Gå til innhold

Hunden spiser ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg prøver meg her før jeg evt ringer til dyrlegen. Hunden min er 5 mnd, og har begynt å bytte ut tennene sine. alle tennene foran, bortsett fra hjørnetennene er byttet ut, og det er noen jeksler igjen. Det jeg sliter med nå er at hun ikke spiser. Det har nå gått 2 dager, og hun har bare spist litt kattemat. Kan dette være fordi hun har vondt i jekslene, da de begynner å komme? Hun har også hatt en øyeinfeksjon, og hun ble veldig slapp av øyedråpene vi fikk av dyrlegen.. Dyrlegen nevnte også at infeksjonen kunne komme av at hun begynner å få jeksler. Hun er ikke like slapp nå lenger, men hun spiser fortsatt ikke.. Jeg begynner og bli litt bekymret.. hun har blitt tynn også! Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre, eller er det best å ringe til dyrlegen.. Jeg gjør nok det hvis det går lengre tid uten at hun spiser noe.. men tenker også at hun må jo spise til slutt.. Hjelp?

ps. jeg har en rottweiler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun drikker og allmentilstanden er bra så er det lite fare på ferde. Da ville jeg ventet til dyrlegen åpner igjen i romjula.

Men dersom hun er slapp og lite aktiv, har bleke slimhinner, og hun drikker lite ville jeg ringt dyrlegevakta.

Skrevet

Hvis hun har vondt i munnen og får servert tørrfor, så spiser hun naturligvis ikke mer enn høyst nødvendig. Som Frey sier, så er det imidertid ingen fare forbundet med dette så lenge almenntilstanden virker OK, d.v.s. at hun oppfører seg normalt, drikker vann og ikke har feber. Hunder kan for øvrig klare seg helt fint i flere dager uten mat, så den sulter ikke i hjel.

Nå begynner det å bli en stund siden min egen hund var valp, men jeg opplevde vel noe av det samme problemet og hunden min ble veldig tynn. Løsningen den gangen ble å koke kraft (Usaltet buljong. Vann fungerer det også). selv for å bløte tørrforet i samt gi noen små porsjoner med karbonadedeig ispedd litt eggeplomme. I våre dager finnes "Vom & hundemat" som valpefor og jeg ville kanskje ha sjekket om hun spiste det (Evt. noe så enkelt som en boks leverpostei på en skål) før jeg ringte veterinær. Vom & hundemat kan du evt. fortsette å gi henne hvis du ser at det er noe hun liker å spise.

Er du i den minste tvil, så tar du uansett kontakt med veterinær! En telefon koster i hvert fall ikke stort.

Skrevet

Vi kjøpte vom i dag, og hun spiste litt av det.. Og er eller i fin form, så regner med at dette er noe forbigående.. Hun er veldig rød i tannkjøttet rett ovenfor jekslene, så jeg regner med at hun kanskje har noe ubehag.

Fint tips om å koke vann e.l. og bruke det i tørrforet =) Virker uansett som hun er bedre, så jeg avventer veterinæren:)

Hvordan sjekker man forresten om hunden har feber? :S

Skrevet (endret)
Vi kjøpte vom i dag, og hun spiste litt av det.. Og er eller i fin form, så regner med at dette er noe forbigående.. Hun er veldig rød i tannkjøttet rett ovenfor jekslene, så jeg regner med at hun kanskje har noe ubehag.

Fint tips om å koke vann e.l. og bruke det i tørrforet =) Virker uansett som hun er bedre, så jeg avventer veterinæren:)

Akkurat som på mennesker. Putter termometeret i baken. Lurt å venne hunden til dette fra den er liten, lurt å vite hva hundens vanlige temperatur er.

Normal temperatur pleier å være 38.38,5 grader hos hund.

Endret av MillaS
Skrevet
Akkurat som på mennesker. Putter termometeret i baken. Lurt å venne hunden til dette fra den er liten, lurt å vite hva hundens vanlige temperatur er.

Normal temperatur pleier å være 38.38,5 grader hos hund.

Okay.. takk =) får prøve det.

Jammen meg godt å ha dette forumet ;)

Dere er great!

Skrevet

Termometer er naturligvis det beste, men hvis man ikke har det for hånden eller hunden er lite samarbeidsvillig, kan snuten gi en god indikasjon; kjennes den fuktig og kjølig ut har hunden sannsynligvis ikke feber. Er snuten derimot tørr og varm, har hunden feber.

Ellers er det bra at hun spiser. Når hunden mister tenner bør du også sjekke tenner og tannkjøtt ofte. Betennelser kan forekomme og det skjer dessuten at melketenner ikke faller ut slik de skal og skaper problemer. Hvis du merker at hun klør i tennene, kan du f.eks. gi henne en gulrot å tygge på. Den er hard nok til å lindre kløen, men ikke så hard at du risikerer at hun skader seg.

Skrevet
Termometer er naturligvis det beste, men hvis man ikke har det for hånden eller hunden er lite samarbeidsvillig, kan snuten gi en god indikasjon; kjennes den fuktig og kjølig ut har hunden sannsynligvis ikke feber. Er snuten derimot tørr og varm, har hunden feber.

Ellers er det bra at hun spiser. Når hunden mister tenner bør du også sjekke tenner og tannkjøtt ofte. Betennelser kan forekomme og det skjer dessuten at melketenner ikke faller ut slik de skal og skaper problemer. Hvis du merker at hun klør i tennene, kan du f.eks. gi henne en gulrot å tygge på. Den er hard nok til å lindre kløen, men ikke så hard at du risikerer at hun skader seg.

Okay. Hun var varm og tørr på nesen, men er nå mye bedre. og har begynt å spise igjen =) Begynte litt med nabobikkja sin mat.. så hun var kanskje lei sin egen også.. hehe. Hun er ihvertfall seg selv igjen.. så jeg slapp veterinæren :)

Takk for hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...