Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2003 #1 Del Skrevet 22. juni 2003 En jeg vet hvem er men ikke kjenner har nå kjøpt seg en valp som er bare 5 uker! :-? Trodde da at de minst måtte være 8 uker før de forlater moren sin? Kan de i det hele tatt spise ordentlig mat når de er så små..? (jeg har ikke peiling) Ble bare litt beskymret da jeg hørte det... Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juni 2003 #2 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg vet ikke om det finnes noen lover og regler ang. dette. Men vanligvis leverer ikke oppdretteren fra seg valper før de er 8 uker. Det kan selvfølgelig være situasjoner som gjør at valpene leveres ut tidligere. Moren kan avvise valpene eller dø under fødselen. Jeg har også hørt om folk som har fått veldig unge valper. Synes ikke at dette er særlig bra, men det har gått veldig fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. juni 2003 #3 Del Skrevet 22. juni 2003 Valper skal ikke bli tatt fra moren før de er 8 uker (til nød 7 uker). Dette er hvertfall hva jeg har hørt. Valper kan faktisk ta skade av å bli tatt fra moren for tidlig. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 22. juni 2003 #4 Del Skrevet 22. juni 2003 Valper kan faktisk med fordel vente med å komme til nye eiere til de er ti uker! Men mange har leveringsklare valper fra de er åtte uker, og det går jo som regel bra det. Men ikke fem uker. Fordi den er tatt fra moren og søsknene sine så tidlig mister de mye uerstattelig sosialisering. Dette kan gjerne merkes i voksen alder. Vi får håpe det går bra i dette tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medinilla Magnifica Skrevet 22. juni 2003 #5 Del Skrevet 22. juni 2003 Hvis en valp blir tatt fra moren og søsknene sine så tidlig som ved fem ukers alder mister den muligheten til å bli ordentlig sosialiert med sin egen rase og kan da få problemer med å omgås med andre hunder senere i livet. Hundevalper skal ikke bli tatt fra moren før de er tidligst syv uker gamle. Får håpe det går bra med den lille tassen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 22. juni 2003 #6 Del Skrevet 22. juni 2003 Hei! Grunnen til at valper ikke skal taes fra moren før de er minst åtte uker er at mor får ikke tjangs til å prege de på rett måte. Det er ukene fra fem til åtte som er de viktigste pregningsukene i en valps liv. Valpene vil ikke lære seg signalspråket hundene imellom noe som gir seg utslag senere i oppveksten. Det er veldig lett å få en problem hund når de er tatt så tidlig fra moren. Jeg blir så rasende når jeg hører om slikt som dette. Synes det er helt unødvendig. Om en ikke kan holde ut de ukene til valpene er gammel nok til å forlate sin mor, så bør en la vær å sette valper på hunden sin. Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 22. juni 2003 #7 Del Skrevet 22. juni 2003 Dersom oppdretteren selger valpene så tidlig er det jammen meg ikke en SERIØS oppdretter! :evil: :evil: :evil: :evil: Sorry, men JEG hadde aldri kjøpt en valp av en oppdretter som gjør dette. Denne personen kan jo ikke ha peiling på hva han gjør!! Ok.. så finnes det unntak... Men det er ikke svært ofte det skjer... -Kosepia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 23. juni 2003 #8 Del Skrevet 23. juni 2003 En valp som f.eks mister moren sin når den er fem uker, kan overleve og vokse opp til en flott hund. Den kan spise på egenhånd (hvis maten tilberedes riktig), og KAN klare seg. Men som nesten alle andre her sier, fem uker er tre uker for lite! I hundebøker har jeg lest at det i USA er vanlig å levere fra seg valper når de er 12 uker, her i Norge er det vanlig å si at valpen er leveringsklar når den er 8 uker. Når valpekullet er 8 uker, er tispa svært lei valpene. Det naturlige instinktet sier noe om at da må valpene klare seg mer på egenhånd. Endel tisper prøver, når valpekullet er i 8-9 ukers alder, å ta dem med på en lang tur. Hvorvidt detter er en del av opplæring, eller om det er for å "sette valpene igjen" i skogen er jeg ikke sikker på. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle vurdere, som oppdretter, å levere fra meg en valp når den var 5 uker, måtte det vært under forutsetning av at valpen ville fått en annen morsfigur (tispe), i sitt nye hjem. Det ville også vært under forutsetning av at jeg kjente folkene som skulle ha valpen, og det måtte ligge et svært viktige argument til grunn før jeg ville vurdert en slik avgjørelse. Har også en dårlig erfaring med en valp foreldrene mine kjøpte for mange år siden. Vi fikk valpen da den var 6 uker, og det ble en svært nervøs hund som voksen. Mulig den ville vært det uansett, men tidlig bytte av hjem var helt sikkert ikke en fordel for den hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juni 2003 #9 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg så valpen her om dagen! Så ut som den var i fysisk bra form i det minste. Den blir visstnok matet med geitemelk. Håper det ordner seg for den. Takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 28. juni 2003 #10 Del Skrevet 28. juni 2003 5 uker ?? Det er 3 uker for tidlig. Uansett om moren evnt. ikke ville ha de, eller hun døde. Da må oppdretteren finne en "surrogatmor" som kan overta oppdragelsen. Denne valpen går glipp av mye sosialisering og pregning. Ikke bare fra moren, men også fra søskna sine. Det er jo først i 5 ukers alder valpeleken virkelig setter i gang. Og denne leken er ikke bare søt og komisk valpelek. Det er rett og slett valpenes egentrening i det og mestre møte med andre. Lære seg hundespråk, som er meget viktig for valpen å kunne. Lære seg hva den kan og ikke kan. Rangordninger osv osv. Ang valpens evne til å spise selv, så vil det mest sansynlig ikke by på særlige problemer, da de fleste valper må ha tilleggsfôr fra 3-4 ukers alder. Jeg er selv oppdretter, og ville aldri i verden ha levert 5 uker gamle valper. NKK (Norsk Kennelklub) har etiske rettningslinjer som alle oppdrettere burde følge, og de sier at valpene skal være min. 8 uker før de leveres. Jeg venter gjerne til valpene er 9 uker jeg da. Siden jeg også har en hannhund, lar jeg valpene gå mye sammen med han også den siste uken. Hannhunder har memlig en ganske annen måte og oppdra valper på. Ofte mer tålmodig enn moren på det stadiet. Satt på spissen, så kan det være at valpen likevell, får det bedre hos ny eier så tidlig, enn å bli hos en oppdretter som er så "Tjukk i huet" :o Kan jo mest sannsynlig være flere ting der som er helt forkastelig. Krysser fingre for den lille krabaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 29. juni 2003 #11 Del Skrevet 29. juni 2003 Fikk den forrige hunden min da den var 6. uker.. Akkurat fylt. Han som solgte den til oss, sa at valpene var ferdig med morsmelk osv. da de allerede bare var 3. uker. Så han mente det var greit at han kunne gi oss valpen nå ... Og det merket vi jo at ikke var noe lurt i det hele tatt. En valp må lære at den er hund, lære artssamhørighet. Det vil egentlig si at valpen må ha kontakt med andre hunder, fortrinnsvis mor og kullsøsken, for å forstå hvilken art den tilhører. Håndtering av valpene er svært viktig, og dette må oppdretteren bruke tid på. Hver valp må håndteres for seg. Det holder ikke å sitte ved siden av valpekassen en liten stund daglig. (valpekullet til min forrige var i et lite hus, uten kontakt med mennesker, og valpemoren var ikke i nærheten av valpene engang, hun var agressiv.) Dersom en valp tidlig tas fra moren og kullsøsken vil den uten ordentlig oppfølging få problemer med omgangen med andre hunder ... En valp vil gjennom leking og slossing med kullsøsken også lære hvor grensen til fiendtlighet går. Dette er avgjørende for at hundene skal kunne omgåes hverandre uten å hele tiden komme opp i vanskelige situasjoner. Mangel på slik tidlig omgang med andre hunder kan enten medføre aggressivitet eller frykt for andre. Pattedyr som for tidlig skilles fra moren har større problemer med sosialt å tilpasse seg som voksne. Og min forrige var rett og slett redd for andre hunder, hun hylet og skrek. Det gikk greit i 2-4 mnd. alder, men etter det fikk hun helt frykt. Alt og alle i verden var farlig, og ingenting funket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #12 Del Skrevet 29. juni 2003 Fikk den forrige hunden min da den var 6. uker.. Akkurat fylt. Han som solgte den til oss, sa at valpene var ferdig med morsmelk osv. da de allerede bare var 3. uker. Så han mente det var greit at han kunne gi oss valpen nå ... Mm, og datteren min på 5 år klarer både å gå på do selv og smøre seg en brødskive, så hun er klar for å flytte ut hjemmeifra nå! Jeg finner det helt utrolig at folk som har hunder, og til og med får valper på dem, ikke klarer å skjønne at det faktisk er en grunn[/g] at de aller, aller fleste andre som selger valper ikke gjør det før de er blitt 8 uker. Eller han mente kanskje at hans valper var noen superdyr som var helt annerledes enn andre valper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 29. juni 2003 #13 Del Skrevet 29. juni 2003 Gjest Jeg har skrevet et innlegg om akkurat det for en stund siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #14 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg husker faktisk at jeg leste det innlegget ditt for en stund siden. Herregud, enkelte folk skulle rett og slett ikke hatt lov til å ha dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå