Gå til innhold

Navneendring

Gjest Gjest_Mona_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Jeg tenker på førerkort, bankort osv, når endrer dere det? Rett etter vielsen? Hvordan gjør man det? Bare sender et brev til de det gjelder, eller må jeg møte opp?

Skrevet
Jeg tenker på førerkort, bankort osv, når endrer dere det? Rett etter vielsen? Hvordan gjør man det? Bare sender et brev til de det gjelder, eller må jeg møte opp?

Jeg lurer på det samme.. Og hvordan og når søker man?

Skrevet

hvis dere skal på bryllupsreise ville jeg ventet med å sende papirene til dere var tilbake. det er viktig at dere har bestilt reise i samme navn som står i passet... hadde ei venninne som ble stoppet på gardermoen pga noe slikt :(

Skrevet

Jeg gjorde dette i etterkant da navneendringen ikke fikk effekt før etter vielsen. Papirene ble sendt i etterkant, men mener å ha hørt at det er mulig å søke om navneendring før vielsen slik at det er klart etter at man har blitt gift, men hvordan man går frem for å gjøre det vet jeg ikke.

Så endring av bankkkort og førerkort etc ble gjort etterkant. Når det kom til førerkortet, måtte jeg møte opp personlig på Trafikkstasjonen. De tar ditt gamle førerkort og du får et midlertidig førerkort som er gyldig til du får det nye i posten.

Bakkkortet måtte jeg levere når jeg møtte opp for å søke om å få nytt. Så levde uten kort en liten uke.

Skrevet

Jeg søkte opp dokumentet man bruker når man bytter navn, "Melding om endring av navn", og fant følgende:

"Ektefeller som skal velge navn etter navneloven § 4 første ledd nr. 4 (4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap) må vedlegge vigselsattest. "

Så da må man vel ha vigselsattesten før man bytter navn, ergo kan man kun gjøre det etter at man er gift? Sånn forstod jeg det....

Skrevet (endret)
men mener å ha hørt at det er mulig å søke om navneendring før vielsen slik at det er klart etter at man har blitt gift, men hvordan man går frem for å gjøre det vet jeg ikke.

Hvis du er norsk statsborger og bosatt i Norge da er det bare å legge ved et utfylt skjema for navneendring og sende dette inn til Folkeregisteret sammen med de andre prøvingspapirene. Du vil da få ditt nye navn fra det øyeblikk du er viet. På prøvingsattesten er det en rubrikk som da inneholder både ditt gamle og ditt nye navn som nå gjelder.

Denne prøvingsattesten er også din midlertidige vigselsattest når vielsen har funnet sted. Så det betyr at du har offentlig dokumentasjon på at du har nytt navn. Men siden dokumentet er skrevet på norsk, hjelper ikke det alltid i utlandet når man drar på bryllupsreise.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Hvis du er norsk statsborger og bosatt i Norge da er det bare å legge ved et utfylt skjema for navneendring og sende dette inn til Folkeregisteret sammen med de andre prøvingspapirene. Du vil da få ditt nye navn fra det øyeblikk du er viet. På prøvingsattesten er det en rubrikk som da inneholder både ditt gamle og ditt nye navn som nå gjelder.

Denne prøvingsattesten er også din midlertidige vigselsattest når vielsen har funnet sted. Så det betyr at du har offentlig dokumentasjon på at du har nytt navn. Men siden dokumentet er skrevet på norsk, hjelper ikke det alltid i utlandet når man drar på bryllupsreise.

Men hvis man går frem som du beskriver her, så får man vel ikke bestilt nytt bankkort og pass før etter vielsen uansett? Fordi man må vise til (midlertidig) vigselsattest for å få bestilt dette? Jeg har også samme problemstilling da vi mest sannsynlig drar på bryllupsreise en dag eller to etter vielsen.

Skrevet
Men hvis man går frem som du beskriver her, så får man vel ikke bestilt nytt bankkort og pass før etter vielsen uansett? Fordi man må vise til (midlertidig) vigselsattest for å få bestilt dette? Jeg har også samme problemstilling da vi mest sannsynlig drar på bryllupsreise en dag eller to etter vielsen.

Jeg anbefaler alltid brudepar om å vente med å endre navn til etter bryllupsreisen. Det er i og for seg helt uproblematisk å få endret pass og bankkort, men ting tar tid.

Skrevet

Nå åpner jo navneloven for at man kan ta nesten det navnet man ønsker (så sant det er et navn som mer enn 200 (?) har), så samboere kan jo også bytte til et felles etternavn. Sånn sett er det jo ikke noe i veien for å endre navn før bryllupet.

Skrevet
Nå åpner jo navneloven for at man kan ta nesten det navnet man ønsker (så sant det er et navn som mer enn 200 (?) har), så samboere kan jo også bytte til et felles etternavn. Sånn sett er det jo ikke noe i veien for å endre navn før bryllupet.

I noen tilfeller går det - i andre ikke. Allikevel kanskje i de fleste, og man kan, som du sier, endre navnet når man vil - eller rett og slett la være. Men ofte opplever jeg at akkurat det ikke er poenget. Man ønsker skiftet fra vielsen av. Når man gifter seg sier vigsler det fulle navnet på bruden og brudgommen, og noen vil høre sine opprinnelige navn. Det er mange grunner til at man ikke skifter navn før vielsen. Men selvsagt: tenker man rent praktisk, da er det også en løsning.

Skrevet

Dette var oppklarende, så bra! :)

Har i grunnen tenkt på dette selv, jeg vil skifte navn pga. vielsen og at vi gifter oss, ikke bare fordi jeg KAN gjøre det på forhånd og at det dermed er praktisk. Og vil gjerne høre mitt opprinnelige navn under vielsen :) Så da er det faktisk helt greit at det sikkert tar noen uker før jeg får byttet pass, førerkort osv.

Skrevet

Man må legge ved kopi av vigselsattest, så navneendring må gjennomføres etter vielsen.

Skrevet (endret)
Man må legge ved kopi av vigselsattest, så navneendring må gjennomføres etter vielsen.

I noen tilfeller ja, i andre tilfeller nei. Har dere vært samboere i et par år eller har barn sammen, da kan dere skifte navn på samme vilkår som ektefeller. Det gjelder før dere gifter dere eller selv om dere ikke gifter dere. (Se §4 i navneloven.)

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å skifte navn på bryllupsdagen jeg, hørte noe om at man kune sende inn papirene få forhånd, og få gjeldene fra den dagen? Vi har vært samboere lenge nok til å skifte uansett, men kan man få til det? Skifte på bryllupsdatoen, liksom?

Noen som vet?

Skrevet
Jeg kunne tenkt meg å skifte navn på bryllupsdagen jeg, hørte noe om at man kune sende inn papirene få forhånd, og få gjeldene fra den dagen? Vi har vært samboere lenge nok til å skifte uansett, men kan man få til det? Skifte på bryllupsdatoen, liksom?

Noen som vet?

Legger du ved et utfylt skjema for navneendring sammen med de andre papirene som skal sendes inn for prøving av ekteskapsvilkårene, da vil navneendringe være gjeldende fra tidspunktet for vielsen av.

Skrevet
Legger du ved et utfylt skjema for navneendring sammen med de andre papirene som skal sendes inn for prøving av ekteskapsvilkårene, da vil navneendringe være gjeldende fra tidspunktet for vielsen av.

Men hvis man gjør det slik at man automatisk tar mannens navn etter vielsen er foretatt og reiser på bryllupsreise til utlandet dager etterpå, hvilket navn gjelder da? For jeg vil jo hete min kommende manns etternavn med en gang vi er viet, men får ikke ordnet opp i pass, bankkort etc. før etter bryllupsdagen. Betyr det at jeg enten må vente med bryllupsreise til all nødvendig informasjon for et utenlandsopphold er kommet eller må jeg vente med å skifte etternavn til etter hjemkomst fra bryllupsreise..?

Skrevet
Men hvis man gjør det slik at man automatisk tar mannens navn etter vielsen er foretatt og reiser på bryllupsreise til utlandet dager etterpå, hvilket navn gjelder da? For jeg vil jo hete min kommende manns etternavn med en gang vi er viet, men får ikke ordnet opp i pass, bankkort etc. før etter bryllupsdagen. Betyr det at jeg enten må vente med bryllupsreise til all nødvendig informasjon for et utenlandsopphold er kommet eller må jeg vente med å skifte etternavn til etter hjemkomst fra bryllupsreise..?

Hehe... Er det virkelig så nøye hvilket navn som står på visakortet ditt på bryllupsreisen at du må utsette reisen? :fnise: Jaja...

De fleste gjør det nok sånn at de bestiller reisen i sitt pikenavn, og har med seg sitt gamle pass og bankkort på turen, så ordner de opp med nytt bankkort/pass osv videre når de kommer hjem. Du får sende noen postkort der du signerer med ditt nye etternavn... :blinke:

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Sitter med samme utfordringen som mange andre her, ønsker å skifte navn på bryllupsdagen, men skal på bryllupsreise dagen etterpå.

Men er det egentlig noe problem å bare bestille reise i mitt opprinnelige navn, og "late som" om navneendringen ikke har tredt i kraft før jeg kommer tilbake fra bryllupsreisen 2 uker senere. Kan heller ordne nytt pass, førerkort og bankkort da?

Eller får jeg problemer med å komme meg tilbake i Norge dersom navnet på passet mitt og billetten min ikke stemmer overeens med det som står i folkeregisteret? Regner ikke med utenlandske flyselskap etc har innsyn i det norske folkeregisteret, og at de dermed er fornøyd så lenge passet stemmer med billetten.

Har ikke mulighet til å skifte navn på forhånd ettersom brudgommens etternavn er beskyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...