Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 Er det noen her som reiser ofte til Trondheim som vet hvor vanlig det er med forsinkelser på denne ruta? Jeg skal rekke en forestilling i Trondheim, og vurderer tog for å spare litt penger. Toget er fremme litt over tre timer før forestillingen starter. Man hører jo stadig om signalfeil og slikt som forsinker togtrafikken. Ville dere satset på denne avgangen, eller heller tatt fly og fått bedre tid?
Gjest Ansjoni Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 3 timer er absolutt god nok margin vil jeg si. Jeg reiste endel med Dovrebanen før, og opplevde aldri så store forsinkelser.
Gjest fisk Skrevet 25. desember 2008 #3 Skrevet 25. desember 2008 Dovrebanen er sjelden veldig forsinket, Nordlandsbanen sliter mer.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #4 Skrevet 25. desember 2008 Er strekningen Oslo-Trondheim jeg lurer på da Og hvordan er det med kjedsomhetsfaktoren når man reiser alene? Er litt skeptisk til 2x7 timer på tog. Og går det an å bestille en bestemt plass så man slipper å måtte sitte mot kjøreretningen? Hørte om en som kjørte baklengs hele veien,og han sa at på hans vogn var nesten alle plassene baklengs
Cata Skrevet 25. desember 2008 #5 Skrevet 25. desember 2008 Kjedsomhetsfaktoren motvirkes med bok og MP3 spiller, men likevel - 2x7 timer er ikke av det morsomste nei. Hvorfor i allverden vil du ta tog så langt når det går fly? Tror det blir vanskelig å reservere plass i kjøreretningen. For det første tror jeg ikke NSB har muligheter for å reservere en "navngitt" plass (vogn 2, plass 37) og for det annet er det vel ikke så lett å vite hvilke plasser som er rettvendt på den strekningen du skal, hvis du ikke reiser der jevnlig?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #6 Skrevet 25. desember 2008 Kjedsomhetsfaktoren motvirkes med bok og MP3 spiller, men likevel - 2x7 timer er ikke av det morsomste nei. Hvorfor i allverden vil du ta tog så langt når det går fly? Tror det blir vanskelig å reservere plass i kjøreretningen. For det første tror jeg ikke NSB har muligheter for å reservere en "navngitt" plass (vogn 2, plass 37) og for det annet er det vel ikke så lett å vite hvilke plasser som er rettvendt på den strekningen du skal, hvis du ikke reiser der jevnlig? Vet de ikke slikt hos nsb da? Grunnen til at jeg vurderer tog er at det ser ut som flyprisene går opp en del neste år. Fant ikke noe billigere enn 1100 kroner t/r når jeg skal dra. Og da kommer 4xbuss til og fra begge flyplassene i tillegg...
Gjest Ansjoni Skrevet 25. desember 2008 #7 Skrevet 25. desember 2008 Vil vel tro at de vet det hvis du bestiller billetten i en skranke eller noe sånt, men da får du vel ikke minipris, den gjelder vel bare ved nettbestilling? :klø: Ellers er ikke mange timer på tog noe problem syns jeg da, har med musikk, bøker, noe godt og digg, så går tida så fort så
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #8 Skrevet 25. desember 2008 Vil vel tro at de vet det hvis du bestiller billetten i en skranke eller noe sånt, men da får du vel ikke minipris, den gjelder vel bare ved nettbestilling? :klø: Tror det er 50 kroner tillegg for å bestille minipris i skranke eller telefon. Men usikker på om det er til sammen for tur/retur, eller om det er 50 kr ekstra pr.strekning. Synes forresten det er utrolig dårlig at NSB ikke har klart å få til setevalg fra internett sånn som flyselskapene har. Jeg synes i hvert fall setevalg er mye viktigere på en 7 timers togtur, enn på en tre kvarters flytur. Og på tog risikerer man både plass mot kjøreretningen, og å havne i sånn fireseter rett i glaningen på to medpassasjerer. Jeg ville betalt for å unngå det, for å si det slik.
MissStiles Skrevet 25. desember 2008 #9 Skrevet 25. desember 2008 HVis du bestiller komfort plass så kan du ha med deg pc og se på film. Bedre seter og bedre plass i den avdelingen og. Husk også bok og musikk! jeg tar toget ofte til tr.heim og må alltid ha med meg masse lesestoff!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #10 Skrevet 25. desember 2008 HVis du bestiller komfort plass så kan du ha med deg pc og se på film. Bedre seter og bedre plass i den avdelingen og. Husk også bok og musikk! jeg tar toget ofte til tr.heim og må alltid ha med meg masse lesestoff! Har ikke laptop... og blir bilsyk hvis jeg leser. Dessuten så var det komfortvogn han satt på han jeg kjenner som fikk plass baklengs. Men man risikerer jo å komme i familievogn også, hehe... kanskje jeg bør ta fly likevel.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #11 Skrevet 28. desember 2008 Tog Oslo - Trondheim er helt supert! Ha med en god bok, musikk og noe godt (og/eller sundt) å knaske på, len deg godt tilbake i setet, koble ut verden og kos deg!
nanya Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 Har ikke laptop... og blir bilsyk hvis jeg leser. Dessuten så var det komfortvogn han satt på han jeg kjenner som fikk plass baklengs. Men man risikerer jo å komme i familievogn også, hehe... kanskje jeg bør ta fly likevel. Er du virkelig sikker på at du blir kvalm hvis du leser på toget? Jeg blir fort bilsyk, men det har aldri slått meg at jeg kunne bli "togsyk".
Cata Skrevet 28. desember 2008 #13 Skrevet 28. desember 2008 Er du virkelig sikker på at du blir kvalm hvis du leser på toget? Jeg blir fort bilsyk, men det har aldri slått meg at jeg kunne bli "togsyk". Det går an ja. Jeg blir lett bilsyk, men hadde aldri vært togsyk inntil for noen få år siden (og har reist en god del med tog), men da slo kvalmen til for fullt på en 5 timer lang togtur. *urk* Så det er fullt mulig, selv om det er langt lettere å bli bilsyk.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #14 Skrevet 28. desember 2008 Jeg blir i hvert fall oftere syk på tog enn i bil. En ting er den baklengskjøringen NSB insisterer på å utsette en stor andel av passasjerene for. En annen ting er at man sjelden får "lov" av medpassasjerer å åpne noe vindu for å lufte. Og de moderne togene har jo oftest ikke sånne luftdyser i taket over plassene heller.
nanya Skrevet 28. desember 2008 #15 Skrevet 28. desember 2008 Haha, nå kommer jeg sikkert til å tenke på dette når jeg skal ta toget tilbake til byen etter jul, og ende opp med min første togsyke.
Cata Skrevet 28. desember 2008 #16 Skrevet 28. desember 2008 Haha, nå kommer jeg sikkert til å tenke på dette når jeg skal ta toget tilbake til byen etter jul, og ende opp med min første togsyke. Ikke hør på oss... *prøver å avverge togsyk nanya*
Gjest dd Skrevet 29. desember 2008 #17 Skrevet 29. desember 2008 Vet de ikke slikt hos nsb da? Grunnen til at jeg vurderer tog er at det ser ut som flyprisene går opp en del neste år. Fant ikke noe billigere enn 1100 kroner t/r når jeg skal dra. Og da kommer 4xbuss til og fra begge flyplassene i tillegg... Hæ? 1 100 t/r er jo billig, du kan da ikke forvente å få det særlig mye billigere enn dett.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #18 Skrevet 30. desember 2008 Prisforskjellen mellom fly og tog har økt mye de siste par årene. For to år siden betalte jeg typisk 7-800 t/r med fly. Da var det ikke så mye dyrere enn minipris på nsb. Flybussene har også blitt dyrere, så med 4 bussturer til og fra flyplassene havner man på minst 1500, mens nsb fortsatt har minipris til 199 hver vei. Billig, men akk så kjedelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå