Noen dager ingenting. Jeg sverger også til hjemmelaget mat, men det handler om helse for min del og ikke graviditet. Jeg spiser variert, og spiser litt snop eller potetgull når jeg har lyst. Alt i passende mengder. Kunstig søtstoff er det lurt å være litt forsiktig med fordi det er mye diskutert om dagen og man vet ikke hva skadevirkningene på sikt er. Aspartam og koffein er også spekulert endel rundt spontanabort. Men å holde seg unna mat som man er anbefalt er jo ikke hysteri eller noe problem? Er jo utrolig kjipt om noe skulle skje? Jeg har hvertfall ikke samvittighet til å drikke alkohol eller spise rått kjøtt. Ellers farger jeg håret når det passer meg
Knøttet Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 Har du eller noen en kilde til hvor det står at kunstig søtning er farlig for gravide? Dette har jeg aldri hørt om ... Jeg tenker nå alt med måte jeg da, utenom alkohol og andre rusmidler som man vet er skadelige både for mor og barn. Da jeg var gravid holdt jeg meg ikke unna kunstig søtningsstoffer, men jeg spiste ikke mye av det heller. Jeg spiste slik jeg spiste før jeg ble gravid, rett og slett. Synes det er litt rart å sammenligne alkohol og kunstige søtningsstoffer jeg da ...
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Har du eller noen en kilde til hvor det står at kunstig søtning er farlig for gravide? Dette har jeg aldri hørt om ... Jeg tenker nå alt med måte jeg da, utenom alkohol og andre rusmidler som man vet er skadelige både for mor og barn. Da jeg var gravid holdt jeg meg ikke unna kunstig søtningsstoffer, men jeg spiste ikke mye av det heller. Jeg spiste slik jeg spiste før jeg ble gravid, rett og slett. Synes det er litt rart å sammenligne alkohol og kunstige søtningsstoffer jeg da ... Enig.
Nigo-san Skrevet 27. desember 2008 #14 Skrevet 27. desember 2008 Unngår du koffein og kunstig sukker nå som du er gravid? Nei, det har jeg aldri gjort. Har drukket mine par bøtter kaffe om dagen, og i tillegg drukket Cola Light daglig, uten det minste dårlig samvittighet. Hvis man ikke ser på svangerskapet isolert sett, men heller hele foreldregjerningen under ett- altså ikke bare det å gå gravid, men å føde, være barselmor, være mor til en ettåring, treåring, sjuåring, trettenåring- så tror jeg at det finnes mange verre og mer graverende feil man gjør enn å drikke en kopp kaffe for mye under graviditeten. Det er jo fint å være så sunn som mulig under graviditeten, men for meg blir det et uforholdmessig stort gap mellom den "perfekte gravide" og den mislykkede forelderen som gjør et par brølere om dagen. Og lik det eller la være, men det er jo slik de fleste ender opp når babyrusen har lagt seg. Så ja, jeg drikker lightbrus, alkoholfritt øl og kaffe under graviditeten, men som mamma er jeg svært bevisst på både brus (i særdeleshet cola) og sukker/kunstig sukker/fett i maten. Men det er ingen tvangstrøye, barna skal ikke leve med følelsen av at noe er forbudt. Jeg bare passer litt på
Lissi Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2008 Har jo ikke sammenlignet alkohol og kunstig søtstoff, jeg sa jeg var inspirert av den tråden da jeg laget denne. Ja jeg har kilder: http://www.klikk.no/helse/kosthold/article261873.ece http://www.diabetesinfo.no/website/content...etningstof.aspx http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...&newsid=440 http://www.dinside.no/php/art.php?id=351262 Kunstig sukker enda farlige Sukker er som en lommetyv som stjeler mineraler og vitaminer. Men kunstige søtstoff som sacharin, sorbitol, aspartan og andre, er som gangstere som tapper kroppen for livskraft. De kunstige søtstoffene lever en skjult tilværelse og nevnes kun med liten og uforståelig skrift på varedeklarasjoner. Og fordi de ikke inneholder kalorier tror mange at de er ufarlige, selv om de gir søt smak mange ganger sterkere enn sukker. Narkotiske stoffer inneholder heller ikke kalorier, men har likevel en langt sterkere virkning enn brennevin. Light-leskedrikker uten kalorier, men rikelig med søtstoff har skadevirkninger som er mer alvorlige enn sukker. Men det er vanskelig å oppdage fordi symptomene kan ikke knyttes direkte tilbake til enkelte stoffer.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. desember 2008 #16 Skrevet 27. desember 2008 Har du eller noen en kilde til hvor det står at kunstig søtning er farlig for gravide? Dette har jeg aldri hørt om ... Jeg tenker nå alt med måte jeg da, utenom alkohol og andre rusmidler som man vet er skadelige både for mor og barn. Da jeg var gravid holdt jeg meg ikke unna kunstig søtningsstoffer, men jeg spiste ikke mye av det heller. Jeg spiste slik jeg spiste før jeg ble gravid, rett og slett. Synes det er litt rart å sammenligne alkohol og kunstige søtningsstoffer jeg da ... signerer...
Lissi Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. desember 2008 Hvis dere inntar store mengder kunstig søtstoff i den tro at det er uskadelig så tar dere feil. Det er en grunn til at de har satt maksgrense pr dag. Jeg snakket med legen om dette fordi jeg sliter med stoffskifte og da sa han at legene er redd for at kunstig søtstoff og hjernesvulst henger sammen. Det er flere ting som er på banen om dagen og i mange andre land er faktisk dette forbudt. Jeg skriver ikke dette for å belære noen, jeg skulle bare ønske noen fortalte meg det før jeg ble avhengig av lightbrus for 15 år siden.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. desember 2008 #18 Skrevet 27. desember 2008 Hvis dere inntar store mengder kunstig søtstoff i den tro at det er uskadelig så tar dere feil. Det er en grunn til at de har satt maksgrense pr dag. Jeg snakket med legen om dette fordi jeg sliter med stoffskifte og da sa han at legene er redd for at kunstig søtstoff og hjernesvulst henger sammen. Det er flere ting som er på banen om dagen og i mange andre land er faktisk dette forbudt. Jeg skriver ikke dette for å belære noen, jeg skulle bare ønske noen fortalte meg det før jeg ble avhengig av lightbrus for 15 år siden. Hvem er det som har sagt at det er uskadelig da? :klø: Forskjell på å spørre om du har linker til at det er skadelig for gravide, og å tro at det ikke er skadelig i det hele tatt.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. desember 2008 #19 Skrevet 27. desember 2008 Men jeg finner fortsatt ingenting om at gravide skal være spesiellt forsiktige med kunstig søtning? (og bare så det er sagt, så inntar jeg svært lite kunstig søtning selv. er bare nysgjerrig anlagt )
Lissi Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 27. desember 2008 Men jeg finner fortsatt ingenting om at gravide skal være spesiellt forsiktige med kunstig søtning? (og bare så det er sagt, så inntar jeg svært lite kunstig søtning selv. er bare nysgjerrig anlagt ) Gjelder ikke gravide spesielt, gjelder ALLE, og hvertfall barn under 10 år!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå