Gjest dårlighusmor Skrevet 26. desember 2008 #1 Del Skrevet 26. desember 2008 Hei. Skal overraske kjæresten min på 35 års dagen hans med å ha middag med noen venner. Men jeg kan helt ærlig ikke lage mat.... Så har tenkt å lage raklett, der bør jeg vel ikke ta feil... Men hva trenger jeg å handle og hvor mye, vi blir 6 voksne.... Blir veldig happy for alle tips... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 26. desember 2008 #2 Del Skrevet 26. desember 2008 raclette er ikke så lite avansert som du kanskje tror. Du trenger raclette ost, poteter, kanskje sylteagurker, bacon, pølsebiter, m.m. Er veldig forskjellig hva folk serverer til alt ettersom hva folk liker... Har du raclette ovn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. desember 2008 #3 Del Skrevet 27. desember 2008 Sylteagurk, rødbeter og sølvløk er en slager. Marinerte champignonger og cherrytomater fikk vi sist gang jeg spiste det. Og husk for guds skyld pepperkvern på bordet! Og selvsagt poteter. Jeg liker veldig godt amandinepoteter som kokes og serveres med skallet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizz84 Skrevet 28. desember 2008 #4 Del Skrevet 28. desember 2008 Raklett er en god ide!! Da er det bare å kappe opp det du måtte ønske i skåler også lager jo maten seg selv mens man sitter rundt bordet og velger det man liker:-) Til raklett pleier jeg for eksempel å ha: - Ost, kan ha flere forskjellige men must er Jarlsberg og Port salut - Kjøtt, enten okse eller svin, kyllingfillet - Reker/ scampi - Pølsebiter - Grønnsaker (paprika, babymais, tomat, løk, sjampinjong, squasj osv... alt kan brukes!) - Hvitløksmør - Oliven - Soltørket tomat Man kan i utgangspunket bruke ALT!! Så velg ut hva du og kjæresten din liker, og server det så mixer gjestene det de selv vil ha og spise;-) Kos dere!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. desember 2008 #5 Del Skrevet 28. desember 2008 Ehm. Til raclette bruker man da racletteost. Det ligger liksom i navnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 28. desember 2008 #6 Del Skrevet 28. desember 2008 Ehm. Til raclette bruker man da racletteost. Det ligger liksom i navnet. Ja - men Port Salut er en god erstatter for raceletteost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. desember 2008 #7 Del Skrevet 28. desember 2008 Ehm. Til raclette bruker man da racletteost. Det ligger liksom i navnet. Helt enig, og jeg blir litt lattermild når jeg ser alt folk skal servere til raclette. I Sveits, hvor retten kommer fra, serveres kokte poteter, sursyltede agurker (gherkins), syltede sølvløk og tørket/røket kjøtt til racletten. I noen tilfeller også paprika, pære og løk. Det er ikke nødvendig med så mye forskjellig tilbehør, den originalen racletten metter, og smaker, godt i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katharina_* Skrevet 28. desember 2008 #8 Del Skrevet 28. desember 2008 Raklette-ost smaker grusomt, jeg er vant til å bruke helt vanlig gräddeost. Smaker nydelig! Vi pleier å ha pølsebiter, egg, bacon, forskjellige grønnsaker, strimlet svinekjøtt, kyllingkjøtt, hamburgere, løk, tomat, hva ens hjerte kan begjære. Å si at det er feil å bruke annen ost til raklette-ovnen enn raklete-ost, er jo som å si at man bare kan grille grillpølser på grillen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. desember 2008 #9 Del Skrevet 28. desember 2008 Raklette-ost smaker grusomt, jeg er vant til å bruke helt vanlig gräddeost. Smaker nydelig! Vi pleier å ha pølsebiter, egg, bacon, forskjellige grønnsaker, strimlet svinekjøtt, kyllingkjøtt, hamburgere, løk, tomat, hva ens hjerte kan begjære. Å si at det er feil å bruke annen ost til raklette-ovnen enn raklete-ost, er jo som å si at man bare kan grille grillpølser på grillen da. Det du beskriver her har ingenting med retten raclette å gjøre, og det er helt greit, men ikke kall det for raclette når det er noe helt annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 28. desember 2008 #10 Del Skrevet 28. desember 2008 Hos oss er chorizo-pølse en favoritt. Hvis du bruker søkefunksjonen, så vil du finne flere forslag på hva man kan ha til racletten . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanya Skrevet 28. desember 2008 #11 Del Skrevet 28. desember 2008 Det du beskriver her har ingenting med retten raclette å gjøre, og det er helt greit, men ikke kall det for raclette når det er noe helt annet! Nå er det nå engang slik at retter endrer seg når de krysser landegrensene, men ofte beholder navnet. Det er for eksempel et fåtall nordmenn som serverer taco som ligner på den meksikanske tacoen, men vi kaller det taco åkke som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #12 Del Skrevet 28. desember 2008 SITER(Brunhilde @ 28.12.2008 (14:20) ) Det du beskriver her har ingenting med retten raclette å gjøre, og det er helt greit, men ikke kall det for raclette når det er noe helt annet! Nå er det nå engang slik at retter endrer seg når de krysser landegrensene, men ofte beholder navnet. Det er for eksempel et fåtall nordmenn som serverer taco som ligner på den meksikanske tacoen, men vi kaller det taco åkke som. men jeg synes det er så flott at man kan rakke ned på andre bare for å vise hvilken kunnskap man har selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 28. desember 2008 #13 Del Skrevet 28. desember 2008 Man kan jo bare kalle det en bordgrill og droppe hele raclette-navnet så kan hver og en grille, steke og smelte hva de vil :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. desember 2008 #14 Del Skrevet 28. desember 2008 men jeg synes det er så flott at man kan rakke ned på andre bare for å vise hvilken kunnskap man har selv. Og jeg syns det er så godt når gjester kan få ut litt frustrasjon, men raclette er det fremdeles ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizz84 Skrevet 29. desember 2008 #15 Del Skrevet 29. desember 2008 Da har i alle fall jeg lært noe nytt, og da har jeg aldri spist raclett før selvom jeg har trodd det, hehe... Den orginale høres spennende ut, men litt kjedelig spør du meg... Tror jeg holder meg til den go'e gamle og kaller det for bordgrill i steden;-) Fikk foresten en raclett/ bordgrill til jul, kanskje jeg plukker opp tipset om sølvløk og syltede grønnsaker, - men kommer nok garantert til å kryddre det opp med litt digg småtteri!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #16 Del Skrevet 29. desember 2008 Den originale kan være litt kjedelig, ja, men vinen er god, det er alltid noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizz84 Skrevet 29. desember 2008 #17 Del Skrevet 29. desember 2008 Den originale kan være litt kjedelig, ja, men vinen er god, det er alltid noe. Hva slags vin bør man ha til?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #18 Del Skrevet 29. desember 2008 Hva slags vin bør man ha til?? I Sveits anbefales Fendent (håper jeg stavet rett nå), en nydelig, ganske tørr hvitvin. Jeg liker den godt. Ellers er mange tørre hvitviner fine til både raclette og ostefondue, bare spør på polet, de er flinke til å anbefale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 29. desember 2008 #19 Del Skrevet 29. desember 2008 skjønner grønnsakene, kjøttet o.l men hvor kommer osten inn i bildet? Nei, jeg vet ikke helt hva raklett er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 29. desember 2008 #20 Del Skrevet 29. desember 2008 Dette er ekte raclette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå