Gå til innhold

Grrr! Hvordan lage kirkeprogram


Huldra

Anbefalte innlegg

Har laget et kirkeprogram med utgangspunkt i noen andre jeg har funnet her på nettet, men jeg får det ikke printa riktig ut! Det blir bare litt og litt på hvert A4 ark og jeg vil jo ha et A4 ark brettet i to med tekst og bilde på alle sidene (bilde bare på forside og bakside).

Noen som kan hjelpe en i nød?

Hilsen Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forklar litt grundigere så kan vi sikkert hjelpe! Vi er skikkelig gode på data vi brudene altså, ikke noe problem! For ellers er vel kanskje "Data og internett" et like så godt forum for et slikt ting, men vi tar saken vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som teksten/bildene er større enn instillingene du har satt på arket. Når du skal skrive ut, kryss av for at alt skal komme på et ark...

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Lag 4 A4-sider med innhold. Side 1 er forsiden, to og tre er midt sidene med innhold og side 4 er baksiden.

Punkt 2: Velg PROPERTIES-opsjonen i print-dialogen som kommer opp når du skal printe ut. Det KAN være at dette blir et problem dersom du ikke har et dobbeltside-hode på printeren din. Har du denne; Velg "Booklet - Left Binding" Altså hefte med bretting på venstre siden.

Evt 1: Lag to dokumenter med side 2 og 3 på den ene og side 4 og 1 (denne rekkefølgen er viktig) og så kjørere du dem ut. Først tar du side 2 og 3 nedskalert til et ark i liggende format. Snu arkene (prøve deg fram først slik at det kommer ut rett) og kjør så ut side 4 og 1 (Altså det som skal være side 4 og 1)

Evt 2: Dette er jo helt forskjellig fra printere og til kopimaskiner så prøv dere fram. Siste mulighet er jo og bruke kopimaskin (pass på at det er GODT med toner) og så legger du 2 og 3 sammen, skalerer ned fra A3 til A4, og kopierer. Så legger du disse arkene i mater-trayet og legger 4 og 1, skalerer og printer. Brett og del ut.

Pass forøvrig på at du benytter ark som er beregnet til laserprintere/blekkprimtere - da henger faktisk trykket på.

MEN - i Trondheim finnes det et kopisenter. De har alle verdens mulige ark og papirtyper. Vi leverer alle våre filer på disk eller CD og så kjører de ut akkurat det vi ber om. S/H-trykk koster rundt 50 øre og så koster arkene rundt 1 krone. Samme ark koster gjerne 3 kroner i en 50-pakning og dersom dere fulgte med i mattetimene skjønner dere at dette blir bedre og MYYYYE billigere enn å gjøre det selv. Faktisk sjekk gulesider etter kopisenter og ring for prisoverslag.

Lykke til.

Baltus Brown - ingeniør og forståseg-på'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Bruker du word?

I så fall:

1. Velg liggende format på arket i Utskriftsformat.

2. Gjør om arket til 2 spalter (bruk spalteknappen)

3. Sett i gang og skriv. Begynn med en tom spalte, lag side 1 på andre halvdel av første ark.

4. Bruk gjerne "Sett inn" - "skift" - "spalteskift", den funksjonen er uvurderlig i ellers så uregjerlige Word.

5. Lag side 2 og 3 i heftet på neste ark

6. Gå tilbake og lag side 4 på første del av side 1.

Skriv ut, fiks ferdig!

Lykke til!

(Om du sender meg en pm med mailadressen din, kan jeg evt. maile deg et dokument med tilsvarende oppsett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, du kan gjerne gjøre det sånn også, men jeg savnet et avsnitt om marger - margene blir jo ikke like på denne måten og da må man stille dem inn manuelt og så er word-helvetet i gang. Min metode tar kanskje 17 sekunder mer tid å gjennomføre men det er litt enklere og gir garrantert bra resultat...

(Word - Will Obstruct and Ruin your Day )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som Helenius, men jeg ville skrevet det i powerpoint. Da har du nemlig mange muligheter mht. farver på skrift og bakgrunn, innsetting av bilder osv. som er vanskeligere i word ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde som Helenius og dette gikk kjempegreit. Kirkeprogrammene var ferdige på null komma niks, og ble ganske fine. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre om kirkekontoret deres ordner program til kirka? Det gjør de her hos oss, mot en liten kopieringsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...