Gå til innhold

Hvordan var dine barn i går, på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er dine barn og hvordan var de i går? Maste de mye de mye etter gaver?

Har en bror på 10. Han var visst helt i hundre og ble verre ut over dagen. Skreik og hyla etter gaver i tre timer før han gav seg, da vi fikk besøk.

Og når åpnet dere gavene? Her åpnet vi dem ca klokka 18.30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, hørtes ikke kjekt ut. Har en gutt på 13 og ei jente på 9, var ikke mas, bare to spørsmål om når vi skulle åpne. Vi åpnet gaver ca kl 20.

Skrevet

Har et barn på 4 år. Han "kosa" litt med pakkene under treet og kikka på dem - men ikke noe mas.Han er vant med og fullstendig klar over at det ikke er noe pakke-åpning før det blir kveld. Tror det at hvis man åpner for å åpne en pakke eller fler utover dagen, så blir det mer mas. Vi åpnet pakkene ca kl 18.30.

Skrevet

Mine ( nå 11 og 13)har alltid fått lov til å åpne en pakke om morgenen når de står opp. Har da laget til en pakke med noe som de kan holde på med; et brettspill, tegnebok el. Nå begynner de å bli så store at det er ikke like "nødvendig" med tidsfordriv, men tradisjonen med en liten pakke om morgenen har vi holdt på.Vi spiser klokken fem, og før pakkene åpnes skal det ryddes unna etter middagen og dekkes til kaffe. Gaveåpningen begynner sjelden før i sjutiden. Det har aldri vært noe masing her, men jentene har også alltid blitt "satt i arbeid". De hjelper til med å rydde av bordet, dekke nytt,sette på kaffe, legge på servietter osv.

Jeg synes unger som maser og griner på julaften er en uting!Julemiddagen skal spsies i fred og ro og det skal være koselig rundt bordet!

Skrevet

Her var det tre barn mellom 8 og 14 og frem til Blåfjell var ferdig fikk jeg ingen spøsmål om gaveåpning. De vet at vi spiser kl 17, og ser litt TV etterpå før gaveåpningen ca 18.30.

Vi holdt på i 2 timer, og det var faktisk en avslappet stemning hele tiden.

Skrevet

Hos oss var det tre barn på 5, 6, og 11. De var alle kjempeflinke. Ikke noe masing, men det var mye bråk. De lekte og lo hele tiden. :)

Gjest Gjest_L@dy_*
Skrevet

Har ei jente på 3 år, og jeg synest egentlig dagen var veldig fin. Det som nok gjorde at hun innemellom kan bli litt "oppaset" tror jeg er mer fordi det er flere som leker og herjer med henne.

Nå fikk hun en julegave på morgene, samt en strømpe med litt godter i, sånn rundt 18 tiden så kom nissen innom og da fikk hun to gaver. Det var ei dukke og mange fine klær til den så da hadde hun litt å gjøre på. Vi spiste i 20 tiden og så åpnet vi gaver rundt kl. 21. Vi kunne nok ha spist og åpnet gaver en time tidligere, men det får vi ta til neste år. Hun la seg 2215, og da var hun rimelig sliten. ;)

Skrevet (endret)

Vi åpnet noen lekegaver før jul + i romjulen som kommer. Klesgaveger åpnet vi voksne. Hun fikk åpne 4 gaver som lå under treet etter middag, så la hun seg, ca kl 1915. Helt fint, uten mas.

Endret av Donpedro
Skrevet

Synes stemningen var rolig og god her.Seksåringen maste litt, men ellers var det fint lite. Det kom en nisse mellom maten og desserten og delte ut en gave til hver.Begynte gaveutdelingen i sjutida, det var en forholdsvis rolig seanse.

Skrevet

Vår treåring fikk åpne en stor bilbane ved 1000 tiden, og lekte med den nesten resten av dagen. Kl 1700 kom gjestene og da fikk barna åpne pakkene sine, før middag.

Kl 1930 satte vi oss til bords. Da hadde barna fått leke i noen timer med sine nye gaver, og var mette og trette. La treåringen etter middag ved 2100 tiden, og da tok vi voksne kaffe og våre pakker i soffaen.

Funker veldig bra på denne måten:-)

Skrevet

En tiåring uten atferdsproblemer er ærlig talt for gammel til å hyle og skrike på grunn av gaver og julaften. Hadde tatt tak i dette for å normalisere ungen litt.

Skrevet (endret)

Mine unger fikk aldri åpne gaver før det var tid for gaveutdeling for alle - det var aldri noe problem.

Unger har ikke vondt av spenning og venting ... det er jo nettopp det som gjør julen spesiell. Mine egne minner fra jul på gården hos mormor og morfar er hvordan vi barna ventet på at middagen skulle bli ferdig og på at de voksne skulle rydde unna etter at middag og dessert var over.

Endret av Kinna
Gjest Gjest_sol_*
Skrevet

Hos oss var det to stk på 4 og 6 år. Han på 6 blir helt spinnvill fra morgenen av pga spenningen så han går ikke hele julaften, men hopper :fnise: De kan bli veldig bråkete, men de forholder seg til et nei til tross for at de spør mer enn en gang til dagen!

Åpnet gavene rundt halv sju-tiden.

Skrevet

Nå hadde ikke vi barna i år.. Men en 10 åring som er spinnvill hele dagen? Nei, det hadde jeg ikke orka!

Det er klart de spør et par ganger i løpet av dagen, når vi skal åpne og hva klokka er, men ikke mer enn det... I år er ungene 11, 13 og 15 år

Vi spiser middag rundt kl.17, med riskrem til dessert.. Litt avslappning, og gaveåpning rundt kl.20.(Ferdi da en plass mellom 21-22)

Skrevet

Vi feiret jul med to familier og vi hadde to 5 åringer tilstede samt noen eldre barn. 5 åringene var spente, men de lekte så fint sammen og maste ikke noe spesielt på gavene. I julestrømpen var det 1/2 liter julebrus, godteri for ca 20,- og et julehefte. Julen forløp helt rolig og koselig: spiste middag kl 17 og åpnet gaver ca 19. 5 åringene var våkne helt til 23.00 - men var ikke sure eller grinete; voksne og barn koste seg. :)

Skrevet

8-åring her i huset. Han gledet seg selvsagt til gavene og spurte om det var lenge igjen noen ganger. Men han slo seg til ro med at det var etter vi hadde spist/ryddet middag og latt den synke litt i magen.

Det gikk veldig fint, og alle koste seg.

---

Lurer på. De som lar ungene åpne gaver før middag. Er det fordi det er tradisjon, eller for å slippe mer mas?

Skrevet

Når barna mine var små så fikk de åpne pakker utover hele dagen. dette var fordi det var altfor mange pakker til en 1-4 åring dersom de skulle åpne de på en gang. De ble for slitne og fikk ikke tid til å "se på" hva de fikk.

Nå får de åpne hver sin pakke etter frokost, mest fordi det er en tradisjon, men også fordi at de da har noe å finne på utover dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...