Gå til innhold

Potteplante fra IKEA

socio

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen uker tilbake en potteplante som vi har i vinduskarmen. Det ligner litt på gressløk, og de er veldig dekorative og "kunstneriske".

Nå har "trådene" blitt ganske lange. Hva gjør jeg da? Klipper de?

Noen som skjønner hvilken plante jeg mener, og som kanskje har eller har hatt slike selv? (Vet ikke navnet på planta) Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet inne noe om denne planta jeg, annet at den ser tøff ut! Men navnet på den står da på den hvite lappen på potta? IKEA har slike lapper på alle plantene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er "Pencil grass" du mener... Vet ikke hvordan den skal behandles, men skal på IKEA idag, så jeg kan høre om noen der vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for noen uker tilbake en potteplante som vi har i vinduskarmen. Det ligner litt på gressløk, og de er veldig dekorative og "kunstneriske".

Nå har "trådene" blitt ganske lange. Hva gjør jeg da? Klipper de?

Noen som skjønner hvilken plante jeg mener, og som kanskje har eller har hatt slike selv? (Vet ikke navnet på planta) Takk.

Det kan høres ut som det er Hengesivaks du mener..

Er det små "kuler/blomster" i enden av hver "tråd"? (ca. slik som gressløken har, bare mindre) Disse kommer vanligvis om sommeren.

De clir ca. 25-30 cm høye.

De gresstynne bladene vokser først rett opp, siden bøyer de seg slik at planten også kan brukes i ampel.

Hengesivaks må alltid ha gjennomfuktet jord.

Hvis det er denne planten du har, tviler jeg på at du kan klippe av bladene, da blir den jo vissen i endene.

Jeg hadde en slik plante for et par år siden, og den gjorde seg absolutt best i en ampel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Sjekket i planteboka mi nå og fant ut at det latinske navnet er Scirpus cernuus. Fant et par blider av den, så du kan se om det er den du har:

http://www.timmermann.dk/index.php3?side=35

http://www.timmermann.dk/index.php3?side=43

En annen mulighet hvis ikke du vil ha den i ampel er jo og bruke et sånt rør som er vist på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik som Medinilla Magnifica har funnet frem, så skal den ikke klippes, men henge ned, slik hun skrev. Jeg tenkte derimot på en annen type som ikke har de "kulene" på enden....

Om den jeg trodde det var: De på IKEA trodde ikke at det var nødvendig å klippe dem, men de var ikke sikre. (Man bør nok dra på dagtid og spørre de som jobber der da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var desverre ikke den på linken. Takk for svar.

Maiaa: vet du navnet på denne planten? Vi har pottet de om, slik at potten hvor det står hva den heter er kastet.

Synes de begynner å bli litt lange nå. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er Curly Love du har?

Jeg kjøpte min på IKEA og den ser, som sagt, ut som krøllete gressløk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i mitt første innlegg, tror jeg at det er "pencil grass" du har. (Det vil si om ikke stråene er krøllete) Og da er det den samme som Revetispa har funnet frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Pencil Grass / Juncus er en sivsort fra Afrika som skal tåle det meste, men planten trenger mye vann, skal helst ikke tørke. Du kan antakelig klippe den, men da vil du nok få "brune avklipte topper" i stedet for "blyantspissene" som planta har i utgangspunktet. Jeg tror ikke det blir veldig pent, men du kan jo klippe ett og annet strå og se hvordan det går med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...