Gå til innhold

avbryte løpetid på katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan avbryter du løpetiden??? p-piller? hvor ofte osv???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan avbryte løpetiden med vanlige p-piller, men snakk med dyrlege om dosering. Du må uansett dit for å få en resept på pillene.

Skrevet

Du skal da vel ikke avbryte en løpetid? Avverge derimot, burde alle hunnkatteiere gjøre.

P-piller går an, men er for det første et veldig usikkert prevensjonsmiddel fordi katter gjerne vandrer ute slik at man ikke alltid får gitt pillen til rett tid, og for det andre medfører pillen økt risiko for dødelige sykdommer som kreft.

Det eneste fornuftige for kattens helse og humør er å sterilisere (kastrere) den. Det er dessuten billigere i lengden - en katt lever gjerne i 15 år, engangsutgiften ved sterilisering spares fort inn med tanke på hvor mange p-piller man måtte ha kjøpt.

Her jeg bor nekter dessuten veterinær å skrive ut p-piller til katt med mindre det er spesielle tilfeller, kun midlertidig bruk, eller lignende. Dette fordi det medfører så stor helsefare for katten. Sterilisering, derimot, fremmer kattens helse og minker faren for kreft.

Skrevet

Min katt begynte på løpetid, og jeg ga den en p-pille med det samme, noe som avbrøt løpetiden fort og effektivt.

Liten vits i å få kattunger mens man venter på at katten skal bli stor nok til å tåle operasjonen ved kastrering (ja, hunnkatter kastreres også, fordi eggstokker og livmor fjernes), og da er det greit å ha p-piller til noen måneder på lur, spesielt om det er en utekatt det gjelder.

Jeg holder kattefrøkna inne til hun er kastrert, men ga p-pille i tilfelle hun kommer seg ut alikevel.

Skrevet

takk for svar.. det er ikkje særlig lett å avverge en løpe tid når det er den første:) men ja vi skal sterilisere henne enten jannuar eller februar... så hun skal gå på p-piller frem til da:)

Skrevet

Sterilisering er fint.

Du må gi henne P-piller i mellomtiden (ser du skal det) Hold katten inne til du får tak i dette.

Skulle hun være drektig så be dyrlegen utføre abort når den skal steriliseres.

ALDRI sett uønskede kattunger på en katt!

Skrevet

hun har vert inne siden før løpetiden kom så det blir ikkje kattunger:)

Skrevet
hun har vert inne siden før løpetiden kom så det blir ikkje kattunger:)

De er bra :) det er altfor mange kattunger som ikke får noe hjem som det allerede er!(iallefall av blandingsraser)

Skrevet
takk for svar.. det er ikkje særlig lett å avverge en løpe tid når det er den første:) men ja vi skal sterilisere henne enten jannuar eller februar... så hun skal gå på p-piller frem til da:)

Høres flott ut =) Alltid koselig å høre om ansvarlige katteeiere! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...