Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 Hvis man har glemt å si sjakk (og ingen har oppdaget det) hva skjer da?
Gjest nobilian Skrevet 26. desember 2008 #2 Skrevet 26. desember 2008 Hvis man har glemt å si sjakk (og ingen har oppdaget det) hva skjer da? *** Tror faktisk ikke slike situasjoner omfattes av reglene, siden man skal vite når man er/setter noen i sjakk. Helt sikker er jeg ikke. Det naturlige å gjøre ville være å gjøre trekkene bakvendt til sjakksituasjonen oppsto og spiller videre derfra, evt. at dere starter på nytt.
Stillest vann Skrevet 26. desember 2008 #3 Skrevet 26. desember 2008 (endret) Hvis man har glemt å si sjakk (og ingen har oppdaget det) hva skjer da? Det er ingen regel som krever at man skal si "sjakk". Faktisk er det slik i konkurransesjakk at man IKKE skal si "sjakk", da det regnes som brudd på regelen om ikke å snakke til motstanderen. De eneste tingene man har lov til å si høyt i konkurransesjakk er "jeg tilbyr remis" eller "jeg gir opp" (eller noe som betyr det samme). Hvis det faktisk har oppstått en situasjon hvor ens konge sto i sjakk og man ikke gjorde noe med det (hvilket vil si at man gjorde et ulovlig trekk), så skal man sette opp igjen den stillingen som var på brettet før man gjorde det ulovlige trekket. Det samme gjelder et hvilket som helst ulovlig trekk. Men dette praktiseres bare hvis man skriver ned trekkene underveis. Endret 26. desember 2008 av Stillest vann
Gjest Gjest_KeS_* Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Hvis det faktisk har oppstått en situasjon hvor ens konge sto i sjakk og man ikke gjorde noe med det (hvilket vil si at man gjorde et ulovlig trekk), så skal man sette opp igjen den stillingen som var på brettet før man gjorde det ulovlige trekket. Det samme gjelder et hvilket som helst ulovlig trekk. Men dette praktiseres bare hvis man skriver ned trekkene underveis. Å ja, så det er sånn det egentlig skal praktiseres. Godt å vite til neste gang. Blant kompisene mine har vi pleid å gi vedkommende en på tygga dersom en slik situasjon oppstod!
Stillest vann Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 Å ja, så det er sånn det egentlig skal praktiseres. Godt å vite til neste gang. Blant kompisene mine har vi pleid å gi vedkommende en på tygga dersom en slik situasjon oppstod! Joda, en straff er på sin plass. Men ETTER det skal stillingen settes opp slik den var
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå