Gå til innhold

Er det farlig å drikke en øl per dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å ta meg ca en øl om dagen, gjerne etter jobb, før middag, etter middag eller lignende.

Samboeren min begynner å bli litt bekymra, men jeg mener det ikke er farlig. Det er ikke som om jeg har lyst på mer etter en øl, jeg synes bare det er godt å slappe av med en.

Det bør sies at en av foreldrene mine har hatt problemer med alkoholisme, det er derfor min samboer er en smule "redd" for meg.

Så lenge jeg føler at jeg har kontroll (og det har jeg) er det vel ikke noe problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er farlig eller ikke.... Men jeg synes ikke noe om det.

Naboen min sitter hver kveld på verandaen og drikker sine små brune, jeg vet ikke hvor mange,

men jeg kan fortelle deg at det hadde ikke skjedd her i huset!!!

Skrevet

Kos deg med din ene om dagen.

Skrevet

Å drikke en øl om dagen er neppe særlig skadelig sammenlignet med mye annet. Mange leger anbefaler jo at man skal drikke litt vin hver dag, men det er jo på grunn av vinen og ikke alkoholen.

Noen spørsmål man kan stille seg selv er ....

- Er det alkoholen eller smaken av øl som du liker best. Kunne du like gjerne drukket alkoholfri øl?

- blir du sur og gretten dersom du ikke får anledning til å ta "den daglige ølen"? Dersom du ikke drikker øl en dag, drikker du to den neste dagen?

- Smugdrikker du øl?

- Drikker du mer enn den ene, i vanskelige situasjoner?

(ved stress/foran ubehaglige ting etc?)

Mener ikke på noen måte å indikere at du har et rusproblem, men det kan jo være greit å være litt bevisst på hvorfor man drikker?

Dersom du har kontroll så vet du jo det best selv.

Jeg har også opplevd alkolisme i nær familie og ville nok også blitt litt bekymret dersom min samboer hadde drukket hver dag.

Skrevet

Så lenge du ikke får lyst på mer, kan jeg ikke innse faren v d. Dette blir litt mer av et kontinentalt drikkemønster enn i Norge, hvor pekefinger'n kommer frem om man tar en øl el rødvin til maten på en hverdag, mens flatfylla fredag og lørdag er mer akseptert!

Skrevet

I så fall er foreldrene mine skikkelig ute å kjøre.

De drikker øl eller vin til maten stort sett hver eneste dag, et glass eller to. Ingen av dem blir fulle, ingen av dem har noe problematisk forhold til alkohol.

Så lenge du klarer deg med en øl eller to, så synes jeg at det er helt greit jeg. Det er mye vere med dem som drikker seg sanseløse hver eneste fredag og lørdag.

Skrevet

Nei, herregud!! En øl om dagen er i hvertfall bedre enn helgefylla. Typisk nordmenn å reagere på dette. Flytter man seg til England, Irland etc, hadde ingen reagert. Der tar de seg en "pint" i lunchen.

Men begynner det å bli en six-pack om dagen må man tenke på å bryte vanemønsteret............ :sjarmor:

Skrevet

Er sikkert ikke direkte farlig; som flere skriver, i andre land har man et helt annet drikkemønster enn her i landet.

Men jeg hadde ikke syns det var noe særlig om min sambo gjorde det.. Har sett skrekkeksempler på hvordan en øl har utviklet seg, og det var ikke noe pent syn etter noen år!

Det er jo bare èn sier de, men det kan bli fort flere...

Skrevet

Synes du skal spørre deg selv et kontrollspørsmål.

Er virkelig en øl om dagen viktigere for deg enn å ta hensyn til at kjæresten din er redd for deg?

Når du har alkoholisme i familien skjønner jeg at han er redd. Og hadde jeg vært deg hadde jeg unngått å drikke daglig. Jeg har selv arvelige sykdommer i familien - som påvirker mine livsstilsvalg.

Når det ikke er rusen du er ute etter kan det vel ikke være et problem å kutte den ut et par ganger i uka eller bytte med Munkholm/Clausthaler.

Eller er det det?! "Fortjener" du den kanskje?!

Skrevet

Jeg reagerer på at du sier du "synes det er godt å slappe av med den".

Hadde du kun tatt den fordi det var godt hadde jeg ikke reagert. Men hvis du vil ha den for å slappe av, da er det grunn til å tenke seg om.

En annen ting er, hvordan har du det, eller hvordan blir du hvis du ikke får den ølen. Takler du det? Bra? Hvis du føler at det er irriterende, du blir amper etc. da er det virkelig grunn til å høre etter varselbjellene.

Gjest Scarlet
Skrevet

Det hadde ikke jeg syntes noe om. Synes det høres spesielt ut. Det går sikkert bra nå, men på langsikt kan jeg aldri innbilde meg at det er særlig sunt...

Skrevet

Da er vel de fleste andre europeiske land ikke særlig sunne.

Lenge leve Norge!

Skrevet

Om det er farlig er sambo ille ute.. Han tar seg stort sett en øl i løpet av kvelden for å kose seg med...

Jeg har ingen problem med dette. Vi er sjelden ute på byen i helgene, å om han tar ei øl hver dag eller 15 på Lørdag ( satt på spissen), foretrekker jeg nok det første ja.

Jeg legger meg hvertfall ikke i om han vil drikke en øl eller to.

Han trenger ikke, klarer seg godt uten, men er veldig glad i øl, så hvorfor ikke???

Syntes vi er altfor pysete her til lands.

Ett eksempel her hvor jeg bor: Om to venninner sitter på en mandag på cafe.. De har ikke sett hverandre på lenge, og sitter med hver sitt glass rødvin, prater og koser seg. Da blir man beglodd av 90% av de andre i nærheten.. "Drikker de IDAG???", "Skal de ut idag da??", "Å herregud, tenk å sitte å drikke på en mandag da.."

Dette er jo helt på tryne.. Man drikker ikke seg full om man tar ett glass vin.. Man stopper jo der!

Å som forskerne har kommet fram til; Ett glass vin el øl daglig er bare sunt... :D

Gjest eminel
Skrevet

Det er visstnok vanlig å drikke både en og to øl daglig rundt og omkring i Europa. Bare du ikke har behov for å drikke mer og mer for hver gang, så går det vel greit...?

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke hiver meg på "vi må drikke mer som i Europa"-koret er at du allerede fyller mange av de farlige kriteriene.

- Du drikker hver dag

- Du drikker alene

(høres ikke ut som om sambo drikker sammen med deg)

- Du har alkoholisme i familien

- Du har noen som er nær deg som bekymrer seg over drikkinga di.

Jeg sier ikke at du har alkoholproblemer... men med din familiehistorie er det noe du bør ta på alvor. Det er ikke sikkert at en øl per dag i lengden er like ufarlig for deg som for noen andre.

Og egentlig så synes jeg at det at mannen i ditt liv er bekymret er noe du bør ta på alvor... En øl kan da umulig være viktigere for deg enn det han gjør?!

Hadde jeg vært i hans sko hadde jeg blitt skikkelig skuffa om du ikke engang tok hensyn til hans følelser.

Det er sant at man i Europa drikker oftere og mindre enn i Norge. Dette vises også igjen på statistikkene. Der Norge har mange fylleskader (vold i drosjekø o.l) Har de fleste fuktige europeiske land et laaangt høyere antall med alkoholavhengige enn vi har.

(Og det er ikke synsing det er rene tall)

Skrevet

Svaret her er såre enkelt..........

..... så lenge DU har kontrollen over den ene pilsen så er alt greit etter mitt syn for DIN del. Men, den dagen pilsen har kontrollen over deg..... da bør utallige varselklokker ringe.

Det hele handler om å være ærlig overfor seg selv. MÅ du ha denne pilsen hver dag? KAN du klare deg uten? Er svarene h.h.v. nei/ja på disse - ser jeg ingen grunn til bekymring.

En annen ting er imidlertid din bedre halvdel - hvorfor ikke ta hensyn til hans følelser midt opp i alt?

Skrevet

Er vel like ille å drikke en brus hver dag som en øl ville jeg tro...

Skrevet

Lasse skrev:

Er vel like ille å drikke en brus hver dag som en øl ville jeg tro...

Verre!!!

Skrevet

hm, ja i brus finnes det jo INGEN ting sundt....

Skrevet

Så lenge du har kontrollen så......

Men jeg hadde ikke likt det hvis du var lillesøsteren min........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...