Gå til innhold

Bygdebarnas fedme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Drikker ikke øl, men tar gjerne et glass vin. Og ost og kjeks.

Ja man er de ikke blitt helt fin på det, Ritz og krydderost holder det. :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva mener du, hva kan gjøres for at bygdeforeldre får økt kunnskap om helse, mat og trening? Hva kan gjøres for å øke kunnskapsnivået blant det tykke bygdefolket som sverger til H-melk, flesk, kjernet smør, fløte, snacks, sukkerbrus, nugatti, godterier og sukker hver dag, lefser, kjøtt fra de lokale stabburene og som bare freser rundt på snøscootere og aldri mosjonerer i den naturen som mange selger sine bygder på overfor turistene?

For all del, her har du jo svaret. For du har jo virkelig skjønt det ikke en gang forskerne skjønner. Hva skal vi gjøre? Forby snøscootere, kjøttdeig og fløte for bygdefolket så klart. :ironi:

Får vel egentlig ikke inntrykk av at du er så veldig bekymret, selv om du kaller deg det. Derimot er du full av generalisering og fordommer. Dette innlegget har du vel egentlig bare skrevet for å få rakke ned på bygdefolket?

Jeg har selv bodd i ei lita bygd i Nord-Norge og der var det lite overvekt blant barna, så noe godt eksempel er det ikke. Og der var det mange tilbud for ungene, samt at skolen også gjorde sitt for aktivisering. For voksne var tilbudet derimot elendig, så der kunne mye vært gjort bedre.

Forøvrig er ikke statistikk nevnt med et ord i artikkelen, det står derimot at en ikke aner størrelsen på problemet.

Skrevet

Det er virkelig morsomt hvor benektende folk stiller seg til forskningsresultater. Med mindre artikkelen det er linket til baserer seg på oppspinn og løgn, ER det sammenheng mellom hvor/hvordan man bor og overvekt. Selv om noen av oss har opplevd eksempler på det motsatte, betyr ikke det at ikke tendensene er der. Jeg synes det er litt interessant å tenke over hva forskjellene synes, mindre interessant å blånekte for at det finnes forskjeller.

Skrevet

Vi bor på bygda, og jeg er det ikke mange overvektige mennesker. Kanskje det er enkelte bygder som sliter med det, men langt i fra alle. Og jeg hadde sett på det som en fornærmelse, om noen utenfor skulle komme og lære oss om mat og helse bare fordi vi bor på bygda.

Skrevet
Det er velkjent at smarte bygdemennesker flytter til byene. Taperne blir igjen og trøstespiser.

Jeg ville ha formulert meg noe annerledes enn det som gjest gjorde over her, men basically, ja: det er faktisk hva som skjer: de smarte flytter til byene, og de som blir ved gård og grunn spiser masse usunn mat og de trimmer ikke. Ikke mye hjerneceller igjen i bygdene.

Men skattepengene våre går til å opprettholde stakittgjerdet og snøscootersamfunnene i verste velgående. Kan ikke bare alle flytte til de små byene vi har her til lands?

Skrevet
Det er virkelig morsomt hvor benektende folk stiller seg til forskningsresultater. Med mindre artikkelen det er linket til baserer seg på oppspinn og løgn, ER det sammenheng mellom hvor/hvordan man bor og overvekt. Selv om noen av oss har opplevd eksempler på det motsatte, betyr ikke det at ikke tendensene er der. Jeg synes det er litt interessant å tenke over hva forskjellene synes, mindre interessant å blånekte for at det finnes forskjeller.

Skal man tro alt man leser, så vil man få store problemer. Noen forskere mener helt sikkert det motsatte, at det er mer fedme i byene enn på bygdene oswv. Så hvem skal man høre på, og hvem skal man stole på?

I noen byer vil du helt sikkert finne mange flere overvektige enn du finner på enkelte bygder, og motsatt andre steder. Derfor er det helt umulig å si at bygdebarna er fetere enn bybarna, for de har ikke sjekket alle bygdene rundt om i hele landet.

Skrevet

Det kan godt hende artikkelen har rett, men det står ingen steder at det er laget noen statistikk, jeg bare påpeker det.

Selvfølgelig kan dette være et interessant tema, men den som starter diskusjonen bør da formulere seg på en annen måte og være saklig. Det er vel heller ikke slik at det ikke finnes karbonadedeig i noen bygder fordi TS opplevde det i sin bygd. Og legge et slikt innlegg som er fullt av generaliseringer og fordommer på generell debatt passer dårlig. Man ser jo at svarene blir i samme retning som startinnlegget også.

TS har jo forøvrig klart det forskerne ikke har klart, funnet årsaken som er at mennesker på bygda kan for lite om mat og trening.

Forskerne vet ikke en gang årsakene til at det er mer overvekt i bygdene står det i artikkelen, de får vel undersøke dette, og når de vet det kan de også gjøre noe med problemet.

Skrevet
I noen byer vil du helt sikkert finne mange flere overvektige enn du finner på enkelte bygder, og motsatt andre steder. Derfor er det helt umulig å si at bygdebarna er fetere enn bybarna, for de har ikke sjekket alle bygdene rundt om i hele landet.

På bygdelandet har de ikke engang hørt om representativt utvalg.

Skrevet

Sikkert fordi at her på landet må vi bruke bil heile tida pga lange avstander.

You see... Her på landet er kollektivtransporten så dårlig utbygd :popcorn:...

Skrevet
Det kan godt hende artikkelen har rett, men det står ingen steder at det er laget noen statistikk, jeg bare påpeker det.

Men da må man jo lure på hva forskerne og legene i artikkelen uttaler seg på grunnlag av. Om de bare synser og tror at folk på landet er tjukke sånn jevnt over, kan man jo ikke ta dem alvorlig. Jeg tipper det finnes statistikk... Ellers er jeg enig i at måten trådstarter og enkelte andre her formulerer seg ikke bidrar til å oppklare så veldig mye, på den annen side tror jeg jeg har fått bekreftet noen fordommer om utdanningsnivå også.

Skrevet
Det er i hvert fall dumt å bli personlig fornærmet av statistikk... Statistikken sier noe om tendenser, og ofte har tendensene en årsak.

:enig: Og det at noens personlig erfaring viser noe annet beviser ingenting, det skjønner jo alle. Kjenner dere virkelig så mange folk i forskjellige bygder og i byene at dere kan motsi denne statistikken med sikkerhet?

Skrevet

-Alt er jo relativt. Spørs hva man sammenlikner med. Sammenliknet med virkelige storbyer, er de fleste her i landet bygdetullinger.

Kunne ikke dy meg, men ellers er det jo interessant å spørre hva grunnen er dersom virkelig det stemmer at folk på bygda er mer overvektige.

Selv tror jeg nok at de mange steder har bevart den gamle tradisjonen om at det skal kaker ol på bordet når det kommer besøk. Flere kvinner er nok hjemmeværende (deltidsarbeidende) og har interesse for å lage tradisjonell mat, tror jeg. Men jeg vet ikke, bytulling som jeg er.

Skrevet
Derfor er det helt umulig å si at bygdebarna er fetere enn bybarna, for de har ikke sjekket alle bygdene rundt om i hele landet.

Som du kanskje har fått med deg (?), du som bor på bygda, må man ikke undersøke alle bygder og byer for å trekke en konklusjon, det holder med et representativt utvalg.

Skrevet (endret)

Har ikke lest noen av svarene her, ei heller artikkelen, men har venner fra USA som sier akkurat det samme, dvs. det virker som det er avstandere til butikker, skole etc som avgjør. Folk er generelt tynnere i byene fordi de ikke kan bruke bil i like stor grad til daglige gjøremål. Jeg kan godt tenke meg at det er selvforsterkene - bruker man bil så bruker man den til mer og mer og bruker man den lite så finner man fler og fler alternativer.

Jeg vet med meg selv at jeg bruker bil mye mindre nå enn før. Bodde vest for Oslo for endel år siden og brukte bil til det meste. I dag bor jeg midt i Oslo og har fortsatt bil, men bruker den nesten ikke. Går og sykler til butikker og aktiviteter hele tiden. Det gjør jeg fordi det går raskere slik.

Endret av skrue
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Dette sier SSB om saken:

Flest med fedme i mindre urbane strøk ...

Opplysninger fra Helse- og levekårsundersøkelsen 2005 viser at andelene av henholdsvis menn og kvinner med fedme var noe høyere i spredtbygde bostedsstrøk (under 200 innbyggere) og i den kategorien tettbygde bostedsstrøk som har færrest innbyggere (opp til 20 000 innbyggere).

Det er likevel relativt små forskjeller å spore etter landsdel, familiefase og sosioøkonomisk status.

Kilde

Saa det saa. :popcorn:

Endret av Mea Culpa
Skrevet

Bygdebarna mobber mer, de er tjukkere og fedmen er mer utbredt blant landsbybarn og deres foreldre enn hos bysbarna.

Skrevet
Opplysninger fra Helse- og levekårsundersøkelsen 2005 viser at andelene av henholdsvis menn og kvinner med fedme var noe høyere i spredtbygde bostedsstrøk (under 200 innbyggere)

Det viser at min hypotese om at fedmen skyldes innavl etter alt å dømme er korrekt.

Skrevet
Bygdebarna mobber mer, de er tjukkere og fedmen er mer utbredt blant landsbybarn og deres foreldre enn hos bysbarna.

Mener du at bygdebarn er fetere fordi de mobber mer?

Det viser at min hypotese om at fedmen skyldes innavl etter alt å dømme er korrekt.

Hvordan klarer du å lese det ut av statistikken fra SSB?

Skrevet

Hva om en snur litt på dette?

Hvorfor er bybarna så tynne? Er det for at de er mye alene fordi de har foreldrene som ikke bryr seg? Har ikke byforeldre tid til å lage mat til barna, har de ikke tid nok til å følge barna til aktiviteter etc.? Har sett bybarn som var gruelig tynne og tenkt mitt..narkoforeldre, barnemishandling osv.

Syns bare denne tråden peker på en del teite årsaker (ubevisst uvitende mennesker?), derfor ville jeg bare snu litt på det.

Skrevet

Eg har vore både i bygder og i storbyar, og dette stemmer ikkje med kva eg har sett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...