Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #1 Del Skrevet 25. desember 2008 Før jul sa mamma og pappa at jeg skulle få XX til jul. På julaften fikk jeg et kort hvor det stod at jeg kom til å få gaven på nyåret. Det hadde visst vært så mange utgifter før jul, og de har en stor haug med regninger som må betales før de får lønninger i januar, så de har ikke råd før da. Det er jo greit, jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt, før noen spurte mamma om hun hadde ny kjole, og det kunne hun bekrefte at hun hadde. Nye sko hadde hun også kjøpt, og hun hadde vært hos frisøren for å "freshe" seg opp litt til jul. Ingen av disse tingene var nødvendige, hun har skapet fullt av klær og sko (shopper hele tida) og hun var hos frisøren for under to uker siden. De hadde også kjøpt "halve Mester Grønn" og diverse ny julepynt. Hele "pakka" med blomster, pynt, juleantrekk og frisørbesøk har sannsynligvis kostet langt mer enn gaven jeg ble lovet, og jeg må innrømme at jeg reagerer på prioriteringene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 25. desember 2008 #2 Del Skrevet 25. desember 2008 Før jul sa mamma og pappa at jeg skulle få XX til jul. På julaften fikk jeg et kort hvor det stod at jeg kom til å få gaven på nyåret. Det hadde visst vært så mange utgifter før jul, og de har en stor haug med regninger som må betales før de får lønninger i januar, så de har ikke råd før da. Det er jo greit, jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt, før noen spurte mamma om hun hadde ny kjole, og det kunne hun bekrefte at hun hadde. Nye sko hadde hun også kjøpt, og hun hadde vært hos frisøren for å "freshe" seg opp litt til jul. Ingen av disse tingene var nødvendige, hun har skapet fullt av klær og sko (shopper hele tida) og hun var hos frisøren for under to uker siden. De hadde også kjøpt "halve Mester Grønn" og diverse ny julepynt. Hele "pakka" med blomster, pynt, juleantrekk og frisørbesøk har sannsynligvis kostet langt mer enn gaven jeg ble lovet, og jeg må innrømme at jeg reagerer på prioriteringene deres. Jeg synes ikke du er smålig som reagerer, med mindre det du ønsket deg var veldig dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 25. desember 2008 #3 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg ville også reagert, men jeg ville ikke laget noen stor konflikt ut av det her og nå. Måten du beskriver det på gir meg inntrykk av at de de har noen utfordringer når det gjelder hvordan de skal prioritere pengene sine. (I smålige øyeblikk ville jeg trolig pønsket ut en måte å gjøre gjengjeld på ved en passende anledning. F.eks ved å gjøre det samme mot dem neste år eller gi en typisk gjerrig-gave.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 25. desember 2008 #4 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg synes ikke du er smålig som reagerer, med mindre det du ønsket deg var veldig dyrt. Det koster rundt 1000 kr, som er det de pleier å bruke på gaver til broren min og meg, så det var ikke noe ekstraordinært dyrt i forhold til "normalen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 25. desember 2008 #5 Del Skrevet 25. desember 2008 vel, det er nå deres penger og de velger selv hvem som forvalter dem. At foreldrene velger å bruke sine egne penger på seg selv, kan jeg nå virkelig ikke se som så ille? Alternativet hadde jo vært å bruke 500 kr på dere hver istedenfor? Du får jo gaven din i januar.. Om et halvt år blir du sikkert ikke å tenke på det en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #6 Del Skrevet 25. desember 2008 Før jul sa mamma og pappa at jeg skulle få XX til jul. På julaften fikk jeg et kort hvor det stod at jeg kom til å få gaven på nyåret. Det hadde visst vært så mange utgifter før jul, og de har en stor haug med regninger som må betales før de får lønninger i januar, så de har ikke råd før da. Det er jo greit, jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt, før noen spurte mamma om hun hadde ny kjole, og det kunne hun bekrefte at hun hadde. Nye sko hadde hun også kjøpt, og hun hadde vært hos frisøren for å "freshe" seg opp litt til jul. Ingen av disse tingene var nødvendige, hun har skapet fullt av klær og sko (shopper hele tida) og hun var hos frisøren for under to uker siden. De hadde også kjøpt "halve Mester Grønn" og diverse ny julepynt. Hele "pakka" med blomster, pynt, juleantrekk og frisørbesøk har sannsynligvis kostet langt mer enn gaven jeg ble lovet, og jeg må innrømme at jeg reagerer på prioriteringene deres. Uansett. Julegaver er noe man aldri har krav på. Det er noe man er så heldig å få om giveren vil det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #7 Del Skrevet 25. desember 2008 Det koster rundt 1000 kr, som er det de pleier å bruke på gaver til broren min og meg, så det var ikke noe ekstraordinært dyrt i forhold til "normalen". Gav de gave til broren din da? Eller til hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 25. desember 2008 #8 Del Skrevet 25. desember 2008 Uansett. Julegaver er noe man aldri har krav på. Det er noe man er så heldig å få om giveren vil det. Jeg er enig i det, men da var det jo dumt å si at "du får XX til jul for en uke siden". Grunnen til at de fortalte det på forhånd var at de trang noen spesifikasjoner for å kjøpe rett type, ellers hadde jeg ikke visst hva jeg skulle få. Gav de gave til broren din da? Eller til hverandre? Broren min fikk heller ikke gave, han fikk samme type kort som meg, og samme forklaring senere på kvelden. Mamma og pappa har kjøpt "Nyttårscruise" med Color Line i julegave til seg selv, det koster jo litt, og det er jo ikke gratis å være på den båten heller. Sannsynligvis er det en medvirkende årsak til at de utsetter julegavene våre til januar, så de har mer penger å bruke på turen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloodless Skrevet 25. desember 2008 #9 Del Skrevet 25. desember 2008 Vet du, det synes jeg er ganske dårlig gjort. Greit, man har ikke krav på gaver, men når man lover noe, så driter man ikke i det, for så å bruke en liten formue på seg selv. Kunne da aldri tenkt meg å ikke kjøpe julegaver til de jeg er glad i, og heller bruke alle pengene på meg selv. Det er tross alt bare jul en gang i året, og om man ikke gjør det ellers, så kan man iallefall sette andre først da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 26. desember 2008 #10 Del Skrevet 26. desember 2008 Det høres helt sprøtt ut spør du meg .. Har aldri hørt om foreldre som prioriterer på en slik måte .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 26. desember 2008 #11 Del Skrevet 26. desember 2008 Jaja. Denne jula er nr 2 i rekka kor eg får ein brukt bok utan støvomslaget som julepresang av mi mor. Dette året fekk mannen min og ei brukt krimbok, med masse feite fingeravtrykk på. Veldig hyggelig(not). Vi er visst ikkje verdt å bruka pengar på....det kallar eg smålig, gjerrig og knuslete først.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #12 Del Skrevet 26. desember 2008 Skjønner at du er litt skuffet, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #13 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg ville ihvertfall vært ærlig og sagt at "nå vil vi ta en tur for oss selv alene, så dere får gavene uti januar til neste lønn.". Virker jo som dere er gamle nok til å forstå økonomi, og at gaver til "jul", ikke er så stort. Dere kan åpne noe etter jul også.. Men om de har brukt opp alle pengene på seg selv og så skylder på "regninger og sånt" så blir det jo litt feil. Om de plutselig kom på regningene etter å ha handlet til seg selv, så trenger de absolutt et kurs i økonomi. Kjøp ei økonomibok til bursdagen til en av dem som sikkert er før neste jul. Så kanskje de ser det selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 26. desember 2008 #14 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg ville ihvertfall vært ærlig og sagt at "nå vil vi ta en tur for oss selv alene, så dere får gavene uti januar til neste lønn.". Virker jo som dere er gamle nok til å forstå økonomi, og at gaver til "jul", ikke er så stort. Dere kan åpne noe etter jul også.. Men om de har brukt opp alle pengene på seg selv og så skylder på "regninger og sånt" så blir det jo litt feil. Om de plutselig kom på regningene etter å ha handlet til seg selv, så trenger de absolutt et kurs i økonomi. Kjøp ei økonomibok til bursdagen til en av dem som sikkert er før neste jul. Så kanskje de ser det selv.. Det var det jeg også reagerte på. Hadde de ikke brukt flere tusen på seg selv hadde jeg ikke hatt problemer med å vente i det hele tatt. Jeg er voksen selv, og har vært nødt til å prioritere pengene mine i desember. Jeg skulle blant annet gjerne hatt nye vinterstøvler, men jeg venter til januar så jeg kunne bruke pengene på skikkelige julegaver. Jeg var også bedt med på fjellet i nyttårshelgen, men blir hjemme av samme grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2008 #15 Del Skrevet 26. desember 2008 Før jul sa mamma og pappa at jeg skulle få XX til jul. På julaften fikk jeg et kort hvor det stod at jeg kom til å få gaven på nyåret. Det hadde visst vært så mange utgifter før jul, og de har en stor haug med regninger som må betales før de får lønninger i januar, så de har ikke råd før da. Det er jo greit, jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt, før noen spurte mamma om hun hadde ny kjole, og det kunne hun bekrefte at hun hadde. Nye sko hadde hun også kjøpt, og hun hadde vært hos frisøren for å "freshe" seg opp litt til jul. Ingen av disse tingene var nødvendige, hun har skapet fullt av klær og sko (shopper hele tida) og hun var hos frisøren for under to uker siden. De hadde også kjøpt "halve Mester Grønn" og diverse ny julepynt. Hele "pakka" med blomster, pynt, juleantrekk og frisørbesøk har sannsynligvis kostet langt mer enn gaven jeg ble lovet, og jeg må innrømme at jeg reagerer på prioriteringene deres. Ja, du er smålig. Du skal jo få gaven på nyåret, så jeg skjønner ikke helt problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 26. desember 2008 #16 Del Skrevet 26. desember 2008 Bruke penger på pynt og stæsj til jul - og gaver til seg selv - og IKKE kjøpe gave til ungene sine ???? Det går bare ikke an synes jeg da. Ok - hadde de virkelig ikke hatt penger til verken det ene eller det andre så hadde jeg skjønt det litt mer - og kanskje var det også en ting som "garantert" ville komme på salg etter jul slik at det av den grunn også var bedre å vente, men å prioritere ting til seg selv på bekostning av julegaver til egne unger kjenner jeg absolutt ingen som ville gjort. Så svaret fra meg er ubetinget; NEI - jeg synes ikke du er smålig. Du har god grunn til å bli skuffa (og det har ingen ting med "krav" om gaver e.l. å gjøre!) Likedan kjenner jeg ingen som ville gjort slik Cathpeds mor gjorde - gi bort brukte bøker..... Uff.. pinlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 26. desember 2008 #17 Del Skrevet 26. desember 2008 Det verste er at ho ville aldri ha innrømma det!!(at dei var brukte). Men det lar seg desverre ikkje skjula....eg hadde vært så flau om det var meg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L@dy i.i Skrevet 26. desember 2008 #18 Del Skrevet 26. desember 2008 Bruke penger på pynt og stæsj til jul - og gaver til seg selv - og IKKE kjøpe gave til ungene sine ???? Det går bare ikke an synes jeg da. Ok - hadde de virkelig ikke hatt penger til verken det ene eller det andre så hadde jeg skjønt det litt mer - og kanskje var det også en ting som "garantert" ville komme på salg etter jul slik at det av den grunn også var bedre å vente, men å prioritere ting til seg selv på bekostning av julegaver til egne unger kjenner jeg absolutt ingen som ville gjort. Så svaret fra meg er ubetinget; NEI - jeg synes ikke du er smålig. Du har god grunn til å bli skuffa (og det har ingen ting med "krav" om gaver e.l. å gjøre!) Likedan kjenner jeg ingen som ville gjort slik Cathpeds mor gjorde - gi bort brukte bøker..... Uff.. pinlig... Jeg må bare signere dette. Dersom jeg og sambo ikke hadde hatt råd til å kjøpe julegave til vår datter så hadde vertfall julegave til oss blitt kuttet ut. Samme med ny kjole, nye sko, frisørbesøk osv. Virker helt merkelig. Og det med den brukte boka, høres helt rart ut også. Dvs, jeg må legge til at i utgangspunktet så synest jeg det virker helt rart ut, men dersom jeg visste at giveren hadde veldig, veldig dårlig råd. Hadde kanskje lagt ved en lapp om at dette var en super bok og at jeg nå fikk den, så hadde det vært noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #19 Del Skrevet 26. desember 2008 Det er da vitterlig ikke snakk om barn her! Foreldrene dine har tydeligvis en viss begrensning på midler de har til bruk hver måned. De har antakeligvis prioritert deg og broren din i noen-og-tyve år (eksempel på alder), og hvis de nå som de endelig har barn som har vokst opp kan prioritere seg selv uten å såre noen små forhåpningsfulle barnehjerter så synes jeg de er i sin fulle rett. Jeg synes også du er ganske utakknemlig. Kjøper ikke du også nye klær iblant selv om du har klær i skapet? Særlig til spesielle anledninger som jeg tør påstå julen er. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men du skriver jo på kvinneguiden. Synes det er litt umodent å reagere på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #20 Del Skrevet 26. desember 2008 Hvis du hadde kommet hjem til en mor med sjuskete hår med ettervekst, ingen julepynt eller blomster, så hadde vel kanskje det vært galt det også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå