Gjest Bekymret Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 Aftenposten skriver om barna i de norske bygdene som bare bilr tykkere og tykkere. Jeg har selv bodd i en liten bygd, og der var det kun en liten nærbutikk man kunne handle matvarer i. Bygdefolket kikket med vantro på meg da jeg etterlyste karbonadedeig (framfor fetere kjøttdeig), lett-is (framfor fløteis) og andre magrere alternativ. "Vi selger ikke sånt her, for folk vil ikke ha det", var omkvedet. Det var lett å se at bygdefolk var tykkere enn de veltrente bymennene jeg var vant til. barna var også særdeles overvektige. - Det grenser til barnemishandling, tenkte jeg. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2837875.ece Hva mener du, hva kan gjøres for at bygdeforeldre får økt kunnskap om helse, mat og trening? Hva kan gjøres for å øke kunnskapsnivået blant det tykke bygdefolket som sverger til H-melk, flesk, kjernet smør, fløte, snacks, sukkerbrus, nugatti, godterier og sukker hver dag, lefser, kjøtt fra de lokale stabburene og som bare freser rundt på snøscootere og aldri mosjonerer i den naturen som mange selger sine bygder på overfor turistene?
Gjest Philippa (Oslo) Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 På generell basis synes jeg at skolen i bygde-Norge bør satse ennå mer på helse og kosthold, også overfor foreldrene, slik at de kommer på samme kunnskapsnivå som foreldre i storbyen. I tillegg burde myndighetene sørge for at bygdefolket aktiveres mer gjennom kollektiv trening!
Gjest WildRider Skrevet 26. desember 2008 #3 Skrevet 26. desember 2008 Har bodd i to skikkelige bygder, og da snakker vi steder som ikke har kommet på kartet før i nyere tid Hvertfall kunne det sett slik ut. Så ikke så mange overvektige mennesker der, hverken unger eller voksne. Nærbutikken hadde både lett og vanlige utgaver av varene, og utvalget var helt greit, på begge steder. Bodde også midt i tjukkeste Oslo en stund, så flere fete barn og voksne der enn i begge bygdene.
Gjest nobilian Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 På generell basis synes jeg at skolen i bygde-Norge bør satse ennå mer på helse og kosthold, også overfor foreldrene, slik at de kommer på samme kunnskapsnivå som foreldre i storbyen. I tillegg burde myndighetene sørge for at bygdefolket aktiveres mer gjennom kollektiv trening! ***
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Dette med bygdebarn er fetere enn bybarn kommer vel av at foreldrene til bygdebarna gjør noe med problemet og blir derfor regnet med i slike undersøkelser fordi de er registrert som overvektige. Mens foreldre i byene ikke bryr seg like mye om å behandle barnas fedme, og heller ikke har samme mulighetene til å få barnet ut og trene som de som bor på landet... Bare for å generalisere den andre veien. Jeg tror i alle fall ikke dette har med utdannelse å gjøre. Jeg tror heller dette har med å gjøre at feks veiene som går gjennom bygdene gjerne er tett trafikkerte i forhold til før, og undene får ikke ut og sykle og gå til vennene sine slik som før. I alle fall er det slik der jeg vokste opp. Og på bygdene prioriteres det ikke akkurat å bygge ut sykkelstier og div, så barna blir kjørp rundt overalt i forhold til før. De hjelper heller ikke til med gårdsarbeid slik som før i tiden og bli mer stillesittende, men spiser fremdeles bondekost som er sunn og grei mat for en person som arbeider med kroppen, men som for en stillesittende bleikfis betyr flere kilo å bære rundt på...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #6 Skrevet 26. desember 2008 Folk i bygde-Norge har sjelden utdanning. I småkommuner- og bygder er det vanskeligere for foreldre å vite hva som er korrekt kosthold. De følger gamle vassgrauttradisjoner og spekkmat med fet rømme slik bæssmor alltid har gjort det og da blir barna feite, akkurat som foreldrene. Bygdene har mye natur, men barna bruker den ikke. Altfor mye slapphet og kunnskapsløshet i bygde-Norge!
