Gjest fisk Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Var nylig på besøk hos svigerfamilien med en liten baby på 5 måneder . Fikk låne en vogn av svigerinnen min til å trille tur med babyen vår med . Vi fikk ingen instruksjoner eller opplysninger om at vogna var defekt på noen måte , og vi spurte heller ikke om vogna måtte brukes på noen bestemt måte . Andre gangen vi skulle ut og trille med vognen , insisterte sivgermor på å hjelpe å regulere kalesjen på vogna . Jeg ville ikke røre kalesjen selv fordi jeg ikke helt skjønte hvordan den fungerte og ville egentlig at vi bare lot den stå i den stillingen den var . Da vi skal trille ut av huset skjer det forferdelige : hele fordelen inkl kalesjen på vogna løsner og ungen sklir ut av vogna med hodet først . Det ser ut til at den lander på hodet og nakken . Jeg ble livredd og trodde babyen hadde blitt skadet for livet , men da vi var på legevakta sa legen heldigvis at han mente at det hadde gått bra med babyen , og at den ikke bar preg av at noe var galt med den . Men det var snø der og det må ha tatt av for fallet , men hva hvis det hadde vært sommer og babyen hadde gått rett ned i steinen! Svigermor mener at det var vår skyld siden vi ikke satt oss inn i hvordan kalesjen virket ! Søsteren , som lånte oss vogna , syntes heller ikke hun har noe ansvar i dette , til tross for at de har mistet en unge ut av samme barnevogn på samme måten selv ! Hva syntes dere ?
Gjest WildRider Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Svigermor mener at det var vår skyld siden vi ikke satt oss inn i hvordan kalesjen virket ! Søsteren , som lånte oss vogna , syntes heller ikke hun har noe ansvar i dette , til tross for at de har mistet en unge ut av samme barnevogn på samme måten selv ! Hva syntes dere ? Jeg hadde blitt veldig rasende, og spurt hvorfor hun ikke hadde sagt det til meg, så jeg var obs på at det hadde skjedd noe tidligere, og at jeg derfor burde passe godt på!
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Synes søster skulle opplyst om at det har skjedd tidligere, da hadde jo du vært mer OBS på at det kunne være noe feil med den, og kanskje også ikke trillet med vognen i det hele tatt. Men jeg synes også det er trist å skulle "det er ikke min skyld, det er din" som det høres ut som svigermor har gjort....
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Synes søster skulle opplyst om at det har skjedd tidligere, da hadde jo du vært mer OBS på at det kunne være noe feil med den, og kanskje også ikke trillet med vognen i det hele tatt. Men jeg synes også det er trist å skulle "det er ikke min skyld, det er din" som det høres ut som svigermor har gjort.... Nei , vi hadde aldri lånt en barnevogn hvor barnet kunne skli ut med hodet først ..
{Wilma} Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 Skyldfordeling er vel unødvendig, det var neppe noen som med hensikt hadde interesse av at barnet ramlet ut av vogna.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 off så ekkelt, men hva er vitsen i å gi skyld? har det noe å si hvem sin feil det var? men klart de kunne sagt fra, stakkar baby ;(
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #7 Skrevet 27. desember 2008 Skyldfordeling er nødvendig i forhold til å unngå fremtidige uhell . Er det søsterens skyld , så lærer hun vel noe av det og slutter å låne bort defekt utstyr , mens hadde det vært vår skyld , så hadde vi gjort noe annet for fremtiden .
Nienna83 Skrevet 27. desember 2008 #8 Skrevet 27. desember 2008 Da vi skal trille ut av huset skjer det forferdelige : hele fordelen inkl kalesjen på vogna løsner og ungen sklir ut av vogna med hodet først . Det ser ut til at den lander på hodet og nakken Omtaler du barnet ditt som "den" ?
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #9 Skrevet 27. desember 2008 Omtaler du barnet ditt som "den" ? Bare når jeg skal unngå å snakke om hvilket kjønn barnet har ....
