Gå til innhold

Hvordan har din singeljul vært?

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss

Jeg har vært sammen med familien hele jula. Har hatt det helt ok, ingen store opp- eller nedturer. Litt småkjedelig, men greit. Trekker meg litt unna når det er snakk om juletrepynting eller matlaging, for jeg er ikke like gira på sånne ting som de andre. Er litt spent på året som kommer og håper i hvertfall at dette var min siste jul alene med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært helt grei. Ingen store oppturer. Ikke hittil. Jeg har vært hos familien min siden lillejulaften men reiser hjem imorgen. Gleder meg litt til det! Komme hjem til min egen leilighet. Jeg synes det er hyggelig å være sammen med familien min men begrenset hvor lenge jeg orker å være sosial 24/7. Det skal bli godt å være sammen med litt venner de neste dagene. Håper jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei den :) først mat og gaver så litt småsnakking og tv frem til 2300 åså sneik jeg meg ut på byen å tok noen pils å traff mange folk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk og singel

Er syk og sengeliggende, så min julemiddag bestod av knekkebrød med leverpostei. Gavene venter jeg med til barnet mitt kommer hjem (h-n er hos sin far). Her er det ikke så mye som en julenisse, juleduk eller et juletre å se. Og jeg tør å påstå at dette er den mest avslappende og behagelige julen jeg har hatt på lenge... Helt ok singeljul. Det eneste som hadde vært annerledes om jeg ikke hadde vært syk er trolig julemiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_C_*

Min har også vert helt ok. Bedre enn forventet. Men savnet eksen noe forfedelig, vanskelig å ikke tenke på henne i kjole (hun er utrolig vakker i kjole) sammen med familien, like glad og munter uten deg. Ikke kunne sende en SMS å si hva du føler, fordi du vet det ville bare ødelegge julen hennes og antagerlig din.

Men med en god familie og gode venner kommer man gjennom det aller meste <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin. Ca. tradisjonell julemiddag (går fint å lage pinnekjøtt til en person...) men dropper småkakene. Har åpnet gaver og lest julebrev og julekort fra slekt og venner og i går snakket jeg med flere familiemedlemmer på telefon. I dag har jeg hengt foran TV'n (fant et program og en film som var severdig), laget skikkelig middag (wow - to dager på rad da gitt) og hengt litt ved PC innimellom. Endelig fikk jeg tid til å rydde litt fotosamlingen.

I morgen har jeg seriøse planer om å snøre på meg joggeskoene og få meg en god spasertur før middag.

Så langt slapper jeg altså bare av og koooooser meg. Deilig å ha det sånn ettersom høsten har vært ganske travel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rolig og koselig jul sammen med familien. Gikk tur med eksen i kveld. Han flyttet ut i sommer. Deilig å treffe han. Deilig å bli holdt rundt. Deilig å bli kysset. Vi er bare venner, men han er fortsatt den fineste mannen jeg vet om. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig og koselig jul sammen med familien. Gikk tur med eksen i kveld. Han flyttet ut i sommer. Deilig å treffe han. Deilig å bli holdt rundt. Deilig å bli kysset. Vi er bare venner, men han er fortsatt den fineste mannen jeg vet om. :hjerte:

hmmm...hvorfor ble det slutt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 35
Jeg har vært sammen med familien hele jula. Har hatt det helt ok, ingen store opp- eller nedturer. Litt småkjedelig, men greit. Trekker meg litt unna når det er snakk om juletrepynting eller matlaging, for jeg er ikke like gira på sånne ting som de andre. Er litt spent på året som kommer og håper i hvertfall at dette var min siste jul alene med familien.

Jo takk, med noen få unntak har jeg hver jul måttet reise "hjem" til skilte foreldre, for å "feire" jul med dem, fordi jeg ikke har noen andre.

Jeg har riktignok en del venner og bekjente, men vil ikke trenge meg på der i julen, de har nok med egne små barn og familie! Det er ikke mye gøy eller givende å reise til barndomshjemmet egentlig, og føler jeg er for gammel til det.

Men alternativet er å sitte i leiligheten alene der jeg bor og det blir jo stusselig. SÅ det blir vel slik hvert år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, med noen få unntak har jeg hver jul måttet reise "hjem" til skilte foreldre, for å "feire" jul med dem, fordi jeg ikke har noen andre.

Jeg har riktignok en del venner og bekjente, men vil ikke trenge meg på der i julen, de har nok med egne små barn og familie! Det er ikke mye gøy eller givende å reise til barndomshjemmet egentlig, og føler jeg er for gammel til det.

Men alternativet er å sitte i leiligheten alene der jeg bor og det blir jo stusselig. SÅ det blir vel slik hvert år da.

For det første: Du MÅ ikke reise "hjem" nei. Du bestemmer faktisk helt selv. Men hvis du liker det bedre enn jul i egen leilighet så er det naturligvis fint. For det annet - som jeg har gitt uttrykk for før i tråden så er det ikke ensbetydende med å ha det stusselig om man feirer alene. Man kan ha en bra jul for det.

(Ser ut som jeg snart må starte "fornøyde singelfeirendes forening" :ler: .)

Det er ikke meningen å påtvinge deg alenejul, selvsagt. Jeg vil bare minne om at du har et valg. Selv feiret jeg med mine foreldre til jeg var godt oppi 30åra, men bestemte meg etterhvert for at nok fikk være nok. Jeg hadde lyst til å feire noen juler på "min" måte, før jeg ble gammel nok til å rulles inn på aldershjemmet ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Du MÅ ikke reise "hjem" nei. Du bestemmer faktisk helt selv. Men hvis du liker det bedre enn jul i egen leilighet så er det naturligvis fint. For det annet - som jeg har gitt uttrykk for før i tråden så er det ikke ensbetydende med å ha det stusselig om man feirer alene. Man kan ha en bra jul for det.

Det er ikke meningen å påtvinge deg alenejul, selvsagt. Jeg vil bare minne om at du har et valg. Selv feiret jeg med mine foreldre til jeg var godt oppi 30åra, men bestemte meg etterhvert for at nok fikk være nok. Jeg hadde lyst til å feire noen juler på "min" måte, før jeg ble gammel nok til å rulles inn på aldershjemmet ;) .

Helt enig! I år kunne jeg faktisk velge om jeg ville feire jul sammen med moren min eller faren min. Fordi de skulle ikke feire sammen. Utrolig rart! Jeg er like glad i begge og det var vanskelig å velge. Fordi jeg er vant til å feire jul sammen med dem begge to. Ikke hver for seg. Jeg såret en av dem men sånn er det bare. Jeg hadde mer lyst til å feire sammen med den ene enn den andre. Men det hadde egentlig ikke noe med personen å gjøre men stedet. Jaja men da skjønte jeg at jeg var blitt voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Når man stort sett er alene mer eller mindre hver kveld, vil man gjerne i det minste tilbringe julaften sammen med noen. Jeg drar frivillig å feirer jul med familien, og det er helt greit, men noe høydepunkt er det absolutt ikke. Jeg synes ikke jul er noe tristere enn resten av året, men jeg synes ikke det er noe spesiellt mye koseligere heller. De fleste vennene mine er reist bort i julen, så vil jeg har det sosialt (og det må jeg for det er et grunnleggende behov for meg) så er jeg nødt til å dra til foreldrene mine. Likevel er det slitsomt med presset på å være i så godt humør hele tiden, en ting er julaften, men det er liksom alt det rundt. Julen er ikke helt det store når man er voksen, singel og ikke har barn. Det må være lov til å prate litt om det negative uten å få all den moralen tredd over hodet tl en hver tid.

Ikke misforstå, det er flott at du hadde en fin jul, men selv om du synes det er topp å feire jul alene, må vel vi få lov til å synes at julen kan være litt trist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, man ikke. Jeg tror faktisk denne tråden inspirerte meg til å neste jul faktisk ikke reise "hjem". Jeg er singel og har ingen barn og er 36 år. Men nok får være nok. Det blir feil å sove på gjesterommet og føle seg som en hjemkommet student igjen også.

Klart foreldre er ok, men når en blir eldre og i 30-årene er det grenser for hvor mange dager man skal utsette seg for slikt man ikke behøver. Min far f.eks. er litt streng, og ville nok ha laget oppstyr om jeg neste jul ikke kom "hjem". Han ville ha kjeftet og kalt meg asosial som elsker å være alene dersom jeg sa at jeg skulle feire julen alene...ikke bra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke misforstå, det er flott at du hadde en fin jul, men selv om du synes det er topp å feire jul alene, må vel vi få lov til å synes at julen kan være litt trist?

Ikke misforstå. Det er helt greit at folk av forskjellige grunner synes julen kan være trist. Det har jeg forståelse for. Jeg begynner selv å grue meg i oktober ;) , men det er mer på grunn av forventningene om at jeg liksom må reise "hjem" bare fordi jeg er singel enn fordi jeg gruer til feiringen.

Nettopp derfor synes jeg det er viktig å vise at det ikke nødvendigvis er så fælt å feire for seg selv, selv om man er alene. ("Alene" kan jeg alt om ettersom jeg er singel, bor på bygda og faktisk ikke har en eneste såkalt "omgangsvenn" her jeg bor - og jeg har bodd her i 9 år så jeg begynner å få treningen i "alene".) Jeg har f.eks. ikke møtt et menneske ansikt til ansikt siden jeg ønsket damen i butikken "God jul" kl. kvart på 12 julaften. Og hva mer er - jeg kommer ikke til å møte noen før søndag formiddag. Det blir godt og vel 4 dager, det.

Poenget er at man gjør det som smerter minst. Jeg har valgt å feire alene, du velger å feire med dine foreldre. Det er ikke nødvendigvis den optimale feiringen for noen av oss, men vi har tross alt valgt det alternativet som er best for hver enkelt av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Ja, vi har valgt det selv, men kan det egentlig kalles et valg når valget står mellom to onder? :fnise:

Jeg har egentlig ingenting i mot å være med familien i jula. Hadde jeg hatt kjæreste ville jeg feiret jul med enten min eller hans familie, fordi jeg liker å ha masse folk rundt meg til jul. Det jeg er lei av er å aldri få noen ordentlige avbrekk fra det kjedelig livet jeg lever. Både jul påske og sommerferie er liksom det samme kjedelige greiene. Prøver å gjøre masse ut av det, men blir liksom aldri noen store høydepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, man ikke. Jeg tror faktisk denne tråden inspirerte meg til å neste jul faktisk ikke reise "hjem". Jeg er singel og har ingen barn og er 36 år. Men nok får være nok. Det blir feil å sove på gjesterommet og føle seg som en hjemkommet student igjen også.

Helt enig. Det føles rart å ligge på gjesterommet når man er hos foreldrene sine i jula. Verken jeg eller søskene mine har et eget rom her lengre. Jeg bor i samme by som foreldrene mine så jeg kan godt reise hjem til meg selv etter feiring på julaften men jeg velger å bo hjemme hos dem i noen dager, for å være hyggelig å slippe og være alene et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, vi har valgt det selv, men kan det egentlig kalles et valg når valget står mellom to onder? :fnise:

Jeg har egentlig ingenting i mot å være med familien i jula. Hadde jeg hatt kjæreste ville jeg feiret jul med enten min eller hans familie, fordi jeg liker å ha masse folk rundt meg til jul. Det jeg er lei av er å aldri få noen ordentlige avbrekk fra det kjedelig livet jeg lever. Både jul påske og sommerferie er liksom det samme kjedelige greiene. Prøver å gjøre masse ut av det, men blir liksom aldri noen store høydepunkt.

Jupp, point taken. Og jeg er i stor grad enig med deg. (Bortsett fra at jeg ikke er så veldig glad i masse folk rundt meg.) Ferier er en liten utfordring når man er singel. Det er ikke til å komme fra at en del ting er morsommere når man er to. (På den annen side så mistenker jeg at mange i parforhold også har utfordringer i ferien, bare at deres utfordringer er av en litt annen art enn vår. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Jupp, point taken. Og jeg er i stor grad enig med deg. (Bortsett fra at jeg ikke er så veldig glad i masse folk rundt meg.) Ferier er en liten utfordring når man er singel. Det er ikke til å komme fra at en del ting er morsommere når man er to. (På den annen side så mistenker jeg at mange i parforhold også har utfordringer i ferien, bare at deres utfordringer er av en litt annen art enn vår. )

Det verste med feriene er i grunn at de skiller seg så lite fra hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...