Gå til innhold

Bekymret for venninna mi...

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget
Skrevet

Jeg må bare skrive ned noen tanker nå, og kanskje det kommer noen innspill også...

Min beste venninne hadde i sin ungdomstid et rusproblem. Det gikk i hasj og piller, og selv om det nok var mye i perioder var hun nok ikke den verste. Likevel kunne det nok ha gått verre med henne. Dette kom hun seg heldigvis ut av på egenhånd, ved hjelp av ny kjæreste og nytt sted å bo. I mange år har det gått veldig bra med henne.

Nå har hun vært singel en stund, men har møtt en ny mann. De har ikke vært sammen særlig lenge, kun snakk om to mnd. Han har en liberal holdning til hasj, og røyker jevnlig, og han har gjort det mange ganger når venninna mi har vært på besøk, og tilbyr jo henne hver gang. Som regel har hun sagt nei, men i det siste har hun også røyka, hvor mange ganger er jeg ikke helt sikker på, for det er jo ikke sikkert hun forteller meg alt, men det er såpass at jeg har merket en endring på henne. Hun er jo forelska, så alt burde jo kanskje være supert, men istedet så virker hun sliten, hun glemmer det meste, hun er litt "fjern" - ikke som i ruset, men litt fraværende i væremåten da. Jeg begynner å bli litt bekymret for påvirkningen denne nye mannen har på henne. Det har jeg sagt til henne også, men hun sier at det hjelper ikke å kjefte eller å komme med moralprekner, hun har kontroll sier hun, hun klarer å røyke bare en gang i blant...

Men jeg har en liten ekkel følelse i magen for det jeg altså. Antakeligvis fordi jeg synes hun er litt forandret i oppførselen. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg får nok ikke gjort noe likevel. Jeg prøver ikke å dømme henne, for det siste jeg vil er å skyve henne fra meg/at hun trekker seg unna, men jeg klarer ikke å skjule helt at jeg bekymrer meg for henne heller. Så jeg må vel bare sitte her på gjerdet og se på at det muligens går på ræva tilslutt, og det er ingen god følelse det heller.

Hm.. vet ikke helt hva jeg skal si og hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende at det er andre grunner til denne oppførselen hennes nå. Kanskje hun har problemer med jobb/familie/skole eller sånt som hun ikke vil dele, eller kanskje hun bare er inne i en tung periode. Jeg er ikke blant dem som fordømmer hasj på noen som helst måte, men jeg vet at når man har hatt problemer med en avhengighet, uansett type, kan det være veldig farlig å gå tilbake til det, på noen som helst måte. En som har hatt et alkoholproblem tidligere kan få tilbakefall av èn øl på litt feil tidspunkt f.eks.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å være der for henne, og se ann situasjonen.

Skrevet

Synes Grafica sa mye smart her.

Hvordan er han nye typen da? Behandler han henne bra eller er det kanskje han som gjør at hun er sliten? Hvorfor har hun begynt å takke ja til hasjen nå når hun har sagt nei før?

Du virker som en god venninne. Det viktigste er at du er der for henne slik du forteller at du er.

Skrevet

Selv om man røyker hasj av og til bytter man da ikke personlighet.. Jeg har røyket i flere år nå, hver dag, men røyker ikke når jeg skal noe/være med familie etc. De har aldri merket noen forskjell på meg.

Jeg vil tro det er noe annet som plager henne (med mindre hun røyker hver gang før hun skal treffe deg, og derfor virker litt "fjern"). Kanskje denne nye mannen? Kanskje familien? Kanskje skole/jobb?

Du kan jo alltids snakke med henne og spørre henne rett ut om hvordan det går, og du kan jo fortelle henne at hun virker annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...