Gjest missLady Skrevet 27. desember 2008 #10 Skrevet 27. desember 2008 (endret) Synes så absolutt hun skulle ha sagt ifra! Det er frekt å ikke gjøre det, jeg hadde nok sagt dette til henne, men ikke gitt hun skylden.. Man har bare skyld om man ikke sier fra om noe for å med vilje skade vedkommende (synes JEG!!!)Kan jo være hun glemte det? Skal ikke forsvare henne, jeg bare sier... Jeg synes ikke du skal gi HELE skylden på henne, men jeg hadde absolutt sagt ifra til henne at det er skikkelig frekt å ikke si ifra, det handler tross alt om en baby her!!! Men etter å ha sagt ifra, hadde jeg latt saken ligge.. Babyen går det bra med, og det er ikke vits å ødelegge familien pga det.. Edit: Bra det ikke ble noe skade på babyen! Endret 27. desember 2008 av missLady
Piper Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Jeg hadde blitt rasende, fordi hun ikke ga beskjed om at noe slikt kunne hende. Og jeg hadde faktisk ikke brydd meg noe særlig om de ble sure fordi jeg hadde kjeftet på de. Dette ville IKKE ha skjedd om den damen hadde gitt beskjed, og derfor er det helt og holdent hennes skyld. Lurer på om alle dere som er så forståelsesfulle, ville vært det om det var deres baby det gjaldt. Jeg hadde i alle fall blitt rasende, og enda mer rasende hadde jeg blitt på at de prøvde å gi deg skylden for noe du virkelig ikke kunne vite. Og det hadde svigermor fått vite, så fikk hun bli så sur hun ville. Jeg hadde rett og slett ikke akseptert en slik holdning.
Malama Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 Skyldfordeling er i og for seg unødvendig, det som har skjedd, har skjedd, og ingenting kan endre på det. Men, jeg er enig i at de ikke burde lånt den bort uten å si fra (og da ville du kanskje ikke lånt den?) så det synes jeg hun burde fått klr beskjed om, jeg hadde blitt sint ja. Altså, ikke gitt henne skylden, men gitt klar beskjed om at slike farer burde det selvsagt vært opplyst om! Godt at alt gikk bra med babyen, men absolutt en skremmende opplevelse ja.
Gjest ærlig Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Skyldfordeling er nødvendig i forhold til å unngå fremtidige uhell . Er det søsterens skyld , så lærer hun vel noe av det og slutter å låne bort defekt utstyr , mens hadde det vært vår skyld , så hadde vi gjort noe annet for fremtiden . Synes det høres rart ut (dette med nødvendighet av skyldfordeling). Er det ikke bedre om en part slutter å låne ut defekt utstyr OG en annen part gjør noe annet for fremtiden (sjekker utstyret). Du mener vel ikke seriøst at hvis dette er søsterens skyld, så utelater dere å sjekke?
:-) anna Skrevet 27. desember 2008 #14 Skrevet 27. desember 2008 Jeg synes du overreagerer veldig. Det var ingen som ville skade ungen din her. Familien ville bare hjelpe og være snille. Uhell kan skje, denne gangen skjedde det i en lånt vogn. En annen gang kan det være du som snubler i et gulvteppe og mister noen andres barn i gulvet. I slike tilfeller kommer det ikke noe godt ut av at man i ettertid plukker episoden fra hverandre for å se om noen på noen måte kunne gjort noe annerledes. Spesielt ikke når du som mor begynner å klandre en tante og en bestemor. Husk at de også er glade i ungen din, og faktisk skal leve med skylden du plasserer på dem. Hvordan hadde du opplevd situasjonen om rollene var byttet om. Om man skal fordele ansvar her så får du passe på å ta din del av skylden. Det er din jobb å passe på ditt barn, så du har ansvaret for å sjekke det utstyret du plasserer barnet ditt i. Det var snakk om et uhell, og det var snakk om menneskelig svikt. Og alt gikk heldigvis bra. Jeg regner med at den "defekte vognen" ikke hadde ført til at barn datt ut av den hver gang den var i bruk. Tanten hadde vel brukt den daglig til sitt eget barn uten at det tok skade av det. Tro meg, men ett eller flere aktive barn kommer du til å oppleve flust av slike episoder. Ettåringer som ramler ned fra barnestolen, femåringer som blør neseblod eller ramler ned fra tre. Treåringer som hopper i sofaen, trår feil og slår haka i bordkanten. Sjuåringer som hopper feil på trampolina og brekker arma. Sånt skjer. Det betyr ikke at noen ikke har passet godt nok på. Det betyr at man er mennesker med sprell levende unger.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 27. desember 2008 #15 Skrevet 27. desember 2008 Tenker det hjalp litt at det var SVIGER som lånte vekk vogna.. de er jo per definisjon psyke... tsk tsk.
Piper Skrevet 27. desember 2008 #16 Skrevet 27. desember 2008 Jeg synes du overreagerer veldig. Det var ingen som ville skade ungen din her. Familien ville bare hjelpe og være snille. Uhell kan skje, denne gangen skjedde det i en lånt vogn. En annen gang kan det være du som snubler i et gulvteppe og mister noen andres barn i gulvet. I slike tilfeller kommer det ikke noe godt ut av at man i ettertid plukker episoden fra hverandre for å se om noen på noen måte kunne gjort noe annerledes. Spesielt ikke når du som mor begynner å klandre en tante og en bestemor. Husk at de også er glade i ungen din, og faktisk skal leve med skylden du plasserer på dem. Hvordan hadde du opplevd situasjonen om rollene var byttet om. Om man skal fordele ansvar her så får du passe på å ta din del av skylden. Det er din jobb å passe på ditt barn, så du har ansvaret for å sjekke det utstyret du plasserer barnet ditt i. Det var snakk om et uhell, og det var snakk om menneskelig svikt. Og alt gikk heldigvis bra. Jeg regner med at den "defekte vognen" ikke hadde ført til at barn datt ut av den hver gang den var i bruk. Tanten hadde vel brukt den daglig til sitt eget barn uten at det tok skade av det. Tro meg, men ett eller flere aktive barn kommer du til å oppleve flust av slike episoder. Ettåringer som ramler ned fra barnestolen, femåringer som blør neseblod eller ramler ned fra tre. Treåringer som hopper i sofaen, trår feil og slår haka i bordkanten. Sjuåringer som hopper feil på trampolina og brekker arma. Sånt skjer. Det betyr ikke at noen ikke har passet godt nok på. Det betyr at man er mennesker med sprell levende unger. Så lenge det har skjedd tildigere også, så mener jeg det var uansvarlig at hun ikke informerte om at det kunne skjedd. Det er ikke bare et uhell når noe slikt har hendt tidligere, for da er sannsynligheten større for at det skjer igjen. Derfor er jeg ikke enig i det du sier, at de er helt fri for ansvar. Og hadde det vært min vogn som jeg hadde lånt vekk, og da glemt å informere om at det kunne skjedd, så hadde jeg lagt meg langflat. Ikke prøvd å legge skylden på den som la barnet i vognen, for å slippe å ta noe ansvar selv. Det er frekt i mine øyne, så får du mene hva du vil. Men når ulykken først var ute, og det samme hadde skjedd tidligere, da legger man seg flat og beklager at man ikke informerte.
Nigo-san Skrevet 27. desember 2008 #17 Skrevet 27. desember 2008 (endret) Joda, hun brude ha sagt ifra. Men så glemte hun det, da, eller så er defekten av den typen som ikke inntrer annet enn i spesielle situasjoner som hun regnet med at dere ville unngå. Kanskje jeg ville blitt litt irritert hvis det skjedde meg, men rasende eller sjokkert ville jeg ikke blitt. Det reserverer jeg for folk som lar treåringer svømme uten tilsyn, setter babyer i varme biler i lang tid om sommeren, eller på annen måte oppfører seg direkte uansvarlig slik at konsekvensene kan bli virkelig stygge. Dette vil jeg karakterisere som en glipp, og latt eksempelet tale for seg, uten å lage noe mer bråk om det. Er veldig enig i :-)annas kommentarer her, og vil minne om at en gang kan det være du som har glemt å sette vekk blomster eller kattemat når dere får krabbebarn på besøk, eller at naboungen faller ut fra toppen av deres barns køyeseng, eller vrikker foten på deres trampoline. Eller, eller, eller... Mulighetene er uendelige med barn i hus! Endret 27. desember 2008 av Nigo-san
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå