Gå til innhold

Hvis dyret ditt blir alvorlig sykt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom i tanker om det nå på lille julaften da det viste seg at min kjære gamle hund hadde fått en akutt betennelse/byll i kjeven som han neppe hadde klart seg gjennom julen med. Operasjonen kostet ganske mange tusen og uansett forsikring hadde jeg vært nødt till å legge ut selv.

Jeg følte meg heldig som hadde de tusenlappene på kontoen selv lille juleaften, men det er ingen selvfølge og jeg lurer derfor litt på hva andre som har dyr tenker om dette. (Jeg hadde på en reservekonto da ;)...). Forsikring er jo en fin ting, men det er jo en del som ikke har og dessuten ville nevnte tannproblem uansett ikke ha vært dekket. Spørsmålet er derfor om dere som har dyr også vet at dere har penger til å la dyret få forsvarlig hjelp uansett når helseproblemet måtte inntreffe? Jeg snakker nå ikke om å ha titusenvis av kroner tilgjengelig til avansert behandling, men som f.eks. 6 - 10.000 kroner til en ganske så rutinemessig operasjon som får dyret helt friskt igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og før "Gjest" skriver "din jævla onde heks som ikke unner folk med dårlig råd å ha dyr"-innlegget sitt, så må jeg vel bare få si at det absolutt ikke var hensikten med innlegget. Jeg lurte bare på om folk hadde tenkt gjennom problemstillingen!

Skrevet

Jeg har ikke egentlig råd til en operasjon, men jeg har penger tilgjengelig slik at dyret kan få hjelp.

Hunden er forsikret, men ikke kattene, så det er ikke lenge siden jeg var ute med et par tusen for å reparere katten etter et slagsmål. Jeg kan ikke si jeg har råd til det, men jeg har ihvertfall ikke råd til å la være...

Skrevet

Hunden er forsikret, og i tillegg har vi alltid 20-30 000 stående på en sparekonto som er til alle mulige nødstilfeller, være hund eller menneske :)

Skrevet

Hei

Jeg har en hund som er over 10 år nå, så forsikringen gjelder ikke lengre om hunden skulle blitt syk.

Men husdyr er jo familiemedlem de også, og de har like mye rett til et godt liv som oss uten smerte og div.

Akkurat nå har jeg en liten sparekonto - men viss jeg ikke hadde hatt , og hunden hadde blitt skikkeli syk - så hadde jeg om så va tatt opp lån slik at han kunne blitt frisk igjen.

Meeen jeg har tenkt over hva jeg evt skulle ha gjort viss en alvorlig skdom hadde dukket opp, sint kreftform ell...

Jeg vet han kan bli opp mot 14-15 år, så jeg håper ikke folk velger den verste løsningen med det samme.Om ikke dere har råd selv - så er det kanskje en mulight t venner el familie kunne hjulpet til slik at dyret får en ny sjangse.

Skrevet

Jeg har forsikring på alle tre kattene og har også en sparekonto i tilegg som egentlig er til meg, men den blir nok brukt på kattene om det skjer en ulykke.

Skrevet

Har sparepenger som kan brukes ved uforutsette utgifter. Det er en selvfølge at jeg ville brukt av denne kontoen for å redde min katt.

Skrevet

Vi har mulighet for å bruke kredittkort (og har alltid klart å betale ned gjeld på dette før renten begynner å løpe, selv om det er noen tusen... så selv om vi ikke alltid har sparepenger tilgjengelig greier vi å hoste opp en sum på 5-10 000 i løpet av rimelig tid), noen sparepenger og kan nok også spørre foreldre om et lite lån. Hvor mye vi ville betalt tror jeg nok hadde kommet mest an på utsiktene til bedring, mer enn summen i kroner og øre. Også burde vi selvsagt ha forsikret katten...

Vi ville ALLTID prioritert å kunne betale en konsultasjon - å ikke ta seg råd til å dra til dyrlegen om dyret er sykt er mer uansvarlig enn å ikke velge dyr og risikabel kirurgi f eks. Det viktigste er at dyret ikke skal lide.

Skrevet

Ja, jeg har en sparekonto med en fin sum penger. Så jeg har nok til å legge ut midlertidig til jeg får igjen fra forsikringsselskapet. Hadde jeg ikke fått noe igjen, måtte jeg selvfølgelig bare brukt fra sparekontoen da også.

Skrevet

Katten er forsikret, heldigvis, og som oftest ville vi hatt råd til en operasjon som ikke forsikringen ville dekket. Lillejulaften derimot, da måtte vi nok ha ringt slekt og venner for en liten kronerulling.

Skrevet (endret)

Som regel har vi det, men på grunn av enkelte hendelser så har vi ikke det akkurat nå. Skal alltids klare å skaffe penger, om vi må. Men vi hadde nok ikke betalt 30 000 for en operasjon, og vi vet godt at det høres kaldt ut. Vi er kjempe glade i dyrene våre, men det er "bare" dyr.

Sikkert lett å si når man ikke står i den situasjonen, men dette snakket vi mye om før vi skaffet oss hund.

Endret av Piper
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Sambis er arbeidsledig og sliter med aa finne seg ny jobb, men vi er ganske fornuftige naar det gjelder penger og vi har mer enn nok sparepenger til aa klare en eventuell opersjon hvis pusen skulle trenge det. :)

Akkurat hvor mye vi ville brukt paa veterinaerhjelp til pusen har vi i grunnen ikke snakket om saa det kan jeg ikke uttale meg om. Men vi vil selvsagt soerge for at hun slipper aa lide.

Her i England finnes det faktisk egne dyrehospital kun for folk som har lite penger. Det er ganske lurt syns jeg.

Endret av Mea Culpa
Skrevet

Vi har mye sparepenger satt av til det som måtte dukke opp og sparer jevnlig. Jeg hadde ikke stusset på å bruke en hel del penger på å operere et kjæledyr. De er et familiemedlem og jeg gjør det jeg kan for at de skal ha det best mulig!

Skrevet

Hvor mye jeg maksimalt ville ha brukt, kan jeg ikke si at jeg har tenkt så grundig gjennom. Hva slags behandling som er aktuell har jeg imidlertid tenkt en god del på. Det finnes jo etter hvert store muligheter for å behandle sykdom og skader hos hunder og katter, men jeg håper virkelig at jeg har vett nok til å heller la dyret slippe enn å la det gjennomgå langvarig og smertefull behandling og/eller store operasjoner som krever lang rekonvalesens.

Jeg blir også glad over å se at det tydeligvis er mange dyreeiere som har tenkt over at slike akutte (Og dyre...) ting kan oppstå. Jeg hadde i hvert fall ikke hatt det særlig bra med meg selv nå hvis jeg hadde vært nødt til å avlive min gamle venn fordi jeg ikke hadde penger til en relativt enkel og rutinemessig operasjon.

Skrevet

Jeg har ikke forsikra kattene og lurer nå på om det kanskje er en lur ting å gjøre da jeg har to innekatter. I tilfelle jeg trenger mange tusen, bruker jeg å ha en sparekonto i tilfelle kriser. Hvis det er ganske tomt der, så har jeg mastercard. Det finnes alltids en løsning for å redde mine små.

Skrevet

Har forsikringen iorden og bruker kredittkort om det skulle være krise.

Skrevet
Jeg har ikke forsikra kattene og lurer nå på om det kanskje er en lur ting å gjøre da jeg har to innekatter.

Å ha forsikring er selvfølgelig lurt. Det som imidlertid er viktig å huske på er at det er ikke alt som er dekket og når dyrene blir så gamle som f.eks. min hund faller denne muligheten helt eller delvis bort. Hunden min var altså forsikret frem til han ble så gammel at jeg ikke lenger så poenget (Selv om jeg er klar over at f.eks. Agria også forsikrer gamle hunder). Katten min er fremdeles så ung at den naturligvis fremdeles er forsikret.

Skrevet

Jeg vil forsikre mine katter. Hvordan gjør man det og hvor mye koster det? Pris er egentlig ikke noe problem men man vil jo forsikre de så raskt det lar seg gjøre og nå skal også en av dem steriliseres så det vil bli litt ekstra.

Skrevet

Det er en del forsikringsselskaper som tilbyr kjæledyrforsikring, men hvor bra de er varierer en del. (F.eks. forsikrer dessuten TrygVesta kun rasekatter). Det samme gjelder prisen. Agria er et forsikringsselskap som kun forsikrer kjæledyr og ofte har lavere premie enn de fleste andre. Dekningene er imidlertid, så vidt jeg vet, noe dårligere enn det som tilbys av Gjensidige og If. Katten min er f.eks. forsikret i Gjensidige og det koster ca. 1.000 kroner pr. år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...