Gjest Gjest_rådløs_* Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 sønnen min på 4 , kan ikke å rydde på rommet sitt , ikke i det hele tatt.han er vist ganske flink til å rydde i barnehagen. jeg prøver ALT -hjelpe han til å rydde -gjøre det arti me RYDDETID :gjeiper: -truer me å fjerne leker ( tv,playstation osv)(men det virker ikke som om han bryr seg ikke) han sier bare at -du må hjelpe til(å da blir det som regel at han leker seg) -å han orker ikke å rydde,uansett..bare sitter å leker seg. vet dere noe jeg kan gjøre?får å få til at når han leker så rydder han etter seg. trenger alle råd
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 Lær deg å overse "rotet" først som sist. Det blir bare verre med årene
Amom Skrevet 25. desember 2008 #3 Skrevet 25. desember 2008 Har du fjernet lekene hans når du har truet med det da? Det hjelper iallefall ikke med tomme trusler. Det gjennomskuer de med en gang!
Gjest Rappapappa Skrevet 25. desember 2008 #4 Skrevet 25. desember 2008 Kommer litt ann på modningsgraden hans. Jeg var ganske så bråkjekk på den alderen selv, og hardt mot hardt var det eneste som funket på meg. Slutt å forsøke å gjøre det til noe det er, og ikke la han slippe unna med å bare "leke det bort". Unngå halfassed kompromisser av typen "hvis du gjør dette så får du dette" da det bare vil føre til at han alltid forventer å få noe for å noe så simpelt som å holde sitt eget rom ryddig. Unngå trusler du ikke har planer om å gjennomføre. Sier du "nå tar jeg lekene dine", men ikke gjør det så skjønner han rimelig fort at du bløffer. Hjelp han til å begynne med, når han har lekt med noe og er ferdig med det så rydder dere det vekk. La det gjelde hele huset, og de voksne også. Rutine, rutine, rutine.
Gjest ts Skrevet 25. desember 2008 #5 Skrevet 25. desember 2008 Lær deg å overse "rotet" først som sist. Det blir bare verre med årene det orker jeg ikke. han roter på rommet sitt å når det IKKE går ant å leke der går han på gangen å leker seg , ROTER der, han roter seg utover i huset , har så mange barn så trenger råd.alle mine er små, så har liksom ikke hadt de store utfordringene før nå.
Gjest ts Skrevet 25. desember 2008 #7 Skrevet 25. desember 2008 ee... har tatt vekk tvèn .men ikke sånn seriøst egentlig.det er som regel på dagen.å når kvelden kommer å han vil se film,å maser å maser,står opp 17 ganger.så går jeg inn med den... så egentlig har jeg ikke gjort slikt da.... ....hmm, nei jeg vet ikke jeg ... han har jo 100 leker, å har ikke plass til å sette de bort egentlig heller, alle sammen hvertfall...
Gjest L@dy i.i Skrevet 25. desember 2008 #8 Skrevet 25. desember 2008 Jeg har ei på 3 1/2 og hun er også flink til å rydde i bhg, og avogtil hjemme. Ettersom hun ikke har eget soverom så flyter det jo avogtil i stua, en kan jo bli smågal av mindre. Hun har noen kasser stående som det er enkelt å hive lekene oppi, og jeg sier til henne at det som ikke kommer oppi leke kassene de blir KASTET. Det er ikke alltid hun er like ivrig i begynnelsen nei, avogtil prøver hun å overse meg. Men jeg finner en stor søppelsekk og begynner og kaste lekene oppi, mens jeg sier at dette er nå søppel. Vanligvis så får hun fart på seg og rydder. Hun er flink når hun vil.
gullet76 Skrevet 25. desember 2008 #9 Skrevet 25. desember 2008 (endret) Når du kommer med trusler så må du gjennomføre den også. Hvis han får beskjed om å rydde rommet, og du sier at da tar jeg alle lekene som ligger på gulvet og fjerner de - så gjør det! Mine barn rydder rommene sine, minstemann er tre år. Dette gjøres som regel i forbindelse med at vi skal noe, og da gjør de det raskt for at de vil være med på det som skjer. Vi reiser feks ikke ut før rommene er ryddet. Endret 25. desember 2008 av gullet76
Gjest ta Skrevet 26. desember 2008 #10 Skrevet 26. desember 2008 Du har vel selv valgt å få barn???? i høyestegrad men å komme med noe så dumt som det?, mange barn hjelper med å rydde, det er ikke slik at folk må velge mellom å enten få barn eller ha det ROTETE i huse, slik er det ikke.
Gjest ts Skrevet 26. desember 2008 #11 Skrevet 26. desember 2008 Når du kommer med trusler så må du gjennomføre den også. Hvis han får beskjed om å rydde rommet, og du sier at da tar jeg alle lekene som ligger på gulvet og fjerner de - så gjør det! Mine barn rydder rommene sine, minstemann er tre år. Dette gjøres som regel i forbindelse med at vi skal noe, og da gjør de det raskt for at de vil være med på det som skjer. Vi reiser feks ikke ut før rommene er ryddet. ja skal skjerpe meg der.Må nå hvertfall prøve, ingenting forandrer seg uten litt endring. gleder meg jeg å han skal rydde å vaske rommet etterpå. håper han er intressert å hjelpe til
tingeling Skrevet 26. desember 2008 #12 Skrevet 26. desember 2008 Hvis han er 4 år og har så mye leker er mitt første tips (særlig nå som det har vært jul) å ta en skikkelig gjennomgang og sette bort/gi bort alt hanhar vokst i fra. Vi hadde en kjempe opprydding på bittelille julaften. Nå er kun favorittlekene igjen. Resten står på loftet og kan taes frem hvis han er hjemme og syk en dag og mye er pakket vekk + merket til lillesøster blir stor nok. Og så kastet vi alt "rask" (eks McDonalds leker). Slike oppryddinger har vi ca 2 gr pr år. Gutten min er tre år og det ble litt sutring, men siden det var bittelillejulaften så hadde vi argumentet at vi måtte ha plass til juletre og så var det det med snille barn og nissen. (vi har de fleste lekene i en krok i stuen). Når dere har fjernet alt han vanligvis ikke leker med så sitter dere sikkert igjen med et mye mindre antall leker. Og da blir trusselen om å fjerne leker MYE mer effektiv. (og så må du gjennomføre selvsagt. Aldri kom med trussler du ikke har tenkt å sette utilive hvis han ikke hører). Her gjelder en advarsel og så gjør vi alvor av det vi har sagt. Ellers er et tips å snakke med BHG og høre nøyaktig hvordan de gjør det og så gjøre det samme. Hos oss har BHG ofte full kontroll (og de som jobber der har lang erfaring med barn) så det de gjør fungerer som regel veldig bra.
Izzie1 Skrevet 26. desember 2008 #13 Skrevet 26. desember 2008 Kusinen min på fire år må ha ryddet rommet til lørdagene, ellers får hun ikke snop til barneTV på lørdagen. I starten ville hun ikke dette, men da hun oppdaget at hun ikke fikk noe da barneTV startet, løp hun ned å ryddet rommet med en gang. Å kvitte seg med alle leker som ikke blir brukt slik at mengden på lekene blir redusert, kan også være en god idè.
Kipa Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 vet ikke hva slags system du har i lekene, mne vi har disse trofast fra IKEA. På de har jeg bilder av det som skal være oppi, printa ut bilder av feks tutles så da er det bare turtles ting i den kassa. Samme med cars ting, lego, etc.. De kassene kan jo taes ut også og da slipper han å rote gjennom en stor når alt er sortert. og så hjelper vi han å rydde rommet, gutter trenger ofte mer hjelp og de bruke rogså mer av lekene.. Rydde 5 ting først.. funker ofte bra !
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2008 #15 Skrevet 26. desember 2008 Hva med å putte lekene sortert i kasser høyt opp hvor han ikke har tilgang? Da må han spørre deg hver gang han skal leke med noe annet, og du kan si at han ikke får leke med noe nytt før han har ryddet opp det forrige.
Gjest ts Skrevet 26. desember 2008 #16 Skrevet 26. desember 2008 det syntes jeg er en KJEMPE GOD IDE ha d i kasser med klistermerker utenpå Er det noen som har forslag til kasser ? eller seksjoner , àllà slik de har i barnehagen. jeg vil jeg vil jeg vil!!! ble ivrig jeg nå. noen som har en ide? ikea??
The Kitten Skrevet 26. desember 2008 #17 Skrevet 26. desember 2008 sønnen min på 4 , kan ikke å rydde på rommet sitt , ikke i det hele tatt.han er vist ganske flink til å rydde i barnehagen. jeg prøver ALT -hjelpe han til å rydde -gjøre det arti me RYDDETID :gjeiper: -truer me å fjerne leker ( tv,playstation osv)(men det virker ikke som om han bryr seg ikke) han sier bare at -du må hjelpe til(å da blir det som regel at han leker seg) -å han orker ikke å rydde,uansett..bare sitter å leker seg. vet dere noe jeg kan gjøre?får å få til at når han leker så rydder han etter seg. trenger alle råd Har dere prøvd å belønne ham for at han rydder? De færreste synes at det å rydde er gøy, så kun ryddetid fungerer neppe.
Gjest Gjest_lady86_* Skrevet 26. desember 2008 #18 Skrevet 26. desember 2008 Hei! har du prøvd det som heter tegnøkonomi? har hørt at det er effektivt på de fleste, du bør slå det opp på nett og lese litt om det der. kort fortalt er det et belønningssystem, hvor ungen samler opp poeng i et skjema for hver rydding, og et visst antall ryddinger gir tilgang til en gode. snakk med han om hva han ønsker å løse inn poengene til, det kan være å gå på kino, ut å spise, en ny bok, egentlig hva som helst som er motiverende for han...bare husk å tilpasse kravene og belønningen til alderen hans:)
Gjest Gjest_meia_* Skrevet 26. desember 2008 #19 Skrevet 26. desember 2008 Da våre barn var små, var de flinke til å rydde. Da hadde de kasser til de forskjellige lekene. Bilene hadde en kasse med et tegnet bilde av bil på + bokstaver, likedan med byggeklossene osv osv. Så ble det lettere for de å finne fram til de lekene de ville ha uten å tømme hver eneste kasse med mye rart i. De lekene som ikke ble ryddet opp etter noen dager, ble bare fjernet av meg og gjemt på loftet uten noe bråk. Tok det som et tegn på at de er lei av de og tok de fram igjen da noe annet ble ryddet bort. Nå er de tenåringer og aldri har det vært så rotete på rommene deres! Men det får de bare ha for min del. De må støvsuge og tørke støv en gang i uka og hvis de vil slurve og bo i dritten, så gjerne for meg. En gang i året tar jeg storsjau og vasker rundt. Da er de med.
Jade Skrevet 27. desember 2008 #20 Skrevet 27. desember 2008 Det er vanskelig å vite hvor en skal begynne når det er for mye å rydde. Det gjelder til og med oss voksne Det vi gjorde når han var mindre, var å ha en A4-lapp hvor vi tegnet leker, skittentøy, boss, blader og en oppredd seng med bamsen i. Fra de forskjellige tingene tegnet vi pil til hvor det skulle være (lekekassen, skittentøyskurf, bossbøtta og bokhylla). Så krysset han av for hver ting som var gjort, og han avsluttet det fint med å bre dynen fint rundt bamsen i sengen. Dette fungerer fint. Det er konkret, det er lett å begynne et sted, og det er ikke et fjell med rot og leker. Og så syns han det var ganske kjekt med den tegningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå