Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #1 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg og mannen har ikke verdens beste økonomi. Jeg studerer og han går sykemeldt. Vi bor i en liten billig leilighet, og det går da rundt på et eller annet vis, vi mangler ingenting men vi bruker alltid opp det vi har hver måned. Mine søsken er alle godt utdannet, og vel etablerte, og har både hus, bil og barn. Nå i jula har vi vært en dag hos den ene og en dag hos den andre til middag. Vi er mange i totalt (ca 10) og det er naturlig nok ikke plass til å skulle ha middag/kaffebesøk her hjemme hos oss. Noen dager før jul ringer min søster og forteller hva vi skal ha til middag de forskjellige dagene, og hvor vi skal ha det. Jeg sier at det høres koselig ut, og da kommer det fort: Så, da lurte jeg på om du kunne ta med dessert og drikke, eller om du kunne være med å spleise på middagen. (La meg også legge til at min mor også kommer til disse middagene da hun også bor i en liten leilighet, så vi er nødt til å feire i mine søskens hus. Det er hun som har kjøpt inn det meste av det vi skal spise. Det er også hun som lager middagene) Jeg synes dette var litt rart jeg! Hvis man blir bedt på middag så er det vel ikke normalt å be om penger fra gjestene? Føler meg egentlig ganske uvelkommen i disse middagselskapene. Mamma er lik som mine søsken da... På julaften sa hun: "I morgen tar vi middagen ca kl. 17. Forresten (henvender seg til min svoger) hvor mye kjøtt har vi? 6 kilo? Ja, da er det nok.. (henvender seg til meg igjen:) Ja, kom ca sånn kl. 17 dere da." Som om hun måtte tenke over om det var nok mat til meg og mannen min også. Ble egentlig veldig lei meg. Hadde jo tatt med både drikke og sjokolader etc til julaften, brukte over 200 kr på det, og følte det som om vi spiste opp maten deres. Idag skal vi på ny middag igjen. Skrev en mld til mamma om vi skulle ta med noe, og fikk da beskjed om å ta med drikke igjen. Akkurat det er greit nok, at om jeg spør får jeg beskjed om hva som "mangler" (selv om hele kjelleren er full av drikke) og hva som "trengs", men at man får beskjed om at en må ta med seg ditt og datt, eller betale for middagen synes jeg er litt rart.. Føler meg på en måte ikke like velkommen. Skal kanskje legge til at jeg har et ganske anstrengt forhold til min mor fra før, og vi ikke kommer overens. Er det jeg som overreagerer nå eller hva tenker dere? Og, blir dere bedt om det samme fra deres familier? (Fikk forresten også beskjed om å ta med meg en ost om vi ville spise frokost 1.juledag sammen med dem.. da sa jeg bare at vi holder oss hjemme og spiser der i stedet) D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. desember 2008 #2 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg og mannen har ikke verdens beste økonomi. Jeg studerer og han går sykemeldt. Vi bor i en liten billig leilighet, og det går da rundt på et eller annet vis, vi mangler ingenting men vi bruker alltid opp det vi har hver måned. Mine søsken er alle godt utdannet, og vel etablerte, og har både hus, bil og barn. Nå i jula har vi vært en dag hos den ene og en dag hos den andre til middag. Vi er mange i totalt (ca 10) og det er naturlig nok ikke plass til å skulle ha middag/kaffebesøk her hjemme hos oss. Noen dager før jul ringer min søster og forteller hva vi skal ha til middag de forskjellige dagene, og hvor vi skal ha det. Jeg sier at det høres koselig ut, og da kommer det fort: Så, da lurte jeg på om du kunne ta med dessert og drikke, eller om du kunne være med å spleise på middagen. (La meg også legge til at min mor også kommer til disse middagene da hun også bor i en liten leilighet, så vi er nødt til å feire i mine søskens hus. Det er hun som har kjøpt inn det meste av det vi skal spise. Det er også hun som lager middagene) Jeg synes dette var litt rart jeg! Hvis man blir bedt på middag så er det vel ikke normalt å be om penger fra gjestene? Føler meg egentlig ganske uvelkommen i disse middagselskapene. Mamma er lik som mine søsken da... På julaften sa hun: "I morgen tar vi middagen ca kl. 17. Forresten (henvender seg til min svoger) hvor mye kjøtt har vi? 6 kilo? Ja, da er det nok.. (henvender seg til meg igjen:) Ja, kom ca sånn kl. 17 dere da." Som om hun måtte tenke over om det var nok mat til meg og mannen min også. Ble egentlig veldig lei meg. Hadde jo tatt med både drikke og sjokolader etc til julaften, brukte over 200 kr på det, og følte det som om vi spiste opp maten deres. Idag skal vi på ny middag igjen. Skrev en mld til mamma om vi skulle ta med noe, og fikk da beskjed om å ta med drikke igjen. Akkurat det er greit nok, at om jeg spør får jeg beskjed om hva som "mangler" (selv om hele kjelleren er full av drikke) og hva som "trengs", men at man får beskjed om at en må ta med seg ditt og datt, eller betale for middagen synes jeg er litt rart.. Føler meg på en måte ikke like velkommen. Skal kanskje legge til at jeg har et ganske anstrengt forhold til min mor fra før, og vi ikke kommer overens. Er det jeg som overreagerer nå eller hva tenker dere? Og, blir dere bedt om det samme fra deres familier? (Fikk forresten også beskjed om å ta med meg en ost om vi ville spise frokost 1.juledag sammen med dem.. da sa jeg bare at vi holder oss hjemme og spiser der i stedet) D Det er uhøflig å be gjestene ta med seg noe, samtidig er det uhøflig å komme tomhendt som gjest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 26. desember 2008 #3 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg hadde ikke hatt noe imot å ta med meg noe. Vi pleier ikke å gjøre det, men hvis jeg husker det spør jeg om jeg skal ta med noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #4 Del Skrevet 26. desember 2008 Huff...synes ikke det hørtes så koselig ut, tror jeg hadde holdt meg hjemme jeg:) Hvis de er klar over deres økonomiske situasjon synes jeg det er dårlig gjort eller er det kanskje slik at de føler at dere aldri bidrar og bare komme på besøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #5 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg hadde ikke hatt noe imot å ta med meg noe. Vi pleier ikke å gjøre det, men hvis jeg husker det spør jeg om jeg skal ta med noe. Jeg er heller ikke imot å ta med noe, men synes det blir litt feil og fortelle meg det.. Og de sa det ca hver gang jeg snakket med dem før jula. Dessuten så er vi 2 personer og må ta med drikke til resten av familien, over flere dager. Da blir det både dyrt, og man føler seg ikke særlig velkommen. Hadde de ikke sagt noe, hadde jeg tatt med konfekt og/eller noe drikke, men kanskje ikke til hvert måltid/hver dag. Idag må jeg innom bensinstasjonen å kjøpe brus, da vi ikke har mer hjemme, og den brusen vi tok med på julaften er allerede drukket opp.. Æsj, synes ikke det er særlig koselig på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SiBa Skrevet 26. desember 2008 #6 Del Skrevet 26. desember 2008 He Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 26. desember 2008 #7 Del Skrevet 26. desember 2008 I min familie er det alltid jeg som holder familiesammenkomster, ingen andre og jeg har 3 søsken. Det sier seg selv at dette blir ganske store utgifter. Jeg handler inn, lager maten, rydder av bordet og gjestene min sitter det meste på baken og spiser all maten jeg har laget og kjøpt inn. Jeg må jo si at noen ganger er jeg ganske dritt lei av å oppvarte familien min. Så nå har jeg faktisk begynt å gjøre det litt anderledes. Ber gjerne søsken ta med seg noe, f.eks ordne med riskrem. Og i går var vi faktisk på julemiddag hos min søster som var veldig koselig. Jeg syns faktisk du er ganske utakknemmlig jeg. Du kan ikke forvente å komme til dekt bord hver gang. Det går faktisk ann å bidra litt du også. Du har all tid i verden du som studerer og ikke jobber + at du ikke barn. Dine søsken som er veletablerte sier du har sikkert 100 ting og ordne med før jul og da må det vel gå ann å bidra litt. Skjønner at det kan være vanskelig å ha selskap hjemme med lite plass men noe kan du vel alltid bidra med. Lage riskrem f.eks koster vel maks 100 kr. Hvorfor skal det være slik at hele familien skal lage julefeiring for deg og ikke du skal bidra med noe??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 26. desember 2008 #8 Del Skrevet 26. desember 2008 Huff...synes ikke det hørtes så koselig ut, tror jeg hadde holdt meg hjemme jeg:) Hvis de er klar over deres økonomiske situasjon synes jeg det er dårlig gjort eller er det kanskje slik at de føler at dere aldri bidrar og bare komme på besøk? Vi er generelt lite på besøk hos hverandre. Jeg har derimot sittet barnevakt flere ganger for hver av dem, og hjulet til med ting de har spurt meg om. Så føler ikke jeg skylder dem noe.. I tillegg når vi spiste middag igår var det som om jeg og mannen ikke hadde "rett til" å spise mer på slutten når det begynte å bli tomt. Svogeren min tok til seg resten av potetene (da mamma hadde kalkulert litt feil over hvor mange vi trengte) mens mannen min satt igjen sulten fremdeles. Jeg spurte om det ikke var flere poteter igjen, og da kom det surt tilbake at det ikke var flere, men at vi kunne ta oss en brødskive om vi fremdeles var sultne...! Blir litt flau på deres vegne egentlig ovenfor mannen. Han har vel like rett til å spise seg mett selv om det ikke er hans hus? (Jeg hadde hvertfall servert gjestene mine før jeg forsynte meg selv, men det er kanskje bare meg...?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SiBa Skrevet 26. desember 2008 #9 Del Skrevet 26. desember 2008 Hei Jeg er den som alltid "holder hus", og dermed også mat og drikke. Som nå i julen, har jeg hatt mine søsken, mine foreldre (skilte så derfor hver sin gang) og alle barna hos meg hver dag siden lille julaften. Jeg elsker å ha familien på besøk, og steller gjerne istand det ene selskapet etter det andre, men fy søren så dyrt det blir etterhvert. Det er de samme menneskene som deltar i de samme selskapene, så disse menneskene har nesten ikke utgifter på mat og drikke til jul. Er dette riktig? Det er hos meg, som hos din søster, fulle kjelleren i drikke, og ost nok i kjøleskapet, men det har jo ikke kommet dit av seg selv... Jeg vil jo selvfølgelig ikke at familien min ikke skal føle seg velkommen, og ber derfor aldri om at de bidrar med noe (annet enn kanskje med hjelp til oppvasken). Men må vel innrømme at jeg av og til har dratt Visakortet med et litt oppgitt sukk, når høytidsmaten skal betales, for dette gjelder ikke bare i jula. Ble vel kanskje litt mer hjertesukk enn et svar til deg, med belyser kanskje den andre siden av saken. Fordi om de har mer penger, større hus etc, tar det på en økonomi og fø veldig mange mennesker i mange dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 26. desember 2008 #10 Del Skrevet 26. desember 2008 I min familie er det alltid jeg som holder familiesammenkomster, ingen andre og jeg har 3 søsken. Det sier seg selv at dette blir ganske store utgifter. Jeg handler inn, lager maten, rydder av bordet og gjestene min sitter det meste på baken og spiser all maten jeg har laget og kjøpt inn. Jeg må jo si at noen ganger er jeg ganske dritt lei av å oppvarte familien min. Så nå har jeg faktisk begynt å gjøre det litt anderledes. Ber gjerne søsken ta med seg noe, f.eks ordne med riskrem. Og i går var vi faktisk på julemiddag hos min søster som var veldig koselig. Jeg syns faktisk du er ganske utakknemmlig jeg. Du kan ikke forvente å komme til dekt bord hver gang. Det går faktisk ann å bidra litt du også. Du har all tid i verden du som studerer og ikke jobber + at du ikke barn. Dine søsken som er veletablerte sier du har sikkert 100 ting og ordne med før jul og da må det vel gå ann å bidra litt. Skjønner at det kan være vanskelig å ha selskap hjemme med lite plass men noe kan du vel alltid bidra med. Lage riskrem f.eks koster vel maks 100 kr. Hvorfor skal det være slik at hele familien skal lage julefeiring for deg og ikke du skal bidra med noe??? Unnskyld meg, men hvorfor tror du jeg ikke bidrar med noe? Jeg kom til min søsters hus en time tidligere begge dagene nå for å hjelpe å dekke på og passe barna deres mens de gjorde seg klare. Jeg er den som vasker opp etter middagen (normalt sammen med mamma og/ eller svoger). Min søster (hvor middagene har holdt til) har faktisk verken laget middag eller hjulpet til med oppvask e.l. disse dagene. Og ja, det er faktisk endel jobb å skulle hjelpe til med disse tingene for meg, jeg som har så god til og er student og alt. Jeg er 7.5 mnd gravid, og ja det koster litt å skulle bøye seg opp og ned fra oppvasksmaskinen, og dekke på bordet med å strekke seg hit og dit. At de små barna vil hoppe på tante er heller ikke like deilig til tider.. Og ribbeina mine er skamslått fra innsiden. Nå før jul har jeg hatt full bekkenløsning, og har ikke hatt mulighet til å ta eksamenene. Min samboer er sykemeldt med dårlig rygg, og kan bevege seg lite. Jeg klager ikke på noe av dette, dette er noe som skjer oss i livet. Men at jeg må bli bedt om å ta med brus, sjokolade, dessert og ost til de forskjellige måltidene synes jeg ikke så mye om! Jeg ville nok tatt med noe uansett, ville ikke ha kommet tomhending, men at jeg blir fortalt at jeg må ta med noe syntes jeg ikke så mye om. Dessuten er dette første året min søster har invitert hele familien hjem til seg for jul, alltid tidligere har vi feiret den i min mors hus (men nå etter at hun flyttet har hun ikke plass til oss lenger). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 26. desember 2008 #11 Del Skrevet 26. desember 2008 Hei Jeg er den som alltid "holder hus", og dermed også mat og drikke. Som nå i julen, har jeg hatt mine søsken, mine foreldre (skilte så derfor hver sin gang) og alle barna hos meg hver dag siden lille julaften. Jeg elsker å ha familien på besøk, og steller gjerne istand det ene selskapet etter det andre, men fy søren så dyrt det blir etterhvert. Det er de samme menneskene som deltar i de samme selskapene, så disse menneskene har nesten ikke utgifter på mat og drikke til jul. Er dette riktig? Det er hos meg, som hos din søster, fulle kjelleren i drikke, og ost nok i kjøleskapet, men det har jo ikke kommet dit av seg selv... Jeg vil jo selvfølgelig ikke at familien min ikke skal føle seg velkommen, og ber derfor aldri om at de bidrar med noe (annet enn kanskje med hjelp til oppvasken). Men må vel innrømme at jeg av og til har dratt Visakortet med et litt oppgitt sukk, når høytidsmaten skal betales, for dette gjelder ikke bare i jula. Ble vel kanskje litt mer hjertesukk enn et svar til deg, med belyser kanskje den andre siden av saken. Fordi om de har mer penger, større hus etc, tar det på en økonomi og fø veldig mange mennesker i mange dager. Forstår jo selvfølelig at det blir mange utgifter om man skal holde hus for hele familien hver jul! Hadde det vært saken, og jeg normalt ikke hadde tatt med noe, hadde jeg forstått veldig godt at de måtte fortelle meg at jeg burde bidra med noe. Men dette er jo ikke tilfelle. Det er som sagt første gang vi har hatt familiemiddag et annet sted enn i mine foreldres hus, og de spurte om jeg kunne hjelpe til økonomisk samme dag som de spurte om jeg ville komme på middag. Vet nesten ikke om vi ville blitt invitert om vi ikke hadde med noe! Kan vel også legge til at vi har hatt grillmiddager på somrene ute, kjøpt inn all mat og drikke, uten en gang og tenkt på at DE skulle ha med noe! Det ble bare veldig feil for meg Å FÅ BESKJED om å ta med ditt og datt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #12 Del Skrevet 26. desember 2008 Dersom det er noen som holder selskap hele julen så sier det seg at det koster. Når jeg tidligere hadde julemiddag for slekta så bidro en med å ordne ribbe, en annen medisterkaker osv. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å fore alle folk på egen hånd. De som har vært utenom familien og som har blitt invitert har ikke bidratt til noe. Det synes jeg er helt greit for det er mitt valg å invitere. Har selv barn som studerer og når de kommer hit så forventer jeg ikke at de skal bidra i dyre dommer. Jeg er like glad (kanksje viktigst) at jeg får hjelp til mat og diverse. Jeg vet at mitt studerende barn har minst like god økonomi som meg. Jeg vet det fordi ferieturer, kjøp til huset osv forteller meg det. Atså koker det ned til at noen har et åpent hjem men kanskje ikke økonomi til alt. Du bør kanskje være i forkant neste år og spørre om du kan bidra med f.eks. å ta med dessert eller vin til maten eller ...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 26. desember 2008 #13 Del Skrevet 26. desember 2008 Alle dere som klager over at dere alltid må ha middagen: hvorfor går det ikke på rundgang? Ingen tvinger dere til å holde middagen. Jeg syns det er frekt å be gjester ta med seg noe som helst, spesielt så "store ting" som å passe på at hele familien skal slukke tørsten, og når de ikke får spise seg mette.. vel. Jeg kunne aldri bedt mine gjester om å ta med noe som helst eller spleise, det har jeg aldri gjort, men de tar alltid med seg en konfekt, en vin eller lignende. Akkurat slik jeg gjør når jeg blir bedt på middag. Man tar med en liten oppmerksomhet til verten, og hjelper gjerne til å rydde av/vaske opp. Hvis søstera di syns det er så dyrt å ha juleaften eller middag, hva enn det måtte være, så får hun heller si at hun ikke kan ha det, enn å sitte der og regne ut hvor mye som spiser hva, og om du har "betalt" for din kvote! Hvis du er bedt på middag, så kan de ikke komme med regningen ved bords. Jeg syns ikke du overreagerer, jeg syns deres situasjon er spesiell! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 26. desember 2008 #14 Del Skrevet 26. desember 2008 Vet ikke helt hva jeg syns her jeg. Hvis man blir bedt på middag skal man selvfølgelig ikke betale for maten eller kreves for råvarer, men jeg har da ofte opplevd at vi skal på middag også ringer de vi skal til og lurer på om vi kan stoppe på veien og handle med et eller annet som de har glemt. Syns det er helt greit og liker uansett ikke å komme tomhendt, og er glad for å kunne avlaste og hjelpe til. Når det er snakk om familiejul der en av mange søsken holder familiejulen hjemme hos seg, syns jeg faktisk det er på sin plass at alle bidrar så fremt ikke de som holder det insisterer på å stå for alt alene. Det er mye arbeid og veldig kostbart å holde stor julemiddag, og det kan da ikke være sånn at de som tilfeldigvis har plass til alle skal stå for alt arbeid, matlaging og innkjøp og alle utgifter til hele storfamilien? Syns også det er ganske dårlig å mene så fryktelig mye om andres økonomi og mene noe om hva de har råd til å spandere og ikke. At noen tjener bra betyr vel ikke automatisk at det er greit å legge alle økonomiske byrder for stor felles familiejul på dem? Eller forvente at de skal være mer spandable enn en selv? For de fleste av oss gjelder det vel at vi justerer utgifter i fht inntekt, så det er ikke sikkert de har så mye mer til overs enn dere selv når de har betalt sine regninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 26. desember 2008 #15 Del Skrevet 26. desember 2008 Et tips: Dere kan alle lage en rett hver, og ta med, lage et lite koldtbord, så har alle bidratt like mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #16 Del Skrevet 26. desember 2008 Har man ikke råd til å holde selskap, så lar man det være. Hadde jeg vært deg så hadde jeg takket nei til disse selskapene og laget middag hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 26. desember 2008 #17 Del Skrevet 26. desember 2008 Generellt sett tycker jag att man till julen gärna kan hjälpa till att bidra med kostnaderna för maten, eller arbetet. Det viktigaste är att man kommer överens om det i förväg. Kanske att man delar på inköpen, summan, eller fördelar den maten som ska lagas. Det kan vara svårt eller opraktiskt att låta allt gå på rundgång. En familj har kanske små barn medan andra inte har det. Någon har husdjur och en annan är allergisk. Någon bort trångt och en annan har gott om plats. Några bor nära och andra långt bort. Det är synd om det alltid är en part (mor eller syster spelar väl ingen roll) som alltid får stå för de stora kostnaderna för att familjen ska kunna fira tillsammans? Om jag har det stora huset och dessutom jag har små barn hemma som då måste köras hem sent. Ska jag säga nej till att fira hos någon annan för att inte JAG har råd att betala maten för alla? Om alla har det så där lite halvdåligt med pengar, är det någon som kommer dra nitlotten och få betala årets mat för att familjen ska kunna träffas? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 26. desember 2008 #18 Del Skrevet 26. desember 2008 Du skrev: "Skal kanskje legge til at jeg har et ganske anstrengt forhold til min mor fra før, og vi ikke kommer overens. Er det jeg som overreagerer nå eller hva tenker dere? Og, blir dere bedt om det samme fra deres familier?" Jeg tenker: Ja, jeg tror det er ditt anstrengte forhold til din mor som kommer til uttrykk og jeg tror du overragerer. Jeg synes ikke din søsters spørsmå, om du kunne ta med noe, eller om du ville spleise var urimelig heller. Det var et spørsmål, var det ikke? Jeg mener at du skal være glad det formidles som et spørsmål. De ringer tross alt og vil at du skal være med. Din tid kommer. Du kan gjøre gjengjeld senere overfor familien om du svarer nei til å bidra nå. Om du sier det som det er, at du har dårlig råd nå, vil de sikkert forstå. Senere kan du gjøre det på det viset som du selv ønsker og eventuelt betale for hele middagen som du selv arrangerer. Nå, når du ikke har råd til det, bør du ta hensyn til hvordan de andre vil ha det og kanskje ikke spørre om du skal ta noe med, dersom du egentlig ikke ønsker eller har råd til å ta noe med deg. Si det heller som det er. Klarer du ikke det, er jeg redd for at ditt anstrengte forhold vil bli enda mer anstrengt siden dere snakker "forbi hverandre". De vet kanskje ikke hvordan du har det uten at du sier noe om det. Ellers så er det vanlig i mange familier å arrangere familiekoldtbord i julen, som også noen andre foreslår her. Da tar alle med seg noe hjemmefra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mella Skrevet 27. desember 2008 #19 Del Skrevet 27. desember 2008 Unnskyld meg, men hvorfor tror du jeg ikke bidrar med noe? Jeg kom til min søsters hus en time tidligere begge dagene nå for å hjelpe å dekke på og passe barna deres mens de gjorde seg klare. Jeg er den som vasker opp etter middagen (normalt sammen med mamma og/ eller svoger). Min søster (hvor middagene har holdt til) har faktisk verken laget middag eller hjulpet til med oppvask e.l. disse dagene. Og ja, det er faktisk endel jobb å skulle hjelpe til med disse tingene for meg, jeg som har så god til og er student og alt. Jeg er 7.5 mnd gravid, og ja det koster litt å skulle bøye seg opp og ned fra oppvasksmaskinen, og dekke på bordet med å strekke seg hit og dit. At de små barna vil hoppe på tante er heller ikke like deilig til tider.. Og ribbeina mine er skamslått fra innsiden. Nå før jul har jeg hatt full bekkenløsning, og har ikke hatt mulighet til å ta eksamenene. Min samboer er sykemeldt med dårlig rygg, og kan bevege seg lite. Jeg klager ikke på noe av dette, dette er noe som skjer oss i livet. Men at jeg må bli bedt om å ta med brus, sjokolade, dessert og ost til de forskjellige måltidene synes jeg ikke så mye om! Jeg ville nok tatt med noe uansett, ville ikke ha kommet tomhending, men at jeg blir fortalt at jeg må ta med noe syntes jeg ikke så mye om. Dessuten er dette første året min søster har invitert hele familien hjem til seg for jul, alltid tidligere har vi feiret den i min mors hus (men nå etter at hun flyttet har hun ikke plass til oss lenger). Du gidder ikke ta med en jævla konfekteske til din egen søster når du blir bedt på middag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #20 Del Skrevet 27. desember 2008 I vår famlilie har vi alltid feiret jul på "slektsgården", før bodde farmor der, og for 16 år siden overtok foreldrene mine. Det er liksom "opplest og vedtatt" at de skal opprettholde alle familietradisjonene, og juleprogrammet deres ser slik ut: JULAFTEN 13:00 Mølje 18:30 Julemiddag 1. JULEDAG 14:00 Julefrokost 2. JULEDAG 18:00 Middag Gjestelista består av mammas og pappas foreldre, deres søsken (med familie) og oss "barna" med familie. Totalt er vi 23 mennesker, og det sier seg selv at det blir dyrt å holde alle disse med mat og drikke i tre dager. I tillegg til selskapelighetene overnatter flere hos dem, så det blir mange utgifter. For noen år siden satt mamma og pappa ned foten og sa at vi kan godt fortsette å feire jul hos dem, men da får alle bidra. Hvis ikke får ting gå på omgang. Det ble selvsagt en del surmuling og misnøye rundt dette, men det har gått seg til og nå blir lister over hva folk skal bidra med sendt ut i oktober så folk har tid til å finne ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå