Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2003 #1 Skrevet 22. juni 2003 Forrige uke gikk jeg og venta på mensen hele uka. Den kom ikke. tok en tekst på fredag som var positiv. Så selv med prevansjon (kondom) er jeg altså blitt gravid. Litt overaskende var det jo ettersom det ikke var planlagt, men nå gleder vi oss! Det jeg lurer på er dette med folat. Har hørt at det er så viktig å ta dette før man blir gravid. Men hva når svangerskapet ikke er planlagt?? Det andre spørsmålet mitt: hva er "best" - å gå til lege eller jordmor til kontroll? Når bestille time? Erfaringer med å være med i svangerskapsgrupper??
hegehi Skrevet 23. juni 2003 #2 Skrevet 23. juni 2003 Hei, og gratulerer! Folat er viktig fordi det hindrer ryggmargsbrokk. Ryggmargen dannes ganske tidlig, og derfor er det anbefalt at man begynner med folat før man prøver. Blir man ikke planlagt gravid, er det bare å sette i gang med pillespising så fort som mulig :D Jeg hadde første timen min hos fastlegen, og fikk der alle opplysninger som jeg trengte, han tok også alle prøver som skal tas. Der fikk jeg også opplysninger om hvor jeg skulle henvende meg for å få time hos jordmor, og går nå annen hver gang til hver. Føler at jeg får mer igjen for legebesøkene enn jordmorbesøkene. Legen sjekker mer og tar mer prøver enn jordmor. Bestilte time når jeg fant ut at jeg var gravid, fikk første time i uke 8, men tror det er vanlig å ha første time ca. uke 10-12 Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå