KittyBambi Skrevet 24. februar 2009 #21 Skrevet 24. februar 2009 Sitter med samme utfordringen som mange andre her, ønsker å skifte navn på bryllupsdagen, men skal på bryllupsreise dagen etterpå. Men er det egentlig noe problem å bare bestille reise i mitt opprinnelige navn, og "late som" om navneendringen ikke har tredt i kraft før jeg kommer tilbake fra bryllupsreisen 2 uker senere. Kan heller ordne nytt pass, førerkort og bankkort da? Eller får jeg problemer med å komme meg tilbake i Norge dersom navnet på passet mitt og billetten min ikke stemmer overeens med det som står i folkeregisteret? Regner ikke med utenlandske flyselskap etc har innsyn i det norske folkeregisteret, og at de dermed er fornøyd så lenge passet stemmer med billetten. Har ikke mulighet til å skifte navn på forhånd ettersom brudgommens etternavn er beskyttet. Etter mye forvirring og ikke noe ønske om å stå fast på bryllupsreisemålet, så ringte jeg likesågodt likningskontoret og ble satt over til passkontrollen og de som har ansvaret der. De sa det er best å bestille billett i pikenavnet og så ordne pass, bankkort etc. når du har returnert fra bryllupsreisen. Det er kun norske myndigheter som har oversikt over at du har byttet navn, så det skal ikke være noe problem. Jeg har da bestilt i pikenavnet mitt, men regner med å ta med vigselsattesten på ferien, slik at jeg ved retur til Norge kan evt. fremlegge mitt pikenavn i attesten, hvis det skal vise seg å være et problem.
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 12. mai 2009 #22 Skrevet 12. mai 2009 Sitter med samme utfordringen som mange andre her, ønsker å skifte navn på bryllupsdagen, men skal på bryllupsreise dagen etterpå. Men er det egentlig noe problem å bare bestille reise i mitt opprinnelige navn, og "late som" om navneendringen ikke har tredt i kraft før jeg kommer tilbake fra bryllupsreisen 2 uker senere. Kan heller ordne nytt pass, førerkort og bankkort da? Eller får jeg problemer med å komme meg tilbake i Norge dersom navnet på passet mitt og billetten min ikke stemmer overeens med det som står i folkeregisteret? Regner ikke med utenlandske flyselskap etc har innsyn i det norske folkeregisteret, og at de dermed er fornøyd så lenge passet stemmer med billetten. Har ikke mulighet til å skifte navn på forhånd ettersom brudgommens etternavn er beskyttet. Flytter denne litt opp. Noen som vet svar på det hun over spør om? Kan man dra på bryllupsreise med nytt navn, men "late" som man heter det gamle, siden alle billetter og pass er med det gamle navnet??
mjau-mjau Skrevet 12. mai 2009 #23 Skrevet 12. mai 2009 Flytter denne litt opp. Noen som vet svar på det hun over spør om? Kan man dra på bryllupsreise med nytt navn, men "late" som man heter det gamle, siden alle billetter og pass er med det gamle navnet?? Såfremt du har pass og annen legitimasjon i gammelt navn må du benytte gammelt navn også på billetten. Du kan eventuelt endre navn før bryllupet og ordne med nytt pass o.l men det enkleste er å bruke pikenavn og ta med legitimasjon som har dette navnet. det skulle ikke være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå