Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Så er jula snart over igjen. Heldigvis. Også i år begynte jeg tidlig med juleforberedelser og synes det var koselig å bake, handler julegaver osv. Men jo lenger uti desember vi kommer, desto vanskeligere blir det å holde humøret oppe. Har en flott liten familie med barn og greier så alt burde jo ligge til rette for en koselig jul. Nå skal det nevnes at vi ikke har særlig kontakt med familie ellers pga at de bor utenlands osv. Så vi i kjernefamilien er sammen hele jula stort sett alene. Svigermor er hos oss julaften, men hun sitter i en stol uten å delta noe særlig. Likevel burde det jo høres deilig ut med en fredelig juleferie sånn som vi har det - men jeg blir like nedstemt hvert år. Og føler jeg må ta meg kraftig sammen for å holde humøret noenlunde oppe pga. resten av familien. Irriterer meg over alt mulig, nesten som å være premenstruell hele tiden... Jeg liker ikke meg selv i det hele tatt når jeg er sånn - hvordan kan jeg blir en bedre mamma neste jul??
Helene Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Sliter litt med det samme. Har liten kontakt med familie av flere grunner, blant annet at de bor langt unna. Da blir vi sittende mye alene. Dvs at jeg har invitert flere på middag i år og prøvd å være mer sosial. Men ser at min tenåring likevel blir sittende alene da alle venner er opptatt med familie hele julen. Og da blir mammahjertet mitt trist, og jeg blir nedstemt som du nevner. Det er slitsomt. Mange har familie og er aktive rundt omkring. Julen er ikke bare lett for alle. Selv er jeg egentlig veldig glad i førjulstiden. Men mellomjulen kan bli fryktelig tung. Er litt glad for at det hele er over for denne gang nå. Kanskje vi reiser bort neste år...
amyrlinn Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 har det sånn jeg og, men ikke pga familien. har en stor familie som vi feirer julen med. masse god mat, julekos, forberedelser osv. likevel blir jeg skikkelig trist når julen nærmer seg. har ingen aning hvorfor, men det bare blir sånn. prøver å gjøre ting som jeg liker, som å pynte til jul, bake, lage og sende julekort osv, men den klumpen i halsen kommer krypende hvert år. på julaften er jeg helt overfølsom. ingen aning hvorfor :klø:
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Jeg blir det. Har familie langt vekk. Har familie selv med mann og to barn. Vi har veldig stram økonomi ellers i året, så kommer julelønnen med halv skatt og litt ekstra penger som man da kunne tenke seg å bruke litt på seg selv av og litt ekstra til ungene. Men neida det må gå til julegaver og annet jule ditt og datt, ekstra aktiviteter på skolen osv. Så får man masse dill i julegaver selv som man ikke har bruk for, så man får litt bitter smak i munnen når man tenker på at man kunne ha kjøpt seg noe selv som man virkelig har lyst på. Men man må jo fere jul for ungene sin del.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Så er jula snart over igjen. Heldigvis. Også i år begynte jeg tidlig med juleforberedelser og synes det var koselig å bake, handler julegaver osv. Men jo lenger uti desember vi kommer, desto vanskeligere blir det å holde humøret oppe. Har en flott liten familie med barn og greier så alt burde jo ligge til rette for en koselig jul. Nå skal det nevnes at vi ikke har særlig kontakt med familie ellers pga at de bor utenlands osv. Så vi i kjernefamilien er sammen hele jula stort sett alene. Svigermor er hos oss julaften, men hun sitter i en stol uten å delta noe særlig. Likevel burde det jo høres deilig ut med en fredelig juleferie sånn som vi har det - men jeg blir like nedstemt hvert år. Og føler jeg må ta meg kraftig sammen for å holde humøret noenlunde oppe pga. resten av familien. Irriterer meg over alt mulig, nesten som å være premenstruell hele tiden... Jeg liker ikke meg selv i det hele tatt når jeg er sånn - hvordan kan jeg blir en bedre mamma neste jul?? Derfor skal jeg kutte ut det meste hretter. Det kommer jul uansett. Det er jeg som ¨å stå for det meste, uten hjelp. Jeg står på kjøkkenet og koker stort sett hele julen. det er jeg som tenker på alle detaljer. For syns skyld, så må jeg se over huset før gjestee kommer. Ingen andre som tenker på hvordan det ser ut, kansje tørke av toalettet,vc. Neste år skal julen bli som resten av fam ønsker. Det skal skrives på liste hvem som ønsker å gjøre hva. Hvem som er ansvarlig for borddekkingen, bære ut søppel, skrelle poteter osv. Jeg er utslitt og nedfor hele julen. Nå er jeg glad den er over, og alt er pakket vekk. Kunne tenkt meg og sett tv julaften på dagen, gått i i kirken osv....hører bare andre forteller hva de ser på tv.
Gjest Gjest_vibeke_* Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Julaften er veldig koselig. Har mann og barn. Vi feirer stort sett jula alene bare vi. Og det er helt skjønt, ingen stress med noe som helst, det MÅ ikke ryddes og vaskes før gjestene kommer. Jeg pynter med pynt som er innkjøpt eller hjemmelaget fra årene før, kjøper ikke nytt hvert år. Her ser vi alle på julefilmer og spiser godteri, og pynter oss til middag(om vi vil) Ellers så er jeg litt bevisst på dette å lære barna mine at om det blir uforutsette forandringer, så kan det bli jul, og koselig for det. Jul er ikke bare familiesammenkomster( tenk på alle som ikke har familie, eller ikke har kontakt med familie) Hvorfor skal en perfekt jul være storfamilie. Hvorfor ikke av og til droppe julefeiring og gjøre noe annet hyggelig, f.eks reise en plass og oppleve noe annet? Hvert år prøver jeg å bruke minst mulig penger og tid på julegaver til andre enn barn og mann. De har jo det de trenger, men en hyggelig hilsen får de alltid. Drømmen min er å reise bort hele jula og ikke feire tradisjonell jul. Det blir jo jul hvert år....
Gjest Klaveret Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Jeg koser meg med juleforberedelser en stund i november og desember, og så begynner nedturen. Det er rett og slett mørketidsdepresjon jeg lider av ... Kanskje noen andre også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå