Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på nesten 4 uker som har masse luft i magen og dermed mageknip. Nå bruker vi Minifom og det hjelper en hel del, men den bør ikke brukes mer enn 12 dager i strekk.

Jeg vet at fotsone kan hjelpe mot kolikk, men kan det hjelpe mot "bare" luft i magen også?

Er det andre ting som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Ikke bruk Miniform. Dette produktet inneholder ett eller annet skummelt stoff, og vil nok bli trukket fra markedet ganske snart. Det fikk ihvertfall vi beskjed om på apoteket.

Jeg ville forsøkt homeopat jeg.

Skrevet

La babyen ligge på magen litt, eller bær nurket på magen liggende på armen din.

Det løsnet MYE hos jenta mi....

Skrevet

Hvis luftsmertene vedvarer anbefaler jeg et besøk til kiropraktor. Det hjalp for oss. Tror han måtte ha totalt 6 behandlinger fra 6 ukers alder til 3,5 måneder, da ble han helt bra. Hadde masse låsninger som forårsaket kolikk.

Ellers kan massasje med olje hjelpe, eller å ligge på magen.

Skrevet (endret)

Har du bæresjal? Frøkna her roer seg i hvertfall masse når hun bæres i froskestilling i elastisk sjal, spesielt dype kneløft med henne i sjalet gjør at hun roer seg.

Jeg drikker endel rooiboste og gav også frøkna noen ml før hver amming da hun slet som verst for etpar uker siden. Det hjalp veldig. Hadde ikke dette hjulpet så var jeg klar til å dra til akupunktøren min og få satt noen nåler (da settes det nåler både på deg og babyen mens du ammer).

Ellers så anbefalte helsesøster her sukkervann... 1 dl vann og en 1 ss sukker kokes opp og avkjøles, 2ml gis av gangen. Dersom det ikke har effekt så kan man teste med 1 dl vann og 2 ss sukker.

Det kan også som Ella* nevner være låsninger i nakken, det kan du lese mer om på kiss-kidd.no. En tur til manuellterapaut eller kiropraktor kan være en god ide.

Endret av Concertina
Skrevet

Ser at leger har delt mening om miniform. Jeg brukte det over lengre tid. Spurte legen min om hvor lenge jeg kunne bruke det på babyen av gangen og hun sa at jeg kunne bruke det så lenge det var nødvendig.

Tviler på at det blir trukket fra markedet med det første. Det har eksistert siden min eldste søster var baby. Det vil si ca 30 år siden. Om det hadde hatt uheldig virkning på de små burde de vel ha oppdaget det til nå? Men jeg er jo ikke noe lege/forsker da så jeg aner jo for så vidt ikke. Synes bare at det er litt rart at det har eksistert så lenge om det er skadelig

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Jeg har en baby på nesten 4 uker som har masse luft i magen og dermed mageknip. Nå bruker vi Minifom og det hjelper en hel del, men den bør ikke brukes mer enn 12 dager i strekk.

Jeg vet at fotsone kan hjelpe mot kolikk, men kan det hjelpe mot "bare" luft i magen også?

Er det andre ting som kan hjelpe?

Gå til kiropraktor. Årsaken til luft kan være låsninger i ryggen. Min gutt hadde det, og ble kurert etter behandling.

Skrevet

Fennikkelte :) Jeg kjøpte fennikkel på apoteket og kokte te på dette. Satt det kaldt i kjøleskapet og hun fikk en liten sprøyte med dette i munnen før måltid. Skal si hun hadde prompefest etter to "doser" :ler:

Hvis du ammer så kan du også drikke fennikkel te eller ammete som inneholder fennikkel + andre typer krydder som skal være bra for magen til den lille :)

Ellers er vel rådene

- Ligge på magen på armen

- Froskestilling i bæresjal

- Sukkervann

- Fennikkel eller ammete til mor eller barn

- Godt med raping under og etter måltid

- Massere under føttene (fra midten på innsiden og inn mot midten og så ned mot hælen. Finner sikkert noe om det hvis du søker)

- Massere magen og tarmene forsiktig.(Fra nedenfor ribbeinene og nedover så derimot inn mot magen igjen) God effekt

- Magnetplate mot magen

Vi har hatt en viss effekt av alle rådene :)

• 13 år senere...
Skrevet
iss skrev (På 26.12.2008 den 23.41):

Fennikkelte :) Jeg kjøpte fennikkel på apoteket og kokte te på dette. Satt det kaldt i kjøleskapet og hun fikk en liten sprøyte med dette i munnen før måltid. Skal si hun hadde prompefest etter to "doser" :ler:

Hvis du ammer så kan du også drikke fennikkel te eller ammete som inneholder fennikkel + andre typer krydder som skal være bra for magen til den lille :)

Ellers er vel rådene

- Ligge på magen på armen

- Froskestilling i bæresjal

- Sukkervann

- Fennikkel eller ammete til mor eller barn

- Godt med raping under og etter måltid

- Massere under føttene (fra midten på innsiden og inn mot midten og så ned mot hælen. Finner sikkert noe om det hvis du søker)

- Massere magen og tarmene forsiktig.(Fra nedenfor ribbeinene og nedover så derimot inn mot magen igjen) God effekt

- Magnetplate mot magen

Vi har hatt en viss effekt av alle rådene :)

Fenikkelte anbefales ikke til baby

https://nhi.no/familie/barn/frarader-fennikelte-til-spedbarn/

Anonymkode: 68d7c...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...