Strix Skrevet 26. desember 2008 #7 Skrevet 26. desember 2008 Folk i bygde-Norge har sjelden utdanning. I småkommuner- og bygder er det vanskeligere for foreldre å vite hva som er korrekt kosthold. De følger gamle vassgrauttradisjoner og spekkmat med fet rømme slik bæssmor alltid har gjort det og da blir barna feite, akkurat som foreldrene. Bygdene har mye natur, men barna bruker den ikke. Altfor mye slapphet og kunnskapsløshet i bygde-Norge! Om dette skal forestille et seriøst innlegg så er det utrolig pinlig å lese hvor kunnskapsløse folk er om bygde-Norge. Å tro at folk på bygdene er mindre opplyste enn folk i byene er ikke i nærheten av sannheten. Det gjelder kanskje en promille av folk som bor milevis fra folk og bevisst har valgt å leve i "fortiden". Og som noen nevnte over her, jeg ser også minst like mange overvektige i byer som på bygdene (og da tenker jeg prosentvis). Å påstå at folk i bygde-Norge sjelden har utdanning, hvor får du den ideen fra? Jeg kan nok regnes som en landsens jente, men har bodd flere år i en av Norges største byer, har familie og slekt i Norges største by og vet ikke om du vil vite hvem som er mest opplyst om kosthold og hvem som lever sunnest
Gjest Osloborger Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror dette delvis skyldes en genetisk komponent. Mye innavl uti der, vettu.
Gjest fisk Skrevet 26. desember 2008 #9 Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror i alle fall ikke dette har med utdannelse å gjøre. Utdannelse er positivt korrelert med et sunnere kosthold, mindre overvekt og mer mosjon. Du kan tro på hva du vil, men det har ingen større verdi enn å stikke fingeren i været. Byfolk har gjennomsnittlig en høyere utdannelse enn bydgefolk. Slå sammen to og to. Det har ingenting med opplysthet (som jo er et vagt begrep) å gjøre, men konkret utdannelsesnivå som korrelerer.
cilja Skrevet 26. desember 2008 #10 Skrevet 26. desember 2008 Aftenposten skriver om barna i de norske bygdene som bare bilr tykkere og tykkere. Jeg har selv bodd i en liten bygd, og der var det kun en liten nærbutikk man kunne handle matvarer i. Bygdefolket kikket med vantro på meg da jeg etterlyste karbonadedeig (framfor fetere kjøttdeig), lett-is (framfor fløteis) og andre magrere alternativ. "Vi selger ikke sånt her, for folk vil ikke ha det", var omkvedet. Det var lett å se at bygdefolk var tykkere enn de veltrente bymennene jeg var vant til. barna var også særdeles overvektige. - Det grenser til barnemishandling, tenkte jeg. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2837875.ece Hva mener du, hva kan gjøres for at bygdeforeldre får økt kunnskap om helse, mat og trening? Hva kan gjøres for å øke kunnskapsnivået blant det tykke bygdefolket som sverger til H-melk, flesk, kjernet smør, fløte, snacks, sukkerbrus, nugatti, godterier og sukker hver dag, lefser, kjøtt fra de lokale stabburene og som bare freser rundt på snøscootere og aldri mosjonerer i den naturen som mange selger sine bygder på overfor turistene? Dette er noe av det største tullet jeg noen gang har lest! Både artikkelen du refererer til og innlegget ditt. Jeg har bodd i storby i utlandet i veldig mange år (en god del større enn Oslo), jeg er oppvokst i en bygd og har nå valgt å flyttet tilbake til bygda med familien min. Tror du og visse andre i denne tråden virkelig at vi går i lusekofte og spiser fenalår med fet rømme til????? Og freser rundt på snøscooter? Det er til å le av. Jeg skal si deg en ting. Folk her i min bygd er velutdannede, intelligente, sportye og sosiale folk. Vi har tilgang på fet og mager mat. Vi har tilgang til naturen og treningssenteret. Vi vet hva som er sunt og usunt. Vi kjører bil, tar buss, sykler, går og bruker spark om vinteren. Vi har MYE mindre stress i hverdagen enn byfolk. Når jeg handler mat er det sjeldent mer enn en person foran meg i kassen. Når jeg skal handle klær, finns det alltid et prøverom ledig. Vi slipper kø i trafikken, og vi har frisk luft og fersk fisk fra havet tilgjengelig. Jeg kunne skrevet så mye mer i et forsøk på å opplyse folk, men jeg får en følelse av at jeg kaster bort tiden. Synes det er utrolig at folk kan være så naive og korttenkte som enkelte i denne tråden.... Fysj
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #11 Skrevet 26. desember 2008 Det er velkjent at smarte bygdemennesker flytter til byene. Taperne blir igjen og trøstespiser.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #12 Skrevet 26. desember 2008 Om dette skal forestille et seriøst innlegg så er det utrolig pinlig å lese hvor kunnskapsløse folk er om bygde-Norge. Å tro at folk på bygdene er mindre opplyste enn folk i byene er ikke i nærheten av sannheten. Det gjelder kanskje en promille av folk som bor milevis fra folk og bevisst har valgt å leve i "fortiden". Og som noen nevnte over her, jeg ser også minst like mange overvektige i byer som på bygdene (og da tenker jeg prosentvis). Å påstå at folk i bygde-Norge sjelden har utdanning, hvor får du den ideen fra? Jeg kan nok regnes som en landsens jente, men har bodd flere år i en av Norges største byer, har familie og slekt i Norges største by og vet ikke om du vil vite hvem som er mest opplyst om kosthold og hvem som lever sunnest Vel. da jeg bodde på bygda var det ikke akkurat mange av de som kom fra bygda som faktisk brukte naturen og fjellene rundt.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #13 Skrevet 26. desember 2008 Enkelterfaringer gjør ingen statistikk
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 Enkelterfaringer gjør ingen statistikk Det er bedre å ha enkelt- og egenerfaringer enn å tro på alt statistikken sier. Statistikken kan brukes slik at den passer til ens eget syn.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #15 Skrevet 26. desember 2008 Det er bedre å ha enkelt- og egenerfaringer enn å tro på alt statistikken sier. Statistikken kan brukes slik at den passer til ens eget syn. Whatever floats your boat.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #16 Skrevet 26. desember 2008 Det er i hvert fall dumt å bli personlig fornærmet av statistikk... Statistikken sier noe om tendenser, og ofte har tendensene en årsak. Det betyr selvsagt ikke at folk på bygda er dumme og uopplyste, eller at alle i byene vet best. Personlig tror jeg, etter å ha bodd mange år på landet (etter å ha vokst opp i Oslo), at forholdsvis store avstander, mangel på gangveier og kanskje relativt få møteplasser/organiserte aktivitetet (her jeg bor er tilbudet ikke dårlig, men ikke så variert, det er ikke noe som passer "alle") gjør at: 1. man kjører når man skal levere barn i skole og barnehage, på trening, hos venner, i butikken osv. Da jeg vokste opp i Oslo gikk vi til omtrent alle slike ting, evt vi gikk et stykke til og fra kollektivtransport. 2. det er mer tiltak (fordi man må kjøre, kanskje langt) og færre tilbud når det gjelder å komme seg ut; man blir oftere hjemme? 3. Selv om det er mye natur er den ofte mindre tilgjengelig enn rundt byene; man må kjøre for å komme seg til en løype, naturen er villere/brattere/mindre tilrettelagt, så den er faktisk vanskeligere å bruke for hvermannsen. Det er også selvsagt forskjell på utdanningsnivå i byene og bygdene - hvor mange med doktorgrad vil egentlig finne jobb i hjembygda..? Her jeg bor er utdanningsnivået ganske høyt, men det er fordi vi ligger nær en universitetsby, ikke fordi sykehjemmet, høvleriet og barnehagene ansetter professorer... Basert på egne erfaringer, ikke statistikk, er barn/folk mer overvektige der jeg vokste opp i Oslo, enn der jeg bor nå. Men det betyr likevel ikke at det ikke finnes en statistisk tendens som fastslår at det er flere overvektige på landet enn i byene, sånn generelt.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #17 Skrevet 26. desember 2008 Dette har ihvertfall ikke jeg lagt merke til.. Stort sett urbane mennesker som er tjukke etter egen erfaring.
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. desember 2008 #18 Skrevet 26. desember 2008 Tror gjest i innlegg 16 påpeker mye viktig her. Desverre er det ofte sånn at man må bli kjørt for å komme seg på ting i bygdene, og man blir derfor mindre aktiv. I tillegg er det ofte lange avstander til andre unger som man kan leke med, og det er derfor lett å bli stillestittende foran en data eller tv fordi man ikke bare kan stikke ut å finne noen og leke med.
KjederSeg Skrevet 26. desember 2008 #19 Skrevet 26. desember 2008 Det er velkjent at smarte bygdemennesker flytter til byene. Taperne blir igjen og trøstespiser. Jepp jepp. (Sender du pottis-skåla? Takk. *spretter opp en cola*) Jeg var bygdegutt jeg., Fritidsaktivitetene bestod i.. eh.. tja... Tv hadde vi jo. Og bøker. Kunne jo gå tur langs veien. Klatre opp i et tre og sitte der til jeg hadde dovna vekk i beina mens jeg drømte om å ha flere unger enn to i nabolaget. Eneste organiserte aktivitet som fantes var fotball i nabobygda. Jeg likte ikke fotball. Ikke hadde jeg foreldre med bil heller (eller jo fattern hadde, men han var bortreist store deler av året grunnet jobb) Nei. Send meg en sjokkis også eller?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #20 Skrevet 26. desember 2008 Nei. Send meg en sjokkis også eller? Nå som du er kommet til byen, kan vi heller ta en tur på puben og døtte noen øl og noen begre med chilinøtter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå