Gå til innhold

Jeg vil oppgradere PC-en min

Anbefalte innlegg

Gjest Eplejenta
Skrevet

Jeg har en tre år gammel PC jeg gjerne vil kjøpe mer RAM til, men da må jeg vel gjerne vite hva modellen min heter... Kan jeg finne ut det på selve PC-en, i såfall hvordan?

*grønn*

Takknemlig for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Eplejenta
Skrevet

Glemte å si at det er en laptop (hvis det har noe å si).

Skrevet (endret)

Står det ikke noe navn eller noe på den? Har du ikke en sånn lapp unger hvor det står hva den er og inneholder o.l.?

Endret av Gjest
Skrevet

RAM er heldigvis ganske greit standarisert til bærbare, mer enn hva tilfellet er for stasjonære. Du skal ha SO-DIMM, enten DDR eller DDR2. Finn lappen Aniria henviser til, så er det lett for oss andre å finne ut hva du skal ha, og om det ikke er lapp under kan det være det holder med den generelle modellbetegnelsen som typisk står et sted på flaten rundt tastaturet eller på skjerminnfatningen.

Gjest Eplejenta
Skrevet

Jeg vet det er en ASUS, kan modellen hete A6000 eller A6Book?

Så vidt jeg har klart å finne ut har jeg bare 512 MB RAM, det er veldig lite, er det ikke det?

Skrevet

Det er greit med minst 1gb ram. Jeg har dette og jeg bruker laptopen min til spilling og det funker greit.

Skrevet

Hvor kjøper man RAM, da, og hva må jeg forvente å betale?

Skrevet

Ser ut som A6 er solgt med både DDR1 og DDR2. Du finner ikke noen mer nøyaktig angivelse? Du kan evt. prøve "Crucial system scanner tool" hos www.crucial.com for å se om den klarer å lese av typen til deg. Den vil dessuten fortelle deg om du overhode har ledig plass å sette inn mer minne i.

Ser komplett.no har 1 GB DDR1 til 349 kr, mens 1 GB DDR2 koster latterlig lave 109 kr.

Skrevet
Ser ut som A6 er solgt med både DDR1 og DDR2. Du finner ikke noen mer nøyaktig angivelse? Du kan evt. prøve "Crucial system scanner tool" hos www.crucial.com for å se om den klarer å lese av typen til deg. Den vil dessuten fortelle deg om du overhode har ledig plass å sette inn mer minne i.

Ser komplett.no har 1 GB DDR1 til 349 kr, mens 1 GB DDR2 koster latterlig lave 109 kr.

Jeg prøvde den, jeg :)

Skanneren sier at jeg har DDR PC2700, er det den du kaller DDR2? Den anbefaler også at jeg fjerner min lille RAM for å oppgradere til 2 GB, noe jeg syns er like greit (særlig hvis de prisene du oppgir stemmer!). Men hvordan fjerner jeg det jeg har av RAM nå?

Skrevet

DDR PC2700 og PC3200 er DDR1, evt. bare DDR. DDR2 begynner på PC4200 og går minst til PC9600.

Før du prøver på noe som helst inngrep: ta ut kontakten, ta ut batteriet, la gjerne pcen ligge noen minutter før du åpner noe. Ventetiden er grei å bruke på å åpne pakken med ram i og å kikke på eventuelle papirer som følger med, typisk advarsel mot statisk elektrisitet og veiledning hvordan du utlader deg før du kladder på rammen.

Du har sannsynligvis et lite deksel på undersiden av pcen, på den forrige pcen jeg byttet ram på var det ca 6x8 cm. Alternativt kan det være hele tastaturet eller platen foran tastaturet skal løftes opp, hvilken løsning ASUS har valgt vet jeg ikke. Under denne finner du forhåpentligvis én eller flere slike.

Legg merke til de små halvsirkelformede hakkene i hver ende, samt det rettvinklede hakket uti den ene siden på den gullbelagte langsiden. I pcen vil den gullbelagte langsiden være trykket inn i et langt spor, mens to små haker som står opp fra hver sin ende av sporet vil holde tak i halvsirkelhakkene slik at ikke kortet sklir ut av sporet. For å få ut ram trekker du forsiktig disse hakene utover slik at de slipper taket i halvsirkelhakkene. Når begge har sluppet vil minnebrikken enten hoppe litt opp selv slik at den står 30º i forhold til underlaget, med gullsiden fortsatt nedi kontakten og den ikke gullbelagte siden opp i luften. Hvis den ikke hopper selv kan du forsiktig prøve å løfte. Når den står med riktig vinkel burde du kunne trekke den ut av sporet uten å kjenne noe særlig motstand.

For å sette inn ny ram er det samme fremgangsmåte i motsatt rekkefølge. Kom med kortet i en 30º vinkel mot underlaget og trykk det forsiktig inn i sporet, husk riktig vei i forhold til at hakket i kortets gullbelagte langside skal passe inn i en tapp i sporet, deretter bør det gå greit å svinge kortet ned til det ligger parallelt med underlaget. Kanskje må du holde hakene utifra for å få det helt parallelt og deretter slippe hakene innpå, eller så er disse fjærbelastet slik at du ved å trykke jevnt vil se at hakene sklir ut til kortet ligger parallelt og deretter klikker på plass av seg selv.

Får du ikke kortet til å stå skikkelig i sporet, dvs. at du ikke får det i en stilling hvor begge hakene er på plass, ikke prøv om det virker likevel. Prøv til det sitter, evt. tilkall hjelp fra nærmeste nerd. Den eneste gangen jeg har prøvd å starte en pc hvor jeg visste rammen ikke satt helt skikkelig endte jeg med død ram og dødt hovedkort. Er begge hakene på plass skal det bety at rammen sitter skikkelig.

Bilde av et spor/sokkel, med hakene utpå sidene og den lille tappen som skal passe inn i hakket i den gullbelagte siden. Bildet er riktignok til DDR2, men de er nesten like.

Skrevet

Jeg blir helt imponert over hvor hjelpsomme enkelte mennesker er! Takker og bukker! :enig:

Det var jo veldig detaljert og bra forklart, så jeg skal virkelig prøve å få til dette selv :eeeh::ler:

Må bare få handlet først :biggrin:

Men, hvis det er 2x1 GB og beskrivelsen over var hvordan man bytter ut den ene GB for 512 MB, hvor skal den andre GB-en?

Sorry, grønn... :roll::ler:

Skrevet

Før du bestiller noe som helst ville jeg nok hatt pcen åpen og sett at det faktisk er to spor der. Har vært borti pcer som påstår at de har to spor, men når man åpner finner man ut det bare er ett vanlig spor pluss en brikke som er loddet direkte innpå hovedkortet.

Hvis du har to spor ligger begge under samme deksel. Skal prøve å tegne litt her, hvordan det ville sett ut om du kunne lagt øyet helt ned til hovedkortet og sett bortover:

------deksel------

|=

|||=------ram

----hovedkort----

Det jeg har prøvd å tegne er et deksel øverst, deretter et tomt spor, deretter et spor med ram i under og litt til siden for det tomme sporet, og under der igjen er hovedkortet. = er selve sporet som -----ram skal skli inn i.

Skal du sette inn i begge sporene må du begynne med det som er nederst, for om du begynner med det øverste vil du slite når du skal inn med det nederste og skal stappe inn skrått ovenfra med 30º vinkel = kollisjon. Begynn altså nederst, og når du er helt ferdig (har klikket på plass med hakene på begge sider) kan du begynne å tenke på den som skal i det øvre sporet.

Har du flaks ser det slik ut:

-------deksel-------

ram---=||=

-----hovedkort-----

Hvor altså sporene er på hver sin side av en midtstilt holder, og de derfor ikke blokkerer hverandre.

Veldig god

av noen som plukker 1x512 MB ut av HP med spor i to etasjer og setter inn 2x1 GB. Her ser du også en ledning som er litt i veien, hvis det er slik på din gjør du som i videoen, dytter den forsiktig ut av veien.
Skrevet

Sier bare windows tasten + pause knappen ang hvilken data du har når man har windowstast.

Skrevet
Sier bare windows tasten + pause knappen ang hvilken data du har når man har windowstast.

Hva er pauseknappen?

Skrevet

Pauseknappen står det Pause Break på, en levning fra gode gamle dager. Bor sammen med Scroll Lock, Print Screen og andre særinger oppe til høyre.

Når det gjelder windows+Pause ser jeg ikke hvordan jeg skal få et sikkert svar på minnetype der. Under generelt har jeg minnemengde og prosessortype, men ikke minnetype. Skulle jeg evt. se under en annen fane? Tidligere var det hvertfall ikke et fast forhold mellom prosessortype og minnetype, f.eks. kunne AMD Thunderbird bruke både SD-ram og DDR, men det har kanskje blitt det nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...