Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #1 Skrevet 25. desember 2008 Vi leier en leilighet i et sameie hvor alle er medlemmer av et antennelag. Har bodd her i 5 år nå, og aldri fått noe regning på tv-kanalene vi har. Men i dag fikk vi regning på ca 2500 fra leverandøren, er årsavgift for årene 2006-2008. Synes det var litt rart at denne regninga kom adressert til oss, er det ikke utleieren av leiligheten som skal betale dette? Den regninga passet utrolig dårlig akkurat nå, men har ikke lyst til å ta dette opp med utleier hvis jeg skulle ta feil. Hva mener dere?
Pjukset Skrevet 25. desember 2008 #2 Skrevet 25. desember 2008 Vi leier en leilighet i et sameie hvor alle er medlemmer av et antennelag. Har bodd her i 5 år nå, og aldri fått noe regning på tv-kanalene vi har. Men i dag fikk vi regning på ca 2500 fra leverandøren, er årsavgift for årene 2006-2008. Synes det var litt rart at denne regninga kom adressert til oss, er det ikke utleieren av leiligheten som skal betale dette? Den regninga passet utrolig dårlig akkurat nå, men har ikke lyst til å ta dette opp med utleier hvis jeg skulle ta feil. Hva mener dere? Hva står i kontrakten deres da? Jeg eier andelsleilighet (OBOS) og har kabeltv inkludert i husleia, men jeg vet ikke om det er standard for alle typer andelsleiligheter.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #3 Skrevet 25. desember 2008 Det står ikke noe i kontrakten om det, bortsett fra at utleier opplyste om at det var kabeltv her da vi flyttet inn. Og siden vi har bodd her i 5 år og aldri fått noe regning på det så har vi gått ut fra at det er inkludert i leien. Det er forøvrig ikke en borettslagsleilighet vi bor i, men i et sameie.
Pjukset Skrevet 25. desember 2008 #4 Skrevet 25. desember 2008 Det står ikke noe i kontrakten om det, bortsett fra at utleier opplyste om at det var kabeltv her da vi flyttet inn. Og siden vi har bodd her i 5 år og aldri fått noe regning på det så har vi gått ut fra at det er inkludert i leien. Det er forøvrig ikke en borettslagsleilighet vi bor i, men i et sameie. Hvis det ikke står spesifisert at kabeltv er inkludert så tilfaller nok regningen dere. Men rart dere først får regningen NÅ?
KjederSeg Skrevet 25. desember 2008 #5 Skrevet 25. desember 2008 Dere får kontakte kabelselskapet og be om en forklaring på hvorfor dere får regninga nå. Kanskje også spørre hvem som betalte før den tid (eier eller beboer).
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #6 Skrevet 25. desember 2008 Fra Forbrukerportalen: Leien skal fastsettes til ett beløp: Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien. Utleier kan ikke kreve gebyr for utleiers bruk av boligformidlingsfirma, utlevering av nøkler, skriving av kontrakt og lignende. Slike gebyr er ”skjult husleie”. Har leietakeren betalt ”skjult husleie”, kan dette i utgangspunktet kreves tilbakebetalt av utleier. Utleier kan ikke si opp husleieavtalen når leietaker krever slik tilbakebetaling. I stedet for å kreve tilbakebetaling, kan leietakeren trekke fra innbetalt ”skjult husleie” i den ordinære husleien. Som tillegg til leien kan det bare kreves dekning for utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. Slik tilleggsbetaling må være avtalt på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #7 Skrevet 25. desember 2008 At det er tilgang til for kabel-tv er jo ikke det samme som at dere automatisk skal ha det. I gamle leiligheten jeg bodde i var det hvertfall lagt opp for kabel-tv, men da vi flyttet inn valgte vi selv om vi skulle ha det eller ikke (men slapp altså å innstallere det da vi takket ja). Så lenge det ikke står i kontrakten din at kabel-tv er inkludert så ser jeg ingen grunn til at huseier skal betale dette. Men, jeg ville helt klart tatt en telefon til kabelselskapet og spørre hvorfor dere ikke har fått regning tidligere. jeg forstår jo at man fort vil anta at det er inkl. hvis man aldri mottar regning. Og på den måten er jo dere også på sett og vis frarøvet valigmuligheten om å stenge abonnementet hvis det er så at dere ikke ville hatt det hadde dere vist at det kostet ekstra.
Gjest asd Skrevet 25. desember 2008 #8 Skrevet 25. desember 2008 Kabel-TV skal være inkludert (dersom det er "tvungent innlagt" fra før). Tilvalg som ekstra kanaler eller om dere selv velger å legge det inn, betaler dere selv.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #9 Skrevet 25. desember 2008 Ser at det er litt ulike svar her.. Så er litt usikker på hva jeg bør gjøre. Skal jeg ta dette opp med huseieren eller kontakte kabelselskapet og be dem sende regningen til huseieren i stedet?
Gjest strykebrett Skrevet 25. desember 2008 #10 Skrevet 25. desember 2008 Kan ikke se hvordan kabelselskapet skal kunne belaste deg for dette hvis ikke du har bestilt det. De kan jo ikk ebestemme seg for at du skal ha kabel og så sende deg regning etterpå, det må være du som har bedt om det i så fall. Hvis det ikke står noe om det i kontrakten så er det jo dere som egentlig burde betale dette, men da må det være frivillig. Det vil si at dere må kunne velge det vekk. Hvis dere ikke vil ha kabel TV kan dere jo ringe selskapet og si fra at dere ikke vil betale for en vare dere aldri har bedt om å få..
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #11 Skrevet 25. desember 2008 Kan ikke se hvordan kabelselskapet skal kunne belaste deg for dette hvis ikke du har bestilt det. De kan jo ikk ebestemme seg for at du skal ha kabel og så sende deg regning etterpå, det må være du som har bedt om det i så fall. Hvis det ikke står noe om det i kontrakten så er det jo dere som egentlig burde betale dette, men da må det være frivillig. Det vil si at dere må kunne velge det vekk. Hvis dere ikke vil ha kabel TV kan dere jo ringe selskapet og si fra at dere ikke vil betale for en vare dere aldri har bedt om å få.. Dette er jo helt ulogisk. Kabelselskapet forsyner leiligheten med kabel-tv, og den som eier leiligheten har jo tydeligvis bestilt kabel-tv en gang. Kabelselskapet har da ikke ansvar for å sjekke hvem som leier leiligheten, det skiftes jo ofte ut. Så kabelselskapet har jo krav på penger helt til noen sier opp abonnementet.
Gjest huseier Skrevet 25. desember 2008 #12 Skrevet 25. desember 2008 Fra Forbrukerportalen: Leien skal fastsettes til ett beløp: Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien. Håper inderlig at dette kun gjelder hvis kabel tv er der fra før av. Jeg ville ha blitt rimelig snurt hvis leietager skaffer seg en trillion kanaler- og hvis jeg da må betale. Er vel ingen menneskerett som leietager å få kabel-TV heller?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. desember 2008 #13 Skrevet 25. desember 2008 Hehe, jeg blir veldig forvirret. Saken er den at vi bor i et sameie der alle leilighetseierne er medlem av et antennelag. Så abonnementet på kanalene var her allerede da vi flyttet inn for 5 år siden. Og siden vi aldri har sett snurten av noen regning tidligere tok vi det for gitt at det ble dekket av huseier/evt. gjennom fellesutgiftene? Noen andre må i alle fall ha betalt for kanalene frem til nå da vi fikk denne regningen.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #14 Skrevet 26. desember 2008 Håper inderlig at dette kun gjelder hvis kabel tv er der fra før av. Jeg ville ha blitt rimelig snurt hvis leietager skaffer seg en trillion kanaler- og hvis jeg da må betale. Er vel ingen menneskerett som leietager å få kabel-TV heller? Selvsagt er det hvis det er fra før av. Men du skjønner jo ut i fra åpningsinnlegget at dette er ikke noe de har bestilt selv.
Gjest strykebrett Skrevet 26. desember 2008 #15 Skrevet 26. desember 2008 Dette er jo helt ulogisk. Kabelselskapet forsyner leiligheten med kabel-tv, og den som eier leiligheten har jo tydeligvis bestilt kabel-tv en gang. Kabelselskapet har da ikke ansvar for å sjekke hvem som leier leiligheten, det skiftes jo ofte ut. Så kabelselskapet har jo krav på penger helt til noen sier opp abonnementet. De fleste selskap fakturerer jo til den som har bestilt tjenesten med mindre noe annet er avtalt. Her jeg bor er kabel inkludert i leia, og jeg ser ikke noe til regningen, regner med det er huseier som får den. Så hvis huseier bestiller noe skal jo regningen komme til han med mindre noe annet er avtalt. En leilighet bestiller jo ikke kabel av seg selv? Uansett vil jeg anbefale TS å forhøre seg med huseier angående dette, det kan jo hende det bare er en misforståelse
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #16 Skrevet 26. desember 2008 De fleste selskap fakturerer jo til den som har bestilt tjenesten med mindre noe annet er avtalt. Her jeg bor er kabel inkludert i leia, og jeg ser ikke noe til regningen, regner med det er huseier som får den. Så hvis huseier bestiller noe skal jo regningen komme til han med mindre noe annet er avtalt. En leilighet bestiller jo ikke kabel av seg selv? Uansett vil jeg anbefale TS å forhøre seg med huseier angående dette, det kan jo hende det bare er en misforståelse Ja? Det var jo nettopp det jeg sa. En person har bestilt kabel-tv til leiligheten, personen får regningen, kabelselskapet kan ikke vite om personen har flyttet ut eller ikke, eller om den leier ut til noen andre.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #17 Skrevet 26. desember 2008 men noen andre må jo ha fått regningen tidligere? Vi har jo bodd her i 5 år og alltid hatt kabeltv. Så skjønner ikke hvorfor vi får regninga nå, jeg.. Bør vel kanskje kontakte dem og høre.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #18 Skrevet 27. desember 2008 Vi leier en leilighet i et sameie hvor alle er medlemmer av et antennelag. Har bodd her i 5 år nå, og aldri fått noe regning på tv-kanalene vi har. Men i dag fikk vi regning på ca 2500 fra leverandøren, er årsavgift for årene 2006-2008. Synes det var litt rart at denne regninga kom adressert til oss, er det ikke utleieren av leiligheten som skal betale dette? Den regninga passet utrolig dårlig akkurat nå, men har ikke lyst til å ta dette opp med utleier hvis jeg skulle ta feil. Hva mener dere? har bodd i sameie med kabeltv. Husleien gikk opp da vi fikk kabeltv. Vi bestemte selv om vi ville ha kabeltv. Måtte takke ja\nei og skrive under. Da jeg flyttet, så varslet jeg kabeltv, og spurte de som tok over om de ville ha kabeltv, noe de takket ja til, så fra den dagen de tok over ble det overført til dem. du kan jo argumentere om at dere ikke er blitt spurt om noe
Gjest strykebrett Skrevet 27. desember 2008 #19 Skrevet 27. desember 2008 Ja? Det var jo nettopp det jeg sa. En person har bestilt kabel-tv til leiligheten, personen får regningen, kabelselskapet kan ikke vite om personen har flyttet ut eller ikke, eller om den leier ut til noen andre. Da er vi jo egentlig enig da, mulig jeg misforsto deg litt tankte bare at de må jo ha fått navnet som står på fakturaen fra ett sted, så hvis ikke ts har bestilt må jo noen andre ha oppgitt ts navn til kabelselskapet..
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #20 Skrevet 28. desember 2008 Ja, de må jo ha fått navnet vårt fra noen. Kanskje fra huseier? Regner med det er han som har betalt tidligere, uten at jeg vet det helt sikkert. Jaja, jeg får ta en telefon i morgen og finne ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå