laperla Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 (endret) Hei, Sitter her med et (overraskende?) fortollingsbegyr på en balsam jeg kjøpte fra salon-collective.co.uk. Prisen på balsamen er £12.95 og shippingen var på £10. Også tollgebyret ble på 195 kr. Herlig. Kunne like gjerne kjøpt den hos frisøren. Mente da bestemt at shippingen ikke skal medberegnes? Trodde da bare det var varens verdi som gjaldt? Andre nettbutikker skriver vel ikke på det? Hjelp? Takk på forhånd. Endret 27. desember 2008 av laperla
Søtpotita Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 (endret) *borte vekk* Endret 27. desember 2008 av Årolilja
Søtpotita Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Er det forresten ikkje slik at fraktomkostnadane ikkje vert tekne med dersom vareverdien i seg sjølv er under 200 kroner (men det er fraktkostnadane som gjer at summen går over). Men dersom vareverdien er over 200 kroner så tek ein med heile summen (vareverdien + fraktkostnadar) med i utrekninga av moms.
Søtpotita Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Hei, Sitter her med et (overraskende?) fortollingsbegyr på en balsam jeg kjøpte fra Saloncollctive. Prisen på balsamen er £12.95 og shippingen var på £10. Også tollgebyret ble på 195 kr. Herlig. Kunne like gjerne kjøpt den hos frisøren. Mente da bestemt at shippingen ikke skal medberegnes? Trodde da bare det var varens verdi som gjaldt? Andre nettbutikker skriver vel ikke på det? Hjelp? Takk på forhånd. Og det verkar vel som at du ikkje skulle betale noko ekstra for dette sidan vareverdien er under 200 norske kroner. Eg fekk eingong moms på noko eg bestilte som var under 100 kroner. Eg hugsar ikkje kva eg gjorde men trur det var SN som betalte meg tilbake :klø:
laperla Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2008 (endret) Og det verkar vel som at du ikkje skulle betale noko ekstra for dette sidan vareverdien er under 200 norske kroner. Eg fekk eingong moms på noko eg bestilte som var under 100 kroner. Eg hugsar ikkje kva eg gjorde men trur det var SN som betalte meg tilbake :klø: Skjønner ingenting jeg altså. Varen koster jo bare £12.95. Også utenpå pakka står det at totalen er £36.00. Lurer på om jeg ikke skal sende mail til dem. Det er irriterende. (I såfall, hva skal jeg skrive?) Endret 27. desember 2008 av laperla
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 Shippingkostnadene regnes bare med når du går over 200-kronersgrensen. Hvis du har kvittering på at varen koster 12,95 så er det selvsagt det som gjelder, ikke at de har skrevet feil utenpå pakken. Hvem er det du har tenkt til å sende mail til? Du må fikse det med tollvesenet/hvemdetnåersomkreverpengene, ikke siden du bestilte fra i hvert fall. Jeg fikk feilberegnet moms en gang, da gikk jeg ned på et kontor i byen med kvitteringen på varen og fikk beregnet på nytt og ordnet opp der og da. Du kan vel gå på et slikt kontor og vise kvitteringen for at du ikke skal betale moms.
Søtpotita Skrevet 27. desember 2008 #7 Skrevet 27. desember 2008 Men dersom dei som sendte vara har skrive totalsummen (vareverdi og fraktkostnadar) så er det jo deira feil. Dersom dei har skrive rett vareverdi utanpå pakken så kan ein jo kontakte tollvesenet?
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #8 Skrevet 27. desember 2008 http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...tolling/760.cms
laperla Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. desember 2008 Shippingkostnadene regnes bare med når du går over 200-kronersgrensen. Hvis du har kvittering på at varen koster 12,95 så er det selvsagt det som gjelder, ikke at de har skrevet feil utenpå pakken. Hvem er det du har tenkt til å sende mail til? Du må fikse det med tollvesenet/hvemdetnåersomkreverpengene, ikke siden du bestilte fra i hvert fall. Jeg fikk feilberegnet moms en gang, da gikk jeg ned på et kontor i byen med kvitteringen på varen og fikk beregnet på nytt og ordnet opp der og da. Du kan vel gå på et slikt kontor og vise kvitteringen for at du ikke skal betale moms. Hei:) Kvitteringa inni pakka sier £12.95 for varen + postage & package £10.00. Altså over 200 kr, eller 225,84 kr for å være presis. Men hvorfor i allverden står det £36.00 utenpå da?
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Dette er egentlig ikke noe stort problem. Du tar kontakt med postens fortollingsavdeling hvis det er dem som har fortollet, og viser/sender kvitteringen der verdi av frakt og vare er spesifisert. Hvis du har betalt tollfakturaen vil du få pengene tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå